UMA ANÁLISE DA ESCRITA NOS TEXTOS DE ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Paulo Pereira dos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereira Machado Soares, Eliane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fólio - Revista de Letras
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/6594
Resumo: This work presents a research on the spelling errors resulting from the influence of speech in writing and those resulting from the student's lack of familiarity with orthographic conventions, in the written textual productions of students from the 6th and 9th years of elementary school II, from a public school , in the municipality of Parauapebas (PA). For this, the theoretical approach is based on the approaches of Morais (2003), Nóbrega (2013), Bortoni-Ricardo (2005); Mollica (2016); among others. As it is a qualitative and quantitative research, linguistic data were collected from a text production activity (opinion article and personal report), resulting in a corpus with 1,638 data. The results obtained after data treatment using the Goldvarb X program, allowed us to conclude that students reach the 6th year of elementary school with more spelling problems related to speech interference in writing (72.7%), than those resulting from orthographic convention problems (27.3%). In addition, we conclude that these orthographic problems are correlated both to extralinguistic factors (gender, income, mother's education, school year), and to linguistic factors (textual gender, grammatical class).
id UESB-1_4e2b58a3797b9d37acccbdb5093e7458
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6594
network_acronym_str UESB-1
network_name_str Fólio - Revista de Letras
repository_id_str
spelling UMA ANÁLISE DA ESCRITA NOS TEXTOS DE ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTALAN ANALYSIS OF WRITING IN THE TEXTS OF STUDENTS OF FUNDAMENTAL EDUCATIONConvenção ortográfica; Erros ortográficos; Interferência da fala na escrita.This work presents a research on the spelling errors resulting from the influence of speech in writing and those resulting from the student's lack of familiarity with orthographic conventions, in the written textual productions of students from the 6th and 9th years of elementary school II, from a public school , in the municipality of Parauapebas (PA). For this, the theoretical approach is based on the approaches of Morais (2003), Nóbrega (2013), Bortoni-Ricardo (2005); Mollica (2016); among others. As it is a qualitative and quantitative research, linguistic data were collected from a text production activity (opinion article and personal report), resulting in a corpus with 1,638 data. The results obtained after data treatment using the Goldvarb X program, allowed us to conclude that students reach the 6th year of elementary school with more spelling problems related to speech interference in writing (72.7%), than those resulting from orthographic convention problems (27.3%). In addition, we conclude that these orthographic problems are correlated both to extralinguistic factors (gender, income, mother's education, school year), and to linguistic factors (textual gender, grammatical class).Este trabalho apresenta uma pesquisa sobre os erros ortográficos decorrentes da influência da fala na escrita e os decorrentes da falta de familiaridade do aluno com as convenções ortográficas, nas produções textuais escritas de alunos do 6º e 9º anos do ensino fundamental II, de uma escola pública, no município de Parauapebas (PA). Para tanto, tem-se como fundamento teórico as abordagens de Morais (2003), Nóbrega (2013), Bortoni-Ricardo (2005); Mollica (2016); entre outros. Por se tratar de uma pesquisa de natureza quali-quantitativa, os dados linguísticos foram colhidos a partir de uma atividade de produção de textos (artigo de opinião e relato pessoal), resultando em um corpus com 1.638 dados. Os resultados obtidos após o tratamento de dados por meio do programa computacional Goldvarb X, permitiram concluir que os alunos chegam ao 6º ano do ensino fundamental apresentando mais problemas ortográficos referentes à interferência da fala na escrita (72,7%), do que aqueles decorrentes de problemas de convenção ortográfica (27,3%). Além disso, concluímos que esses problemas ortográficos estão correlacionados tanto a fatores extralinguísticos (sexo, renda, escolaridade da mãe, ano escolar), quanto a fatores linguísticos (gênero textual, classe gramatical). Edições UESB2020-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/659410.22481/folio.v12i1.6594fólio - Revista de Letras; v. 12 n. 1 (2020): IDENTIDADES DOCENTES E(M) ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: ENTRE PRÁTICAS E PROCESSOS DE DIDATIZAÇÃO2176-4182reponame:Fólio - Revista de Letrasinstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/6594/4935Copyright (c) 2020 fólio - Revista de Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Paulo Pereira dosPereira Machado Soares, Eliane2021-03-22T18:09:42Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6594Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folioPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/oai||marciouesb@gmail.com|| revistafolio@gmail.com2176-41821808-3099opendoar:2021-03-22T18:09:42Fólio - Revista de Letras - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv UMA ANÁLISE DA ESCRITA NOS TEXTOS DE ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL
AN ANALYSIS OF WRITING IN THE TEXTS OF STUDENTS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
title UMA ANÁLISE DA ESCRITA NOS TEXTOS DE ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL
spellingShingle UMA ANÁLISE DA ESCRITA NOS TEXTOS DE ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL
Santos, Paulo Pereira dos
Convenção ortográfica; Erros ortográficos; Interferência da fala na escrita.
title_short UMA ANÁLISE DA ESCRITA NOS TEXTOS DE ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_full UMA ANÁLISE DA ESCRITA NOS TEXTOS DE ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_fullStr UMA ANÁLISE DA ESCRITA NOS TEXTOS DE ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_full_unstemmed UMA ANÁLISE DA ESCRITA NOS TEXTOS DE ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_sort UMA ANÁLISE DA ESCRITA NOS TEXTOS DE ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL
author Santos, Paulo Pereira dos
author_facet Santos, Paulo Pereira dos
Pereira Machado Soares, Eliane
author_role author
author2 Pereira Machado Soares, Eliane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Paulo Pereira dos
Pereira Machado Soares, Eliane
dc.subject.por.fl_str_mv Convenção ortográfica; Erros ortográficos; Interferência da fala na escrita.
topic Convenção ortográfica; Erros ortográficos; Interferência da fala na escrita.
description This work presents a research on the spelling errors resulting from the influence of speech in writing and those resulting from the student's lack of familiarity with orthographic conventions, in the written textual productions of students from the 6th and 9th years of elementary school II, from a public school , in the municipality of Parauapebas (PA). For this, the theoretical approach is based on the approaches of Morais (2003), Nóbrega (2013), Bortoni-Ricardo (2005); Mollica (2016); among others. As it is a qualitative and quantitative research, linguistic data were collected from a text production activity (opinion article and personal report), resulting in a corpus with 1,638 data. The results obtained after data treatment using the Goldvarb X program, allowed us to conclude that students reach the 6th year of elementary school with more spelling problems related to speech interference in writing (72.7%), than those resulting from orthographic convention problems (27.3%). In addition, we conclude that these orthographic problems are correlated both to extralinguistic factors (gender, income, mother's education, school year), and to linguistic factors (textual gender, grammatical class).
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/6594
10.22481/folio.v12i1.6594
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/6594
identifier_str_mv 10.22481/folio.v12i1.6594
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/6594/4935
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 fólio - Revista de Letras
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 fólio - Revista de Letras
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv fólio - Revista de Letras; v. 12 n. 1 (2020): IDENTIDADES DOCENTES E(M) ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: ENTRE PRÁTICAS E PROCESSOS DE DIDATIZAÇÃO
2176-4182
reponame:Fólio - Revista de Letras
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Fólio - Revista de Letras
collection Fólio - Revista de Letras
repository.name.fl_str_mv Fólio - Revista de Letras - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv ||marciouesb@gmail.com|| revistafolio@gmail.com
_version_ 1750309010812174336