Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/19685 |
Resumo: | In a scenario where art has become political, a fundamental issue is raised: understanding the place of this political art. For many, the appropriate spaces for the establishment of art, of any art, remain being the art institutions, especially the museum and its exhibitions, despite the social contradictions that guide their policies and actions. In this study, based on the decolonial incisions of Walter Mignolo, Anibal Quijano, Eduardo Viveiros de Castro and Pedro Pablo Gómez, we sought to investigate the complexities involved in the construction and reception of the exhibition “A Cor do Brasil”, held at the Rio Art Museum between 2016 and 2017, against the background of the processes of decoloniality. |
id |
UFMG-12_d939ee4a6a822dc952fd012386d6a0a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/19685 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art MuseumEnfrentamientos de la decolonialidad y las pautas (no tan) ocultas de los museos: “A Cor do Brasil” en el Museo de Arte de RíoEmbates da descolonialidade e as pautas (não tão) ocultas dos museus: “A Cor do Brasil” no Museu de Arte do RioArteMuseusDescolonialidade“A Cor do Brasil”Museu de Arte do RioArteMuseosDescolonialidad“A Cor do Brasil”Museo de Arte de RioArtMuseumsDecoloniality“A Cor do Brasil”Rio Art MuseumIn a scenario where art has become political, a fundamental issue is raised: understanding the place of this political art. For many, the appropriate spaces for the establishment of art, of any art, remain being the art institutions, especially the museum and its exhibitions, despite the social contradictions that guide their policies and actions. In this study, based on the decolonial incisions of Walter Mignolo, Anibal Quijano, Eduardo Viveiros de Castro and Pedro Pablo Gómez, we sought to investigate the complexities involved in the construction and reception of the exhibition “A Cor do Brasil”, held at the Rio Art Museum between 2016 and 2017, against the background of the processes of decoloniality.En un escenario donde el arte se ha vuelto político, se plantea una cuestión fundamental: comprender el lugar de este arte político. Para muchos, los espacios apropiados para el establecimiento del arte, de cualquier arte, siguen siendo las instituciones artísticas, especialmente el museo y sus exposiciones, a pesar de las contradicciones sociales que guían sus políticas y acciones. En este estudio, basado en las incisiones descoloniales de Walter Mignolo, Anibal Quijano, Eduardo Viveiros de Castro y Pedro Pablo Gómez, buscamos investigar las complejidades involucradas en la construcción y recepción de la exposición “A Cor do Brasil”, realizada en el Museo de Arte de Río entre 2016 y 2017, en el contexto de los procesos de descolonialidad.Em um cenário em que a arte se tornou política, uma questão fundamental se impõe: entender o lugar dessa arte política. Para muitos, os espaços apropriados para a instauração da arte, de qualquer arte, continuam sendo as instituições de arte, em especial o museu e suas exposições, apesar das contradições sociais que norteiam suas políticas e ações. Neste estudo, com base nas incisões descoloniais de Walter Mignolo, Anibal Quijano, Eduardo Viveiros de Castro e Pedro Pablo Gómez, buscamos investigar as complexidades envolvidas na construção e na recepção da mostra “A Cor do Brasil”, realizada no Museu de Arte do Rio entre 2016 e 2017, tendo como pano de fundo os processos da descolonialidade.Universidade Federal de Minas Gerais2020-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/1968510.35699/2237-5864.2020.19685PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 10 No. 20: nov.2020 - jan.2021; 216-231PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 10 Núm. 20: nov.2020 - ene.2021; 216-231PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 10 n. 20: nov.2020 - jan.2021; 216-2312238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/19685/20251Copyright (c) 2020 Luiz Sérgio de Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Luiz Sérgio de2023-10-05T14:09:10Zoai:periodicos.ufmg.br:article/19685Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-05T14:09:10Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum Enfrentamientos de la decolonialidad y las pautas (no tan) ocultas de los museos: “A Cor do Brasil” en el Museo de Arte de Río Embates da descolonialidade e as pautas (não tão) ocultas dos museus: “A Cor do Brasil” no Museu de Arte do Rio |
title |
Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum |
spellingShingle |
Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum Oliveira, Luiz Sérgio de Arte Museus Descolonialidade “A Cor do Brasil” Museu de Arte do Rio Arte Museos Descolonialidad “A Cor do Brasil” Museo de Arte de Rio Art Museums Decoloniality “A Cor do Brasil” Rio Art Museum |
title_short |
Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum |
title_full |
Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum |
title_fullStr |
Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum |
title_full_unstemmed |
Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum |
title_sort |
Clashes of decoloniality and the (not so) hidden agendas of museums: “A Cor do Brasil” at the Rio Art Museum |
author |
Oliveira, Luiz Sérgio de |
author_facet |
Oliveira, Luiz Sérgio de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Luiz Sérgio de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte Museus Descolonialidade “A Cor do Brasil” Museu de Arte do Rio Arte Museos Descolonialidad “A Cor do Brasil” Museo de Arte de Rio Art Museums Decoloniality “A Cor do Brasil” Rio Art Museum |
topic |
Arte Museus Descolonialidade “A Cor do Brasil” Museu de Arte do Rio Arte Museos Descolonialidad “A Cor do Brasil” Museo de Arte de Rio Art Museums Decoloniality “A Cor do Brasil” Rio Art Museum |
description |
In a scenario where art has become political, a fundamental issue is raised: understanding the place of this political art. For many, the appropriate spaces for the establishment of art, of any art, remain being the art institutions, especially the museum and its exhibitions, despite the social contradictions that guide their policies and actions. In this study, based on the decolonial incisions of Walter Mignolo, Anibal Quijano, Eduardo Viveiros de Castro and Pedro Pablo Gómez, we sought to investigate the complexities involved in the construction and reception of the exhibition “A Cor do Brasil”, held at the Rio Art Museum between 2016 and 2017, against the background of the processes of decoloniality. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/19685 10.35699/2237-5864.2020.19685 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/19685 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2020.19685 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/19685/20251 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Luiz Sérgio de Oliveira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Luiz Sérgio de Oliveira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 10 No. 20: nov.2020 - jan.2021; 216-231 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 10 Núm. 20: nov.2020 - ene.2021; 216-231 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 10 n. 20: nov.2020 - jan.2021; 216-231 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049079487791104 |