Professional Masters in Social Sciences and Education Training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Amurabi
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/67953
Resumo: Professional master's degrees have been gaining more and more space in Brazilian graduate studies, however this expansion has occurred in a heterogeneous way in different areas. In the field of Social Sciences, this type of post-graduation is still a recent experience, and is still quite incipient in the areas of Anthropology and Sociology. In order to contribute to the debate, this article analyzes the profile of professional masters in Social Sciences and their relationship with education in Education, focusing on master's degrees from the Joaquim Nabuco Foundation, the University of Pernambuco and the State University of Maringá. We examine the research areas, the curriculum and the profile of the graduates of the programs, as well as the academic profile of the professors.
id UFC-6_155302552bf5e163e34e86d1af8cd482
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/67953
network_acronym_str UFC-6
network_name_str Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Professional Masters in Social Sciences and Education TrainingMestrados Profissionais em Ciências Sociais e a Formação em EducaçãoSocial SciencesPostgraduate studiesProfessional Master'sCiências SociaisPós-GraduaçãoMestrado Profissional Professional master's degrees have been gaining more and more space in Brazilian graduate studies, however this expansion has occurred in a heterogeneous way in different areas. In the field of Social Sciences, this type of post-graduation is still a recent experience, and is still quite incipient in the areas of Anthropology and Sociology. In order to contribute to the debate, this article analyzes the profile of professional masters in Social Sciences and their relationship with education in Education, focusing on master's degrees from the Joaquim Nabuco Foundation, the University of Pernambuco and the State University of Maringá. We examine the research areas, the curriculum and the profile of the graduates of the programs, as well as the academic profile of the professors.Os mestrados profissionais têm ganhado cada vez mais espaço na pós-graduação brasileira, porém esta expansão tem ocorrido de forma heterogênea das diferentes áreas. No campo das Ciências Sociais, essa modalidade de pós-graduação ainda é uma experiência recente, sendo ainda bastante incipiente nas áreas de Antropologia e Sociologia. Visando contribuir com o debate, analisa-se neste artigo o perfil dos mestrados profissionais em Ciências Sociais e sua relação com a formação em Educação, focando nos mestrados da Fundação Joaquim Nabuco, da Universidade de Pernambuco e da Universidade Estadual de Maringá. Examinam-se as linhas de pesquisa, o currículo e o perfil do egresso dos programas, assim como o perfil acadêmico dos docentes.Universidade Federal do Ceará2021-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewedRevisado por paresAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/6795310.36517/rcs.52.2.d04Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 52 No. 2 (2021): Dossiê Pós-Graduação em Ciências Sociais; 115-143Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 52 Núm. 2 (2021): Dossiê Pós-Graduação em Ciências Sociais; 115-143Revista de Ciências Sociais; v. 52 n. 2 (2021): Dossiê Pós-Graduação em Ciências Sociais; 115-1432318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/67953/197022http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/67953/197023Oliveira, Amurabiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-08T13:52:42Zoai:periodicos.ufc:article/67953Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2022-07-08T13:52:42Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional Masters in Social Sciences and Education Training
Mestrados Profissionais em Ciências Sociais e a Formação em Educação
title Professional Masters in Social Sciences and Education Training
spellingShingle Professional Masters in Social Sciences and Education Training
Oliveira, Amurabi
Social Sciences
Postgraduate studies
Professional Master's
Ciências Sociais
Pós-Graduação
Mestrado Profissional
title_short Professional Masters in Social Sciences and Education Training
title_full Professional Masters in Social Sciences and Education Training
title_fullStr Professional Masters in Social Sciences and Education Training
title_full_unstemmed Professional Masters in Social Sciences and Education Training
title_sort Professional Masters in Social Sciences and Education Training
author Oliveira, Amurabi
author_facet Oliveira, Amurabi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Amurabi
dc.subject.por.fl_str_mv Social Sciences
Postgraduate studies
Professional Master's
Ciências Sociais
Pós-Graduação
Mestrado Profissional
topic Social Sciences
Postgraduate studies
Professional Master's
Ciências Sociais
Pós-Graduação
Mestrado Profissional
description Professional master's degrees have been gaining more and more space in Brazilian graduate studies, however this expansion has occurred in a heterogeneous way in different areas. In the field of Social Sciences, this type of post-graduation is still a recent experience, and is still quite incipient in the areas of Anthropology and Sociology. In order to contribute to the debate, this article analyzes the profile of professional masters in Social Sciences and their relationship with education in Education, focusing on master's degrees from the Joaquim Nabuco Foundation, the University of Pernambuco and the State University of Maringá. We examine the research areas, the curriculum and the profile of the graduates of the programs, as well as the academic profile of the professors.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed
Revisado por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/67953
10.36517/rcs.52.2.d04
url http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/67953
identifier_str_mv 10.36517/rcs.52.2.d04
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/67953/197022
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/67953/197023
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 52 No. 2 (2021): Dossiê Pós-Graduação em Ciências Sociais; 115-143
Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 52 Núm. 2 (2021): Dossiê Pós-Graduação em Ciências Sociais; 115-143
Revista de Ciências Sociais; v. 52 n. 2 (2021): Dossiê Pós-Graduação em Ciências Sociais; 115-143
2318-4620
0041-8862
reponame:Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista de Ciências Sociais
collection Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br
_version_ 1789798821616680960