Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação

Bibliographic Details
Main Author: Pena, Luciano Nolasco Campbell
Publication Date: 2013
Format: Master thesis
Language: por
Source: Repositório Institucional da UFMT
Download full: http://ri.ufmt.br/handle/1/578
Summary: .Guided by an approximation of music with semiotics by C. S. Pierce, this dissertation aims to introduce intersemiosis with an epistemological start towards musical creation. Intersemiosis is the axis that leads translation and signal articulation among different systems (verbal, visual and audible ones), including interaction considering different approaches of art with music, dance, performing arts, cinema, literature, and others. There have been established some lines of convergence of esthetics, semiotic, theories of communication and information, linguistics, composition and analysis of music, what enables the reader multiple ways to the understanding of the theme. The study raises some examples of contemporary musical creation, like those that are based on conceptual displacements, in which the composer, from an existing concept or theory, seeks to maintain material, structural and conceptual resemblance with music; the use of procedure of intertextuality, in which the composer takes musical or extramusical as a reference, looking forward to determine a dialogic interdependence; the transductions made by technologies in pursuit of converting, for instance pictures or gestures in sounds, mathematics calculus in music, not to mention other examples.
id UFMT_308a6cd2c07f328448440734a928589e
oai_identifier_str oai:localhost:1/578
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criaçãoMúsica e semióticaMúsica e intersemioseProcessos de concepção e criaçãoComposição musicalTradução e intersemióticaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESMusic and semioticsMusic and intersemiosisProcesses of conception and creationMusical composition.Guided by an approximation of music with semiotics by C. S. Pierce, this dissertation aims to introduce intersemiosis with an epistemological start towards musical creation. Intersemiosis is the axis that leads translation and signal articulation among different systems (verbal, visual and audible ones), including interaction considering different approaches of art with music, dance, performing arts, cinema, literature, and others. There have been established some lines of convergence of esthetics, semiotic, theories of communication and information, linguistics, composition and analysis of music, what enables the reader multiple ways to the understanding of the theme. The study raises some examples of contemporary musical creation, like those that are based on conceptual displacements, in which the composer, from an existing concept or theory, seeks to maintain material, structural and conceptual resemblance with music; the use of procedure of intertextuality, in which the composer takes musical or extramusical as a reference, looking forward to determine a dialogic interdependence; the transductions made by technologies in pursuit of converting, for instance pictures or gestures in sounds, mathematics calculus in music, not to mention other examples.CAPES.Pautado em uma aproximação da música com a semiótica de C. S. Peirce, este trabalho tem como objetivo introduzir a intersemiose como princípio epistemológico para os processos de criação musical. A intersemiose é o eixo que conduz a tradução e a articulação dos signos entre diferentes sistemas de arte (verbal, visual e sonoro), incluindo a interação entre as diversas modalidades de arte como a música, a dança, as artes cênicas, o cinema, a literatura etc.. Foram traçadas algumas linhas de convergência entre a estética, a semiótica, as teorias da comunicação e informação, linguística, composição e análise musical, o que possibilita ao leitor múltiplos caminhos para o entendimento do tema. O estudo levanta alguns exemplos de criação musical contemporânea, como aqueles que se baseiam em deslocamentos conceituais com a sua música; o uso de procedimentos de intertextualidade, no qual o compositor parte de um referencial musical ou extramusical, procurando estabelecer uma interdependência dialógica; as transduções realizadas por meios tecnológicos ao converter, por exemplo, imagem ou gestos corporais em sons, cálculos matemáticos em música; dentre outros exemplos.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Linguagens (IL)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaVictório, Roberto Pintohttp://lattes.cnpq.br/7996480830802741Victório, Roberto Pinto703.416.647-15http://lattes.cnpq.br/7996480830802741Soares, Teresinha Rodrigues Prada058.228.658-10http://lattes.cnpq.br/5500175848640333703.416.647-15Nunes Filho, Pauxy Gentil788.165.807-04http://lattes.cnpq.br/8142841171003183Pena, Luciano Nolasco Campbell2018-02-01T15:53:47Z2013-09-022018-02-01T15:53:47Z2013-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPENA, Luciano Nolasco Campbell. Música e intersemiose: apontamentos sobre concepção e processos de criação. 2013. 155 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2013.http://ri.ufmt.br/handle/1/578porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2018-02-06T06:00:57Zoai:localhost:1/578Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2018-02-06T06:00:57Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação
title Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação
spellingShingle Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação
Pena, Luciano Nolasco Campbell
Música e semiótica
Música e intersemiose
Processos de concepção e criação
Composição musical
Tradução e intersemiótica
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Music and semiotics
Music and intersemiosis
Processes of conception and creation
Musical composition
title_short Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação
title_full Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação
title_fullStr Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação
title_full_unstemmed Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação
title_sort Música e intersemiose : apontamentos sobre concepção e processos de criação
author Pena, Luciano Nolasco Campbell
author_facet Pena, Luciano Nolasco Campbell
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Victório, Roberto Pinto
http://lattes.cnpq.br/7996480830802741
Victório, Roberto Pinto
703.416.647-15
http://lattes.cnpq.br/7996480830802741
Soares, Teresinha Rodrigues Prada
058.228.658-10
http://lattes.cnpq.br/5500175848640333
703.416.647-15
Nunes Filho, Pauxy Gentil
788.165.807-04
http://lattes.cnpq.br/8142841171003183
dc.contributor.author.fl_str_mv Pena, Luciano Nolasco Campbell
dc.subject.por.fl_str_mv Música e semiótica
Música e intersemiose
Processos de concepção e criação
Composição musical
Tradução e intersemiótica
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Music and semiotics
Music and intersemiosis
Processes of conception and creation
Musical composition
topic Música e semiótica
Música e intersemiose
Processos de concepção e criação
Composição musical
Tradução e intersemiótica
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Music and semiotics
Music and intersemiosis
Processes of conception and creation
Musical composition
description .Guided by an approximation of music with semiotics by C. S. Pierce, this dissertation aims to introduce intersemiosis with an epistemological start towards musical creation. Intersemiosis is the axis that leads translation and signal articulation among different systems (verbal, visual and audible ones), including interaction considering different approaches of art with music, dance, performing arts, cinema, literature, and others. There have been established some lines of convergence of esthetics, semiotic, theories of communication and information, linguistics, composition and analysis of music, what enables the reader multiple ways to the understanding of the theme. The study raises some examples of contemporary musical creation, like those that are based on conceptual displacements, in which the composer, from an existing concept or theory, seeks to maintain material, structural and conceptual resemblance with music; the use of procedure of intertextuality, in which the composer takes musical or extramusical as a reference, looking forward to determine a dialogic interdependence; the transductions made by technologies in pursuit of converting, for instance pictures or gestures in sounds, mathematics calculus in music, not to mention other examples.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-02
2013-07-01
2018-02-01T15:53:47Z
2018-02-01T15:53:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PENA, Luciano Nolasco Campbell. Música e intersemiose: apontamentos sobre concepção e processos de criação. 2013. 155 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2013.
http://ri.ufmt.br/handle/1/578
identifier_str_mv PENA, Luciano Nolasco Campbell. Música e intersemiose: apontamentos sobre concepção e processos de criação. 2013. 155 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2013.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/578
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Linguagens (IL)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Linguagens (IL)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1784465080688050176