Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Severo, Marta Ferreira da Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Alves, Vânia Maria, Steimbach, Allan Andrei
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69407
Resumo: This text seeks, using the Law nº 13415/2017 and the Resolution CNE/CP nº 1, of January 5th, 2021, to investigate how the work category is presented in the current educational public policies of Middle-Level Technical Professional Education, understanding its implications for the training of the working world. The methodology used was the content analysis of the following categories: work, work as an educational principle and integral training. Documentary and bibliographic research were also used. Through the analysis, it was noticed that the training for the working world, occurs in a light and shallow way, with the objective of forming a multipurpose worker, flexible and in a state of employability.
id UFU-4_838c40a9e096ce84e83988ad0b6fb852
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69407
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological EducationEl trabajo como principio educativo: el sentido de la reforma de la Educación Secundaria y los nuevos Lineamientos Curriculares Nacionales Generales para la Educación Profesional y TecnológicaO trabalho como princípio educativo: sentidos da reforma do Ensino Médio e das novas Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e TecnológicaEducação e trabalhoTrabalho como princípio educativoFormação para o mundo do trabalhoEnsino MédioEducation and workWork as an educational principleTraining for the working worldHigh SchoolEducación y trabajoEl trabajo como principio educativoFormación para el mundo del trabajoEscuela secundariaThis text seeks, using the Law nº 13415/2017 and the Resolution CNE/CP nº 1, of January 5th, 2021, to investigate how the work category is presented in the current educational public policies of Middle-Level Technical Professional Education, understanding its implications for the training of the working world. The methodology used was the content analysis of the following categories: work, work as an educational principle and integral training. Documentary and bibliographic research were also used. Through the analysis, it was noticed that the training for the working world, occurs in a light and shallow way, with the objective of forming a multipurpose worker, flexible and in a state of employability.Este texto busca, basado en la Ley nº 13415/2017 y la Resolución CNE/CP nº 1, de 5 de enero de 2021, investigar cómo se presenta la categoría de trabajo en las actuales políticas públicas educativas de Educación Técnica Profesional de Nivel Secundario, con el objetivo de comprender sus implicaciones en la formación para el mundo del trabajo. La metodología utilizó análisis de contenido de las categorías: trabajo, trabajo como principio educativo y formación integral. También se utilizaron investigaciones documentales y bibliográficas. El análisis destacó que la formación para el mundo del trabajo se da de forma ligera y superficial, con el objetivo de formar un trabajador polivalente, flexible y en condiciones de empleabilidad.Este texto busca, por meio da Lei nº 13415/2017 e da Resolução CNE/CP nº 1, de 5 de janeiro de 2021, investigar como a categoria trabalho se apresenta nas atuais políticas públicas educacionais da Educação Profissional Técnica de Nível Médio, objetivando compreender as suas implicaturas na formação para o mundo do trabalho. A metodologia utilizou-se da análise de conteúdo das categorias: trabalho, trabalho como princípio educativo e formação integral. Foram usadas ainda as pesquisas documental e bibliográfica. Por meio da análise, percebeu-se que a formação para o mundo do trabalho, ocorre de forma aligeirada e rasa, com o objetivo de formar um trabalhador polivalente, flexível e em estado de empregabilidade.Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6940710.14393/REPOD-v12n2a2023-69407Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-794Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-794Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-794Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-7942238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69407/36083Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSevero, Marta Ferreira da SilvaAlves, Vânia MariaSteimbach, Allan Andrei2023-05-18T23:34:24Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69407Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-18T23:34:24Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education
El trabajo como principio educativo: el sentido de la reforma de la Educación Secundaria y los nuevos Lineamientos Curriculares Nacionales Generales para la Educación Profesional y Tecnológica
O trabalho como princípio educativo: sentidos da reforma do Ensino Médio e das novas Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica
title Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education
spellingShingle Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education
Severo, Marta Ferreira da Silva
Educação e trabalho
Trabalho como princípio educativo
Formação para o mundo do trabalho
Ensino Médio
Education and work
Work as an educational principle
Training for the working world
High School
Educación y trabajo
El trabajo como principio educativo
Formación para el mundo del trabajo
Escuela secundaria
title_short Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education
title_full Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education
title_fullStr Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education
title_full_unstemmed Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education
title_sort Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education
author Severo, Marta Ferreira da Silva
author_facet Severo, Marta Ferreira da Silva
Alves, Vânia Maria
Steimbach, Allan Andrei
author_role author
author2 Alves, Vânia Maria
Steimbach, Allan Andrei
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Severo, Marta Ferreira da Silva
Alves, Vânia Maria
Steimbach, Allan Andrei
dc.subject.por.fl_str_mv Educação e trabalho
Trabalho como princípio educativo
Formação para o mundo do trabalho
Ensino Médio
Education and work
Work as an educational principle
Training for the working world
High School
Educación y trabajo
El trabajo como principio educativo
Formación para el mundo del trabajo
Escuela secundaria
topic Educação e trabalho
Trabalho como princípio educativo
Formação para o mundo do trabalho
Ensino Médio
Education and work
Work as an educational principle
Training for the working world
High School
Educación y trabajo
El trabajo como principio educativo
Formación para el mundo del trabajo
Escuela secundaria
description This text seeks, using the Law nº 13415/2017 and the Resolution CNE/CP nº 1, of January 5th, 2021, to investigate how the work category is presented in the current educational public policies of Middle-Level Technical Professional Education, understanding its implications for the training of the working world. The methodology used was the content analysis of the following categories: work, work as an educational principle and integral training. Documentary and bibliographic research were also used. Through the analysis, it was noticed that the training for the working world, occurs in a light and shallow way, with the objective of forming a multipurpose worker, flexible and in a state of employability.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69407
10.14393/REPOD-v12n2a2023-69407
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69407
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n2a2023-69407
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69407/36083
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-794
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-794
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-794
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-794
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1788536120266457088