Export Ready — 

A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador"

Bibliographic Details
Main Author: Silva, Natália Barbosa da
Publication Date: 2019
Format: Bachelor thesis
Language: por
Source: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Download full: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5159
Summary: This work aims to understand how music, especially Rap can be used as an element of educational discussions and help in learning. In order to do so, we must deal with interdisciplinarity as a means by which music can be used within the classroom. The specific objectives were: to discuss the role of music as an educational element for the formation of critical and reflective people, to analyze Rap Rap's "Study Wrong" rapist Gabriel the thinker, Identify the elements of Rap and their importance in the formation of identities. The qualitative research consists of the analysis of Rap "Study Wrong" released in the year 1995 by rapper Gabriel the thinker. For the analysis of Rap used the studies of Merriam (1964) and Gil (2002). The theoretical reference also counts on the studies of Brandão (2007), Silva (1999), Saviani (1999), Foucault (1996), among others. From the analysis it was possible to perceive how through Rap it is possible to dialogue education, I understand its critical and reflexive social function we can affirm that rap also builds education.
id UFAL_237d357cc2f0fab100ac89348489f518
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5159
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador"EducaçãoMúsicaInterdisciplinaridadeRapAnálise do discursoO Pensador, Gabriel, 1974-CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOThis work aims to understand how music, especially Rap can be used as an element of educational discussions and help in learning. In order to do so, we must deal with interdisciplinarity as a means by which music can be used within the classroom. The specific objectives were: to discuss the role of music as an educational element for the formation of critical and reflective people, to analyze Rap Rap's "Study Wrong" rapist Gabriel the thinker, Identify the elements of Rap and their importance in the formation of identities. The qualitative research consists of the analysis of Rap "Study Wrong" released in the year 1995 by rapper Gabriel the thinker. For the analysis of Rap used the studies of Merriam (1964) and Gil (2002). The theoretical reference also counts on the studies of Brandão (2007), Silva (1999), Saviani (1999), Foucault (1996), among others. From the analysis it was possible to perceive how through Rap it is possible to dialogue education, I understand its critical and reflexive social function we can affirm that rap also builds education.Este trabalho tem como objetivo principal compreender como a música, em especial o Rap pode ser utilizado como elemento de discussões educacionais e auxiliar na aprendizagem. Para tanto discorrermos a cerca da interdisciplinaridade como um meio pelo qual a música pode ser utilizada dentro da sala de aula. Os objetivos específicos foram: discutir o papel da música como elemento educativo para a formação de pessoas críticas e reflexivas, analisar o Rap “Estudo Errado” do rapper Gabriel o pensador, identificar os elementos do Rap e sua importância na formação de identidades. A pesquisa de cunho qualitativo consiste na análise do Rap “Estudo Errado” lançado no ano de 1995 pelo rapper Gabriel o pensador. Para a análise do Rap utilizados os estudos de Merriam (1964) e Gil (2002). O referencial teórico conta ainda com os estudos de Brandão (2007), Silva (1999), Saviani (1999), Foucault (1996), entre outros. A partir da análise foi possível perceber como por meio do Rap é possível dialogar a educação, entendendo sua função social crítica e reflexiva podemos afirmar que o rap também constrói educação.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de PedagogiaUFALSilva, Beatriz Araújo dahttp://lattes.cnpq.br/5980373672920412Sobral, Marcos Paulo de OliveiraAlmeida, Giseliane MedeirosSilva, Natália Barbosa da2019-05-28T20:24:26Z2019-05-282019-05-28T20:24:26Z2019-04-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Natália Barbosa da. A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador". 2019. 62 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5159porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-09-11T17:48:03Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5159Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-09-11T17:48:03Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador"
title A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador"
spellingShingle A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador"
Silva, Natália Barbosa da
Educação
Música
Interdisciplinaridade
Rap
Análise do discurso
O Pensador, Gabriel, 1974-
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
title_short A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador"
title_full A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador"
title_fullStr A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador"
title_full_unstemmed A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador"
title_sort A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador"
author Silva, Natália Barbosa da
author_facet Silva, Natália Barbosa da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Beatriz Araújo da
http://lattes.cnpq.br/5980373672920412
Sobral, Marcos Paulo de Oliveira
Almeida, Giseliane Medeiros
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Natália Barbosa da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Música
Interdisciplinaridade
Rap
Análise do discurso
O Pensador, Gabriel, 1974-
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
topic Educação
Música
Interdisciplinaridade
Rap
Análise do discurso
O Pensador, Gabriel, 1974-
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description This work aims to understand how music, especially Rap can be used as an element of educational discussions and help in learning. In order to do so, we must deal with interdisciplinarity as a means by which music can be used within the classroom. The specific objectives were: to discuss the role of music as an educational element for the formation of critical and reflective people, to analyze Rap Rap's "Study Wrong" rapist Gabriel the thinker, Identify the elements of Rap and their importance in the formation of identities. The qualitative research consists of the analysis of Rap "Study Wrong" released in the year 1995 by rapper Gabriel the thinker. For the analysis of Rap used the studies of Merriam (1964) and Gil (2002). The theoretical reference also counts on the studies of Brandão (2007), Silva (1999), Saviani (1999), Foucault (1996), among others. From the analysis it was possible to perceive how through Rap it is possible to dialogue education, I understand its critical and reflexive social function we can affirm that rap also builds education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-28T20:24:26Z
2019-05-28
2019-05-28T20:24:26Z
2019-04-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Natália Barbosa da. A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador". 2019. 62 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5159
identifier_str_mv SILVA, Natália Barbosa da. A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador". 2019. 62 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5159
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Pedagogia
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Pedagogia
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233733033426944