Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mamus, Priscilla Teixeira
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3994
Resumo: This Thesis aims to present, under a epistemological point of view, the existence of an area of knowledge called inclusion of people with disabilities, inclugindg wih the elaboration of a terminological dictionary. To this purpose, the author follows the theoretical-methodological perspective of the Communicative Theory of Terminology (TCT), by developing the following steps: an epistemological study of inclusion, which shows that the area brings together knowledge of several theories and fields of study, and how values and concepts have undergone changes in the course of movements for inclusion; organization of the corpus, formed by 439 digitized texts and submitted to the Unitex program, for the search of cadidates to terms that make up the dictionary; elaboration of the conceptual structure, an important methodological resource not only to facilitate the work of the terminologist, but also to assist him, as well as the consultant, in understanding and delimiting the field of study; elaboration of terminological records; writing of definitions of terms. The delimitation of concepts related to the inclusion of people with disabilities through Terminology contributes not only to the knowledge of this new specialty language, but also to show how language carries the values and concepts of a society and time, and how the inclusion of people with disabilities has terms whose concepts must be widely known, so that all citizens are agents of inclusion.
id UEM-10_a24c1fc584e57d3b9ad769a5367e0ab5
oai_identifier_str oai:localhost:1/3994
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiênciaTerminological dictionary of the inclusion of persons with disabilitiesInclusão escolarPortadores de necessidades especiaisTerminologiaEducaçãoNecessidades especiaisDicionário terminológicoInclusão das pessoas com deficiênciaEstrutura conceptualBrasil.Inclusion of people with disabilitiesTerminologyConceptual frameworkTerminological dictionaryBrazil.Linguística, Letras e ArtesLetrasThis Thesis aims to present, under a epistemological point of view, the existence of an area of knowledge called inclusion of people with disabilities, inclugindg wih the elaboration of a terminological dictionary. To this purpose, the author follows the theoretical-methodological perspective of the Communicative Theory of Terminology (TCT), by developing the following steps: an epistemological study of inclusion, which shows that the area brings together knowledge of several theories and fields of study, and how values and concepts have undergone changes in the course of movements for inclusion; organization of the corpus, formed by 439 digitized texts and submitted to the Unitex program, for the search of cadidates to terms that make up the dictionary; elaboration of the conceptual structure, an important methodological resource not only to facilitate the work of the terminologist, but also to assist him, as well as the consultant, in understanding and delimiting the field of study; elaboration of terminological records; writing of definitions of terms. The delimitation of concepts related to the inclusion of people with disabilities through Terminology contributes not only to the knowledge of this new specialty language, but also to show how language carries the values and concepts of a society and time, and how the inclusion of people with disabilities has terms whose concepts must be widely known, so that all citizens are agents of inclusion.Este trabalho tem como objetivo mostrar, sob o ponto de vista epistemológico, a existência de uma área do conhecimento denominada inclusão das pessoas com deficiência a partir, inclusive, da elaboração de um dicionário terminológico. Para esse fim, partimos da perspectiva teórico-metodológica da Teoria Comunicativa da Terminologia (TCT), desenvolvendo as seguintes etapas: estudo epistemológico da inclusão, o qual nos mostra que a área agrupa conhecimentos de diversas teorias e campos de estudo, e como os valores e conceitos sofreram mudanças no curso dos movimentos em prol da inclusão; organização do córpus de análise, formado por 439 textos digitalizados e submetidos ao programa Unitex, para a busca dos cadidatos a termos que compõem o dicionário; elaboração da estrutura conceptual, importante recurso metodológico não só por facilitar o trabalho do terminólogo, mas também por auxiliá-lo, bem como o consulente, na compreensão e delimitação do campo de estudo; elaboração de fichas terminológicas; redação das definições dos termos. A delimitação dos conceitos próprios da área da inclusão das pessoas com deficiência, por meio da Terminologia, contribui não só com o conhecimento dessa nova linguagem de especialidade, mas também mostra como a linguagem carrega os valores e conceitos de uma sociedade e de uma época, e como a inclusão das pessoas com deficiência possui termos cujos conceitos devem ser amplamente conhecidos, para que todos os cidadãos sejam agentes da inclusão.1 CD-ROM (333 f.)Universidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em LetrasUEMMaringá, PRCentro de Ciências Humanas, Letras e ArtesManoel Messias Alves da SilvaJuliano Desiderato Antônio - UEMNerli Nonato Ribeiro Mori - UEMIeda Maria Alves - USPOdair Luiz Nadim da Silva - UNESPMamus, Priscilla Teixeira2018-04-18T18:43:49Z2018-04-18T18:43:49Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3994porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-18T18:43:49Zoai:localhost:1/3994Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:09.936904Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência
Terminological dictionary of the inclusion of persons with disabilities
title Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência
spellingShingle Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência
Mamus, Priscilla Teixeira
Inclusão escolar
Portadores de necessidades especiais
Terminologia
Educação
Necessidades especiais
Dicionário terminológico
Inclusão das pessoas com deficiência
Estrutura conceptual
Brasil.
Inclusion of people with disabilities
Terminology
Conceptual framework
Terminological dictionary
Brazil.
Linguística, Letras e Artes
Letras
title_short Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência
title_full Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência
title_fullStr Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência
title_full_unstemmed Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência
title_sort Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência
author Mamus, Priscilla Teixeira
author_facet Mamus, Priscilla Teixeira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Manoel Messias Alves da Silva
Juliano Desiderato Antônio - UEM
Nerli Nonato Ribeiro Mori - UEM
Ieda Maria Alves - USP
Odair Luiz Nadim da Silva - UNESP
dc.contributor.author.fl_str_mv Mamus, Priscilla Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão escolar
Portadores de necessidades especiais
Terminologia
Educação
Necessidades especiais
Dicionário terminológico
Inclusão das pessoas com deficiência
Estrutura conceptual
Brasil.
Inclusion of people with disabilities
Terminology
Conceptual framework
Terminological dictionary
Brazil.
Linguística, Letras e Artes
Letras
topic Inclusão escolar
Portadores de necessidades especiais
Terminologia
Educação
Necessidades especiais
Dicionário terminológico
Inclusão das pessoas com deficiência
Estrutura conceptual
Brasil.
Inclusion of people with disabilities
Terminology
Conceptual framework
Terminological dictionary
Brazil.
Linguística, Letras e Artes
Letras
description This Thesis aims to present, under a epistemological point of view, the existence of an area of knowledge called inclusion of people with disabilities, inclugindg wih the elaboration of a terminological dictionary. To this purpose, the author follows the theoretical-methodological perspective of the Communicative Theory of Terminology (TCT), by developing the following steps: an epistemological study of inclusion, which shows that the area brings together knowledge of several theories and fields of study, and how values and concepts have undergone changes in the course of movements for inclusion; organization of the corpus, formed by 439 digitized texts and submitted to the Unitex program, for the search of cadidates to terms that make up the dictionary; elaboration of the conceptual structure, an important methodological resource not only to facilitate the work of the terminologist, but also to assist him, as well as the consultant, in understanding and delimiting the field of study; elaboration of terminological records; writing of definitions of terms. The delimitation of concepts related to the inclusion of people with disabilities through Terminology contributes not only to the knowledge of this new specialty language, but also to show how language carries the values and concepts of a society and time, and how the inclusion of people with disabilities has terms whose concepts must be widely known, so that all citizens are agents of inclusion.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-04-18T18:43:49Z
2018-04-18T18:43:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3994
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3994
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Letras
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Letras
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797150068401242112