DIDACTIC SEQUENCE AND TEXTUAL GENRES: A PEDAGOGIC PROPOSAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Sheilla Andrade
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Reis, Maria da Glória Magalhães dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signum: Estudos da Linguagem
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/17532
Resumo: This paper intends to present a part of a master’s research which was developed at the Post-graduation Department of Applied Linguistics at Brasília University. Our aim was to develop and implement a pedagogical proposal for teaching English based on textual genres and anchored on the principles of didactic sequence. We support the concept that every oral or writing discourse happens through texts and the texts are materialized by textual genres. Therefore, facing a society marked by changes in the new technologies field, the textual genres modify, transform, new ones appear, and others disappear. To the textual genres are incorporated other sources besides the verbal language. In this sense, we propose to present in this paper, first of all, a discussion related to didactic sequence and textual genres. Next we will make a brief explanation about the methodology used in the research, called by action research. Then, we will report and discuss how our pedagogical proposal was implemented based on didactic sequence principles; we will also insert some discussions from data collected by a questionnaire and student diaries.
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spelling DIDACTIC SEQUENCE AND TEXTUAL GENRES: A PEDAGOGIC PROPOSALSequência didática e gêneros textuais: uma proposta pedagógicaEnsino de inglês. Sequência didática. Gêneros textuais.This paper intends to present a part of a master’s research which was developed at the Post-graduation Department of Applied Linguistics at Brasília University. Our aim was to develop and implement a pedagogical proposal for teaching English based on textual genres and anchored on the principles of didactic sequence. We support the concept that every oral or writing discourse happens through texts and the texts are materialized by textual genres. Therefore, facing a society marked by changes in the new technologies field, the textual genres modify, transform, new ones appear, and others disappear. To the textual genres are incorporated other sources besides the verbal language. In this sense, we propose to present in this paper, first of all, a discussion related to didactic sequence and textual genres. Next we will make a brief explanation about the methodology used in the research, called by action research. Then, we will report and discuss how our pedagogical proposal was implemented based on didactic sequence principles; we will also insert some discussions from data collected by a questionnaire and student diaries.O presente trabalho pretende apresentar um recorte de uma pesquisa de mestrado que foi desenvolvida junto ao Departamento de Pós-graduação em Linguística Aplicada da Universidade de Brasília. Tivemos como objetivo desenvolver e implementar uma proposta pedagógica para o ensino de inglês, fundamentada em gêneros textuais e ancorada nos princípios da sequência didática, temas esses que nos propomos a discutir neste texto. Apoiamo-nos na concepção de que toda manifestação oral ou escrita acontece por meio de textos e que esses textos se materializam em forma de gêneros textuais orais e escritos. Assim, diante de uma sociedade marcada por mudanças no campo das novas tecnologias, os gêneros se modificam e se transformam; novos aparecem, outros desaparecem, de maneira tal que, aos gêneros, passam a incorporar outros códigos semióticos que não somente o verbal. Organizamos este artigo da seguinte maneira: em um primeiro momento, apresentaremos reflexões relacionadas aos gêneros textuais e à sequência didática. Em seguida, faremos uma breve explicação referente à metodologia utilizada no desenvolvimento da pesquisa, a saber: a pesquisa-ação. Relataremos e discutiremos como nossa proposta pedagógica foi implementada e fundamentada nos princípios da sequência didática, intercalando com os dados coletados por meio do questionário e do diário de bordo.UEL2014-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa qualitativa-interpretativista; Pesquisa-Ação;application/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/1753210.5433/2237-4876.2014v17n2p32Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 17 No. 2 (2014): Volume Atemático; 32-64Signum: Estudos da Linguagem; v. 17 n. 2 (2014): Volume Atemático; 32-642237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/17532/15693http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Sheilla AndradeReis, Maria da Glória Magalhães dos2022-11-16T18:10:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17532Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:10:51Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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