Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2013 |
Format: | Master thesis |
Language: | por |
Source: | Repositório Institucional da UFMT |
Download full: | http://ri.ufmt.br/handle/1/578 |
Summary: | .Guided by an approximation of music with semiotics by C. S. Pierce, this dissertation aims to introduce intersemiosis with an epistemological start towards musical creation. Intersemiosis is the axis that leads translation and signal articulation among different systems (verbal, visual and audible ones), including interaction considering different approaches of art with music, dance, performing arts, cinema, literature, and others. There have been established some lines of convergence of esthetics, semiotic, theories of communication and information, linguistics, composition and analysis of music, what enables the reader multiple ways to the understanding of the theme. The study raises some examples of contemporary musical creation, like those that are based on conceptual displacements, in which the composer, from an existing concept or theory, seeks to maintain material, structural and conceptual resemblance with music; the use of procedure of intertextuality, in which the composer takes musical or extramusical as a reference, looking forward to determine a dialogic interdependence; the transductions made by technologies in pursuit of converting, for instance pictures or gestures in sounds, mathematics calculus in music, not to mention other examples. |
id |
UFMT_308a6cd2c07f328448440734a928589e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/578 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criaçãoMúsica e semióticaMúsica e intersemioseProcessos de concepção e criaçãoComposição musicalTradução e intersemióticaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESMusic and semioticsMusic and intersemiosisProcesses of conception and creationMusical composition.Guided by an approximation of music with semiotics by C. S. Pierce, this dissertation aims to introduce intersemiosis with an epistemological start towards musical creation. Intersemiosis is the axis that leads translation and signal articulation among different systems (verbal, visual and audible ones), including interaction considering different approaches of art with music, dance, performing arts, cinema, literature, and others. There have been established some lines of convergence of esthetics, semiotic, theories of communication and information, linguistics, composition and analysis of music, what enables the reader multiple ways to the understanding of the theme. The study raises some examples of contemporary musical creation, like those that are based on conceptual displacements, in which the composer, from an existing concept or theory, seeks to maintain material, structural and conceptual resemblance with music; the use of procedure of intertextuality, in which the composer takes musical or extramusical as a reference, looking forward to determine a dialogic interdependence; the transductions made by technologies in pursuit of converting, for instance pictures or gestures in sounds, mathematics calculus in music, not to mention other examples.CAPES.Pautado em uma aproximação da música com a semiótica de C. S. Peirce, este trabalho tem como objetivo introduzir a intersemiose como princípio epistemológico para os processos de criação musical. A intersemiose é o eixo que conduz a tradução e a articulação dos signos entre diferentes sistemas de arte (verbal, visual e sonoro), incluindo a interação entre as diversas modalidades de arte como a música, a dança, as artes cênicas, o cinema, a literatura etc.. Foram traçadas algumas linhas de convergência entre a estética, a semiótica, as teorias da comunicação e informação, linguística, composição e análise musical, o que possibilita ao leitor múltiplos caminhos para o entendimento do tema. O estudo levanta alguns exemplos de criação musical contemporânea, como aqueles que se baseiam em deslocamentos conceituais com a sua música; o uso de procedimentos de intertextualidade, no qual o compositor parte de um referencial musical ou extramusical, procurando estabelecer uma interdependência dialógica; as transduções realizadas por meios tecnológicos ao converter, por exemplo, imagem ou gestos corporais em sons, cálculos matemáticos em música; dentre outros exemplos.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Linguagens (IL)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaVictório, Roberto Pintohttp://lattes.cnpq.br/7996480830802741Victório, Roberto Pinto703.416.647-15http://lattes.cnpq.br/7996480830802741Soares, Teresinha Rodrigues Prada058.228.658-10http://lattes.cnpq.br/5500175848640333703.416.647-15Nunes Filho, Pauxy Gentil788.165.807-04http://lattes.cnpq.br/8142841171003183Pena, Luciano Nolasco Campbell2018-02-01T15:53:47Z2013-09-022018-02-01T15:53:47Z2013-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPENA, Luciano Nolasco Campbell. Música e intersemiose: apontamentos sobre concepção e processos de criação. 2013. 155 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2013.http://ri.ufmt.br/handle/1/578porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2018-02-06T06:00:57Zoai:localhost:1/578Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2018-02-06T06:00:57Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação |
title |
Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação |
spellingShingle |
Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação Pena, Luciano Nolasco Campbell Música e semiótica Música e intersemiose Processos de concepção e criação Composição musical Tradução e intersemiótica CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Music and semiotics Music and intersemiosis Processes of conception and creation Musical composition |
title_short |
Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação |
title_full |
Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação |
title_fullStr |
Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação |
title_full_unstemmed |
Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação |
title_sort |
Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação |
author |
Pena, Luciano Nolasco Campbell |
author_facet |
Pena, Luciano Nolasco Campbell |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Victório, Roberto Pinto http://lattes.cnpq.br/7996480830802741 Victório, Roberto Pinto 703.416.647-15 http://lattes.cnpq.br/7996480830802741 Soares, Teresinha Rodrigues Prada 058.228.658-10 http://lattes.cnpq.br/5500175848640333 703.416.647-15 Nunes Filho, Pauxy Gentil 788.165.807-04 http://lattes.cnpq.br/8142841171003183 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pena, Luciano Nolasco Campbell |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Música e semiótica Música e intersemiose Processos de concepção e criação Composição musical Tradução e intersemiótica CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Music and semiotics Music and intersemiosis Processes of conception and creation Musical composition |
topic |
Música e semiótica Música e intersemiose Processos de concepção e criação Composição musical Tradução e intersemiótica CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Music and semiotics Music and intersemiosis Processes of conception and creation Musical composition |
description |
.Guided by an approximation of music with semiotics by C. S. Pierce, this dissertation aims to introduce intersemiosis with an epistemological start towards musical creation. Intersemiosis is the axis that leads translation and signal articulation among different systems (verbal, visual and audible ones), including interaction considering different approaches of art with music, dance, performing arts, cinema, literature, and others. There have been established some lines of convergence of esthetics, semiotic, theories of communication and information, linguistics, composition and analysis of music, what enables the reader multiple ways to the understanding of the theme. The study raises some examples of contemporary musical creation, like those that are based on conceptual displacements, in which the composer, from an existing concept or theory, seeks to maintain material, structural and conceptual resemblance with music; the use of procedure of intertextuality, in which the composer takes musical or extramusical as a reference, looking forward to determine a dialogic interdependence; the transductions made by technologies in pursuit of converting, for instance pictures or gestures in sounds, mathematics calculus in music, not to mention other examples. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-02 2013-07-01 2018-02-01T15:53:47Z 2018-02-01T15:53:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PENA, Luciano Nolasco Campbell. Música e intersemiose: apontamentos sobre concepção e processos de criação. 2013. 155 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2013. http://ri.ufmt.br/handle/1/578 |
identifier_str_mv |
PENA, Luciano Nolasco Campbell. Música e intersemiose: apontamentos sobre concepção e processos de criação. 2013. 155 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2013. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/578 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Linguagens (IL) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Linguagens (IL) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1784465080688050176 |