A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador"
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2019 |
Format: | Bachelor thesis |
Language: | por |
Source: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Download full: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5159 |
Summary: | This work aims to understand how music, especially Rap can be used as an element of educational discussions and help in learning. In order to do so, we must deal with interdisciplinarity as a means by which music can be used within the classroom. The specific objectives were: to discuss the role of music as an educational element for the formation of critical and reflective people, to analyze Rap Rap's "Study Wrong" rapist Gabriel the thinker, Identify the elements of Rap and their importance in the formation of identities. The qualitative research consists of the analysis of Rap "Study Wrong" released in the year 1995 by rapper Gabriel the thinker. For the analysis of Rap used the studies of Merriam (1964) and Gil (2002). The theoretical reference also counts on the studies of Brandão (2007), Silva (1999), Saviani (1999), Foucault (1996), among others. From the analysis it was possible to perceive how through Rap it is possible to dialogue education, I understand its critical and reflexive social function we can affirm that rap also builds education. |
id |
UFAL_237d357cc2f0fab100ac89348489f518 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5159 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador"EducaçãoMúsicaInterdisciplinaridadeRapAnálise do discursoO Pensador, Gabriel, 1974-CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOThis work aims to understand how music, especially Rap can be used as an element of educational discussions and help in learning. In order to do so, we must deal with interdisciplinarity as a means by which music can be used within the classroom. The specific objectives were: to discuss the role of music as an educational element for the formation of critical and reflective people, to analyze Rap Rap's "Study Wrong" rapist Gabriel the thinker, Identify the elements of Rap and their importance in the formation of identities. The qualitative research consists of the analysis of Rap "Study Wrong" released in the year 1995 by rapper Gabriel the thinker. For the analysis of Rap used the studies of Merriam (1964) and Gil (2002). The theoretical reference also counts on the studies of Brandão (2007), Silva (1999), Saviani (1999), Foucault (1996), among others. From the analysis it was possible to perceive how through Rap it is possible to dialogue education, I understand its critical and reflexive social function we can affirm that rap also builds education.Este trabalho tem como objetivo principal compreender como a música, em especial o Rap pode ser utilizado como elemento de discussões educacionais e auxiliar na aprendizagem. Para tanto discorrermos a cerca da interdisciplinaridade como um meio pelo qual a música pode ser utilizada dentro da sala de aula. Os objetivos específicos foram: discutir o papel da música como elemento educativo para a formação de pessoas críticas e reflexivas, analisar o Rap “Estudo Errado” do rapper Gabriel o pensador, identificar os elementos do Rap e sua importância na formação de identidades. A pesquisa de cunho qualitativo consiste na análise do Rap “Estudo Errado” lançado no ano de 1995 pelo rapper Gabriel o pensador. Para a análise do Rap utilizados os estudos de Merriam (1964) e Gil (2002). O referencial teórico conta ainda com os estudos de Brandão (2007), Silva (1999), Saviani (1999), Foucault (1996), entre outros. A partir da análise foi possível perceber como por meio do Rap é possível dialogar a educação, entendendo sua função social crítica e reflexiva podemos afirmar que o rap também constrói educação.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de PedagogiaUFALSilva, Beatriz Araújo dahttp://lattes.cnpq.br/5980373672920412Sobral, Marcos Paulo de OliveiraAlmeida, Giseliane MedeirosSilva, Natália Barbosa da2019-05-28T20:24:26Z2019-05-282019-05-28T20:24:26Z2019-04-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Natália Barbosa da. A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador". 2019. 62 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5159porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-09-11T17:48:03Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5159Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-09-11T17:48:03Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador" |
title |
A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador" |
spellingShingle |
A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador" Silva, Natália Barbosa da Educação Música Interdisciplinaridade Rap Análise do discurso O Pensador, Gabriel, 1974- CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
title_short |
A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador" |
title_full |
A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador" |
title_fullStr |
A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador" |
title_full_unstemmed |
A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador" |
title_sort |
A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador" |
author |
Silva, Natália Barbosa da |
author_facet |
Silva, Natália Barbosa da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Beatriz Araújo da http://lattes.cnpq.br/5980373672920412 Sobral, Marcos Paulo de Oliveira Almeida, Giseliane Medeiros |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Natália Barbosa da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Música Interdisciplinaridade Rap Análise do discurso O Pensador, Gabriel, 1974- CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
topic |
Educação Música Interdisciplinaridade Rap Análise do discurso O Pensador, Gabriel, 1974- CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
description |
This work aims to understand how music, especially Rap can be used as an element of educational discussions and help in learning. In order to do so, we must deal with interdisciplinarity as a means by which music can be used within the classroom. The specific objectives were: to discuss the role of music as an educational element for the formation of critical and reflective people, to analyze Rap Rap's "Study Wrong" rapist Gabriel the thinker, Identify the elements of Rap and their importance in the formation of identities. The qualitative research consists of the analysis of Rap "Study Wrong" released in the year 1995 by rapper Gabriel the thinker. For the analysis of Rap used the studies of Merriam (1964) and Gil (2002). The theoretical reference also counts on the studies of Brandão (2007), Silva (1999), Saviani (1999), Foucault (1996), among others. From the analysis it was possible to perceive how through Rap it is possible to dialogue education, I understand its critical and reflexive social function we can affirm that rap also builds education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-28T20:24:26Z 2019-05-28 2019-05-28T20:24:26Z 2019-04-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Natália Barbosa da. A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador". 2019. 62 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5159 |
identifier_str_mv |
SILVA, Natália Barbosa da. A escola em ritmo e poesia: uma análise do rap "estudo errado", do rapper Gabriel "O Pensador". 2019. 62 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233733033426944 |