Health courses: integration and social responsibility in addressing the pandemic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alvim, Cristina Gonçalves
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Medeiros , Adriane Mesquita de, Penna, Cláudia Freire de Andrade Morais, Ruas, Cristina Mariano, Vilaça, Ênio Lacerda, Lourenço, Erika, Ferreira , Fabiane Ribeiro, Baroni , Fabíola Carvalho de Almeida Lima, Mota, Luciene das Graças, Rocha, Maria Gabrielle de Lima, Paiva, Maria José Nunes de, Arantes, Paula Maria Machado, Ribeiro, Rita de Cássia, Souza , Rosangela Gomes da Mota de, Viana , Sônia Maria Nunes, Soares, Taciana de Figueiredo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24767
Resumo: The COVID-19 pandemic affected undergraduate health courses, which faced dilemma on how to reconcile the social responsibility of participating in the health care of the population in the municipality and in the state with the bio-safety demands imposed by the pandemic. At Federal University of Minas Gerais (UFMG), there are 14 courses in the health field that share the same space, the same resources and the same academic policies. Thinking together about the experienced challenges was a movement of solidarity, integration and cohesion. The purpose of this article is to report this experience. The context before the pandemic, the performance before ministerial ordinances, the development of guidelines for emergency remote education and the situation of curricular internships are described. It highlights the importance of collective construction in facing the difficulties to guarantee safety, equity and quality in the training of health professionals at UFMG.
id UFMG-24_eb53d3f9013173aa70733c6c3e940543
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/24767
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Health courses: integration and social responsibility in addressing the pandemicCarreras de Ciencias de la Salud: integración y responsabilidad social en el enfrentamiento de la pandemiaCursos da Saúde: integração e responsabilidade social no enfrentamento da pandemiaEducaçãoSaúdeEducação interprofissionalPandemiaEducaciónSaludEducación interprofesionalPandemiaEducationHealthInterprofessional educationPandemicThe COVID-19 pandemic affected undergraduate health courses, which faced dilemma on how to reconcile the social responsibility of participating in the health care of the population in the municipality and in the state with the bio-safety demands imposed by the pandemic. At Federal University of Minas Gerais (UFMG), there are 14 courses in the health field that share the same space, the same resources and the same academic policies. Thinking together about the experienced challenges was a movement of solidarity, integration and cohesion. The purpose of this article is to report this experience. The context before the pandemic, the performance before ministerial ordinances, the development of guidelines for emergency remote education and the situation of curricular internships are described. It highlights the importance of collective construction in facing the difficulties to guarantee safety, equity and quality in the training of health professionals at UFMG.La pandemia COVID-19 afectó a las carreras de pregrado en salud que enfrentaron un dilema sobre cómo conciliar la responsabilidad social de participar en la atención de la salud de la población en el municipio y en el estado con las demandas de bioseguridad que plantea la pandemia. En la Universidad Federal de Minas Gerais (UFMG) hay 14 carreras en el campo de la Salud que comparten el mismo espacio, los mismos recursos y las mismas políticas académicas. Pensar juntos en los desafíos vividos es un movimiento de solidaridad, integración y cohesión. El propósito de este artículo es reportar esta experiencia. Se describe el contexto previo a la pandemia, el desempeño ante ordenanzas ministeriales, el desarrollo de lineamientos para la educación remota de emergencia y la situación de las pasantías. Se espera registrar la importancia de una acción solidaria ante las dificultades para garantizar la seguridad, equidad y calidad en la formación de los profesionales de la salud en la UFMG.A pandemia da COVID-19 afetou os cursos de graduação da área da Saúde, que se viram diante de um dilema sobre como conciliar a responsabilidade social de participar da atenção à saúde da população no município e no estado com as demandas de biossegurança impostas pela pandemia. Na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), há 14 cursos da área da Saúde que compartilham do mesmo espaço, dos mesmos recursos e das mesmas políticas acadêmicas. Pensar juntos sobre os desafios vivenciados foi um movimento de solidariedade, integração e coesão. O objetivo deste artigo é relatar essa experiência. São descritos o contexto antes da pandemia, a atuação diante de portarias ministeriais, a elaboração de diretrizes para o ensino remoto emergencial e a situação dos estágios curriculares. Destaca-se a importância da construção coletiva no enfrentamento das dificuldades para garantir a segurança, a equidade e a qualidade na formação de profissionais da saúde na UFMG.Universidade Federal de Minas Gerais2020-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2476710.35699/2237-5864.2020.24767Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-212237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24767/20404Copyright (c) 2020 Cristina Gonçalves Alvim, Adriane Mesquita de Medeiros , Cláudia Freire de Andrade Morais Penna, Cristina Mariano Ruas, Ênio Lacerda Vilaça, Erika Lourenço, Fabiane Ribeiro Ferreira , Fabíola Carvalho de Almeida Lima Baroni , Luciene das Graças Mota, Maria Gabrielle de Lima Rocha, Maria José Nunes de Paiva, Paula Maria Machado Arantes, Rita de Cássia Ribeiro, Rosangela Gomes da Mota de Souza , Sônia Maria Nunes Viana , Taciana de Figueiredo Soareshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlvim, Cristina Gonçalves Medeiros , Adriane Mesquita dePenna, Cláudia Freire de Andrade MoraisRuas, Cristina MarianoVilaça, Ênio LacerdaLourenço, ErikaFerreira , Fabiane RibeiroBaroni , Fabíola Carvalho de Almeida LimaMota, Luciene das GraçasRocha, Maria Gabrielle de LimaPaiva, Maria José Nunes deArantes, Paula Maria MachadoRibeiro, Rita de Cássia Souza , Rosangela Gomes da Mota deViana , Sônia Maria NunesSoares, Taciana de Figueiredo2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24767Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Health courses: integration and social responsibility in addressing the pandemic
Carreras de Ciencias de la Salud: integración y responsabilidad social en el enfrentamiento de la pandemia
Cursos da Saúde: integração e responsabilidade social no enfrentamento da pandemia
title Health courses: integration and social responsibility in addressing the pandemic
spellingShingle Health courses: integration and social responsibility in addressing the pandemic
Alvim, Cristina Gonçalves
Educação
Saúde
Educação interprofissional
Pandemia
Educación
Salud
Educación interprofesional
Pandemia
Education
Health
Interprofessional education
Pandemic
title_short Health courses: integration and social responsibility in addressing the pandemic
title_full Health courses: integration and social responsibility in addressing the pandemic
title_fullStr Health courses: integration and social responsibility in addressing the pandemic
title_full_unstemmed Health courses: integration and social responsibility in addressing the pandemic
title_sort Health courses: integration and social responsibility in addressing the pandemic
author Alvim, Cristina Gonçalves
author_facet Alvim, Cristina Gonçalves
Medeiros , Adriane Mesquita de
Penna, Cláudia Freire de Andrade Morais
Ruas, Cristina Mariano
Vilaça, Ênio Lacerda
Lourenço, Erika
Ferreira , Fabiane Ribeiro
Baroni , Fabíola Carvalho de Almeida Lima
Mota, Luciene das Graças
Rocha, Maria Gabrielle de Lima
Paiva, Maria José Nunes de
Arantes, Paula Maria Machado
Ribeiro, Rita de Cássia
Souza , Rosangela Gomes da Mota de
Viana , Sônia Maria Nunes
Soares, Taciana de Figueiredo
author_role author
author2 Medeiros , Adriane Mesquita de
Penna, Cláudia Freire de Andrade Morais
Ruas, Cristina Mariano
Vilaça, Ênio Lacerda
Lourenço, Erika
Ferreira , Fabiane Ribeiro
Baroni , Fabíola Carvalho de Almeida Lima
Mota, Luciene das Graças
Rocha, Maria Gabrielle de Lima
Paiva, Maria José Nunes de
Arantes, Paula Maria Machado
Ribeiro, Rita de Cássia
Souza , Rosangela Gomes da Mota de
Viana , Sônia Maria Nunes
Soares, Taciana de Figueiredo
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alvim, Cristina Gonçalves
Medeiros , Adriane Mesquita de
Penna, Cláudia Freire de Andrade Morais
Ruas, Cristina Mariano
Vilaça, Ênio Lacerda
Lourenço, Erika
Ferreira , Fabiane Ribeiro
Baroni , Fabíola Carvalho de Almeida Lima
Mota, Luciene das Graças
Rocha, Maria Gabrielle de Lima
Paiva, Maria José Nunes de
Arantes, Paula Maria Machado
Ribeiro, Rita de Cássia
Souza , Rosangela Gomes da Mota de
Viana , Sônia Maria Nunes
Soares, Taciana de Figueiredo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Saúde
Educação interprofissional
Pandemia
Educación
Salud
Educación interprofesional
Pandemia
Education
Health
Interprofessional education
Pandemic
topic Educação
Saúde
Educação interprofissional
Pandemia
Educación
Salud
Educación interprofesional
Pandemia
Education
Health
Interprofessional education
Pandemic
description The COVID-19 pandemic affected undergraduate health courses, which faced dilemma on how to reconcile the social responsibility of participating in the health care of the population in the municipality and in the state with the bio-safety demands imposed by the pandemic. At Federal University of Minas Gerais (UFMG), there are 14 courses in the health field that share the same space, the same resources and the same academic policies. Thinking together about the experienced challenges was a movement of solidarity, integration and cohesion. The purpose of this article is to report this experience. The context before the pandemic, the performance before ministerial ordinances, the development of guidelines for emergency remote education and the situation of curricular internships are described. It highlights the importance of collective construction in facing the difficulties to guarantee safety, equity and quality in the training of health professionals at UFMG.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24767
10.35699/2237-5864.2020.24767
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24767
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.24767
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24767/20404
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21
Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-21
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635999002624