Political-pedagogical determinants in an official teacher training program for literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Mirella de Oliveira
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60222
Resumo: This article analyzes how the linguistic and textual-discursive dimensions were associated with the didactic-methodological proposals of the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), an official Brazilian program of continuing teacher training, launched in 2012 and came to an end in 2018. Through qualitative and documentary research, we investigated the formative notebooks of the program from 2013, focused on the Portuguese Language (beginning literacy, reading and writing). The program is brought back in order to contribute to the current demands of strengthening literacy studies, in the face of the defense of a technical and supposedly neutral literacy. The results indicate challenges regarding the articulation of these dimensions as a means of bringing school practices closer to broader social interaction situations.
id UFU-4_31490e37ac281652be0a16634ec1edcd
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60222
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Political-pedagogical determinants in an official teacher training program for literacyDéterminants polito-pédagogiques dans le cadre d’un programme officiel de formation des enseignants à l’alphabétisation Determinantes político-pedagógicos em um programa oficial de formação docente para a alfabetizaçãoPolíticas públicas educacionaisFormação de professoresAlfabetização na perspectiva do letramentoEducational public policiesTeacher educationLiteracy perspectivePolitiques publiques d’éducationFormation des enseignantsAlphabétisation dans la perspective de la littératieThis article analyzes how the linguistic and textual-discursive dimensions were associated with the didactic-methodological proposals of the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), an official Brazilian program of continuing teacher training, launched in 2012 and came to an end in 2018. Through qualitative and documentary research, we investigated the formative notebooks of the program from 2013, focused on the Portuguese Language (beginning literacy, reading and writing). The program is brought back in order to contribute to the current demands of strengthening literacy studies, in the face of the defense of a technical and supposedly neutral literacy. The results indicate challenges regarding the articulation of these dimensions as a means of bringing school practices closer to broader social interaction situations.Cet article analyse la manière comment les dimensions linguistiques et textuelles-discursives ont été associées dans les propositions didactiques-méthodologistes du Pacte National par l’Alphabétisation à l’Âge Correcte (PNAIC), un programme officiel de formation continue des enseignants, lancé en 2012 et terminé en 2018. À travers une recherche documentaire qualitative, les cahiers de formation étudiés en 2013 ont été examinés, ces cahiers étaient destinés à l’enseignement-apprentissage de la langue maternelle. Le programme est sauvé ayant comme but de contribuer avec les demandes actuelles de renforcement des études de littératie, face à la défense d’une alphabétisation technique et apparemment neutre. Les résultats indiquent des défis par rapport à l’articulation de ces dimensions, afin de rapprocher les pratiques scolaires des situations d’interaction sociale plus larges.Este artigo analisa como as dimensões linguística e textual-discursiva foram associadas nas propostas didático-metodológicas do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), um programa oficial de formação docente continuada, lançado em 2012 e extinto em 2018. Por meio de pesquisa documental qualitativa, investigaram-se os cadernos formativos estudados em 2013, voltados ao ensino-aprendizagem da língua materna. Resgata-se o programa visando-se a contribuir com as demandas atuais de fortalecimento dos estudos dos letramentos, diante da defesa de uma alfabetização tecnicista e supostamente neutra. Os resultados indicam desafios quanto à articulação das referidas dimensões, para que se aproximem as práticas escolares das situações de interação social mais amplas.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6022210.14393/REPOD-v10n2a2021-60222Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 575-594Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 575-594Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 575-594Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 575-5942238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60222/32274Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Mirella de Oliveira2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60222Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Political-pedagogical determinants in an official teacher training program for literacy
Déterminants polito-pédagogiques dans le cadre d’un programme officiel de formation des enseignants à l’alphabétisation
Determinantes político-pedagógicos em um programa oficial de formação docente para a alfabetização
title Political-pedagogical determinants in an official teacher training program for literacy
spellingShingle Political-pedagogical determinants in an official teacher training program for literacy
Freitas, Mirella de Oliveira
Políticas públicas educacionais
Formação de professores
Alfabetização na perspectiva do letramento
Educational public policies
Teacher education
Literacy perspective
Politiques publiques d’éducation
Formation des enseignants
Alphabétisation dans la perspective de la littératie
title_short Political-pedagogical determinants in an official teacher training program for literacy
title_full Political-pedagogical determinants in an official teacher training program for literacy
title_fullStr Political-pedagogical determinants in an official teacher training program for literacy
title_full_unstemmed Political-pedagogical determinants in an official teacher training program for literacy
title_sort Political-pedagogical determinants in an official teacher training program for literacy
author Freitas, Mirella de Oliveira
author_facet Freitas, Mirella de Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Mirella de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas públicas educacionais
Formação de professores
Alfabetização na perspectiva do letramento
Educational public policies
Teacher education
Literacy perspective
Politiques publiques d’éducation
Formation des enseignants
Alphabétisation dans la perspective de la littératie
topic Políticas públicas educacionais
Formação de professores
Alfabetização na perspectiva do letramento
Educational public policies
Teacher education
Literacy perspective
Politiques publiques d’éducation
Formation des enseignants
Alphabétisation dans la perspective de la littératie
description This article analyzes how the linguistic and textual-discursive dimensions were associated with the didactic-methodological proposals of the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), an official Brazilian program of continuing teacher training, launched in 2012 and came to an end in 2018. Through qualitative and documentary research, we investigated the formative notebooks of the program from 2013, focused on the Portuguese Language (beginning literacy, reading and writing). The program is brought back in order to contribute to the current demands of strengthening literacy studies, in the face of the defense of a technical and supposedly neutral literacy. The results indicate challenges regarding the articulation of these dimensions as a means of bringing school practices closer to broader social interaction situations.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60222
10.14393/REPOD-v10n2a2021-60222
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60222
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v10n2a2021-60222
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60222/32274
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 575-594
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 575-594
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 575-594
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 575-594
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1788536119056400384