Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Luiz Sérgio de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/19685
Resumo: In a scenario where art has become political, a fundamental issue is raised: understanding the place of this political art. For many, the appropriate spaces for the establishment of art, of any art, remain being the art institutions, especially the museum and its exhibitions, despite the social contradictions that guide their policies and actions. In this study, based on the decolonial incisions of Walter Mignolo, Anibal Quijano, Eduardo Viveiros de Castro and Pedro Pablo Gómez, we sought to investigate the complexities involved in the construction and reception of the exhibition “A Cor do Brasil”, held at the Rio Art Museum between 2016 and 2017, against the background of the processes of decoloniality.
id UFMG-12_d939ee4a6a822dc952fd012386d6a0a8
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/19685
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art MuseumEnfrentamientos de la decolonialidad y las pautas (no tan) ocultas de los museos: “A Cor do Brasil” en el Museo de Arte de RíoEmbates da descolonialidade e as pautas (não tão) ocultas dos museus: “A Cor do Brasil” no Museu de Arte do RioArteMuseusDescolonialidade“A Cor do Brasil”Museu de Arte do RioArteMuseosDescolonialidad“A Cor do Brasil”Museo de Arte de RioArtMuseumsDecoloniality“A Cor do Brasil”Rio Art MuseumIn a scenario where art has become political, a fundamental issue is raised: understanding the place of this political art. For many, the appropriate spaces for the establishment of art, of any art, remain being the art institutions, especially the museum and its exhibitions, despite the social contradictions that guide their policies and actions. In this study, based on the decolonial incisions of Walter Mignolo, Anibal Quijano, Eduardo Viveiros de Castro and Pedro Pablo Gómez, we sought to investigate the complexities involved in the construction and reception of the exhibition “A Cor do Brasil”, held at the Rio Art Museum between 2016 and 2017, against the background of the processes of decoloniality.En un escenario donde el arte se ha vuelto político, se plantea una cuestión fundamental: comprender el lugar de este arte político. Para muchos, los espacios apropiados para el establecimiento del arte, de cualquier arte, siguen siendo las instituciones artísticas, especialmente el museo y sus exposiciones, a pesar de las contradicciones sociales que guían sus políticas y acciones. En este estudio, basado en las incisiones descoloniales de Walter Mignolo, Anibal Quijano, Eduardo Viveiros de Castro y Pedro Pablo Gómez, buscamos investigar las complejidades involucradas en la construcción y recepción de la exposición “A Cor do Brasil”, realizada en el Museo de Arte de Río entre 2016 y 2017, en el contexto de los procesos de descolonialidad.Em um cenário em que a arte se tornou política, uma questão fundamental se impõe: entender o lugar dessa arte política. Para muitos, os espaços apropriados para a instauração da arte, de qualquer arte, continuam sendo as instituições de arte, em especial o museu e suas exposições, apesar das contradições sociais que norteiam suas políticas e ações. Neste estudo, com base nas incisões descoloniais de Walter Mignolo, Anibal Quijano, Eduardo Viveiros de Castro e Pedro Pablo Gómez, buscamos investigar as complexidades envolvidas na construção e na recepção da mostra “A Cor do Brasil”, realizada no Museu de Arte do Rio entre 2016 e 2017, tendo como pano de fundo os processos da descolonialidade.Universidade Federal de Minas Gerais2020-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/1968510.35699/2237-5864.2020.19685PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 10 No. 20: nov.2020 - jan.2021; 216-231PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 10 Núm. 20: nov.2020 - ene.2021; 216-231PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 10 n. 20: nov.2020 - jan.2021; 216-2312238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/19685/20251Copyright (c) 2020 Luiz Sérgio de Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Luiz Sérgio de2023-10-05T14:09:10Zoai:periodicos.ufmg.br:article/19685Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-05T14:09:10Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum
Enfrentamientos de la decolonialidad y las pautas (no tan) ocultas de los museos: “A Cor do Brasil” en el Museo de Arte de Río
Embates da descolonialidade e as pautas (não tão) ocultas dos museus: “A Cor do Brasil” no Museu de Arte do Rio
title Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum
spellingShingle Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum
Oliveira, Luiz Sérgio de
Arte
Museus
Descolonialidade
“A Cor do Brasil”
Museu de Arte do Rio
Arte
Museos
Descolonialidad
“A Cor do Brasil”
Museo de Arte de Rio
Art
Museums
Decoloniality
“A Cor do Brasil”
Rio Art Museum
title_short Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum
title_full Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum
title_fullStr Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum
title_full_unstemmed Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum
title_sort Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum
author Oliveira, Luiz Sérgio de
author_facet Oliveira, Luiz Sérgio de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Luiz Sérgio de
dc.subject.por.fl_str_mv Arte
Museus
Descolonialidade
“A Cor do Brasil”
Museu de Arte do Rio
Arte
Museos
Descolonialidad
“A Cor do Brasil”
Museo de Arte de Rio
Art
Museums
Decoloniality
“A Cor do Brasil”
Rio Art Museum
topic Arte
Museus
Descolonialidade
“A Cor do Brasil”
Museu de Arte do Rio
Arte
Museos
Descolonialidad
“A Cor do Brasil”
Museo de Arte de Rio
Art
Museums
Decoloniality
“A Cor do Brasil”
Rio Art Museum
description In a scenario where art has become political, a fundamental issue is raised: understanding the place of this political art. For many, the appropriate spaces for the establishment of art, of any art, remain being the art institutions, especially the museum and its exhibitions, despite the social contradictions that guide their policies and actions. In this study, based on the decolonial incisions of Walter Mignolo, Anibal Quijano, Eduardo Viveiros de Castro and Pedro Pablo Gómez, we sought to investigate the complexities involved in the construction and reception of the exhibition “A Cor do Brasil”, held at the Rio Art Museum between 2016 and 2017, against the background of the processes of decoloniality.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/19685
10.35699/2237-5864.2020.19685
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/19685
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.19685
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/19685/20251
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Luiz Sérgio de Oliveira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Luiz Sérgio de Oliveira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 10 No. 20: nov.2020 - jan.2021; 216-231
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 10 Núm. 20: nov.2020 - ene.2021; 216-231
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 10 n. 20: nov.2020 - jan.2021; 216-231
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049079487791104