Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69407 |
Resumo: | This text seeks, using the Law nº 13415/2017 and the Resolution CNE/CP nº 1, of January 5th, 2021, to investigate how the work category is presented in the current educational public policies of Middle-Level Technical Professional Education, understanding its implications for the training of the working world. The methodology used was the content analysis of the following categories: work, work as an educational principle and integral training. Documentary and bibliographic research were also used. Through the analysis, it was noticed that the training for the working world, occurs in a light and shallow way, with the objective of forming a multipurpose worker, flexible and in a state of employability. |
id |
UFU-4_838c40a9e096ce84e83988ad0b6fb852 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69407 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological EducationEl trabajo como principio educativo: el sentido de la reforma de la Educación Secundaria y los nuevos Lineamientos Curriculares Nacionales Generales para la Educación Profesional y TecnológicaO trabalho como princípio educativo: sentidos da reforma do Ensino Médio e das novas Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e TecnológicaEducação e trabalhoTrabalho como princípio educativoFormação para o mundo do trabalhoEnsino MédioEducation and workWork as an educational principleTraining for the working worldHigh SchoolEducación y trabajoEl trabajo como principio educativoFormación para el mundo del trabajoEscuela secundariaThis text seeks, using the Law nº 13415/2017 and the Resolution CNE/CP nº 1, of January 5th, 2021, to investigate how the work category is presented in the current educational public policies of Middle-Level Technical Professional Education, understanding its implications for the training of the working world. The methodology used was the content analysis of the following categories: work, work as an educational principle and integral training. Documentary and bibliographic research were also used. Through the analysis, it was noticed that the training for the working world, occurs in a light and shallow way, with the objective of forming a multipurpose worker, flexible and in a state of employability.Este texto busca, basado en la Ley nº 13415/2017 y la Resolución CNE/CP nº 1, de 5 de enero de 2021, investigar cómo se presenta la categoría de trabajo en las actuales políticas públicas educativas de Educación Técnica Profesional de Nivel Secundario, con el objetivo de comprender sus implicaciones en la formación para el mundo del trabajo. La metodología utilizó análisis de contenido de las categorías: trabajo, trabajo como principio educativo y formación integral. También se utilizaron investigaciones documentales y bibliográficas. El análisis destacó que la formación para el mundo del trabajo se da de forma ligera y superficial, con el objetivo de formar un trabajador polivalente, flexible y en condiciones de empleabilidad.Este texto busca, por meio da Lei nº 13415/2017 e da Resolução CNE/CP nº 1, de 5 de janeiro de 2021, investigar como a categoria trabalho se apresenta nas atuais políticas públicas educacionais da Educação Profissional Técnica de Nível Médio, objetivando compreender as suas implicaturas na formação para o mundo do trabalho. A metodologia utilizou-se da análise de conteúdo das categorias: trabalho, trabalho como princípio educativo e formação integral. Foram usadas ainda as pesquisas documental e bibliográfica. Por meio da análise, percebeu-se que a formação para o mundo do trabalho, ocorre de forma aligeirada e rasa, com o objetivo de formar um trabalhador polivalente, flexível e em estado de empregabilidade.Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6940710.14393/REPOD-v12n2a2023-69407Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-794Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-794Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-794Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-7942238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69407/36083Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSevero, Marta Ferreira da SilvaAlves, Vânia MariaSteimbach, Allan Andrei2023-05-18T23:34:24Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69407Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-18T23:34:24Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education El trabajo como principio educativo: el sentido de la reforma de la Educación Secundaria y los nuevos Lineamientos Curriculares Nacionales Generales para la Educación Profesional y Tecnológica O trabalho como princípio educativo: sentidos da reforma do Ensino Médio e das novas Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica |
title |
Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education |
spellingShingle |
Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education Severo, Marta Ferreira da Silva Educação e trabalho Trabalho como princípio educativo Formação para o mundo do trabalho Ensino Médio Education and work Work as an educational principle Training for the working world High School Educación y trabajo El trabajo como principio educativo Formación para el mundo del trabajo Escuela secundaria |
title_short |
Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education |
title_full |
Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education |
title_fullStr |
Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education |
title_full_unstemmed |
Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education |
title_sort |
Work as an educational principle: meanings of the reform of the High School and the new General National Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education |
author |
Severo, Marta Ferreira da Silva |
author_facet |
Severo, Marta Ferreira da Silva Alves, Vânia Maria Steimbach, Allan Andrei |
author_role |
author |
author2 |
Alves, Vânia Maria Steimbach, Allan Andrei |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Severo, Marta Ferreira da Silva Alves, Vânia Maria Steimbach, Allan Andrei |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação e trabalho Trabalho como princípio educativo Formação para o mundo do trabalho Ensino Médio Education and work Work as an educational principle Training for the working world High School Educación y trabajo El trabajo como principio educativo Formación para el mundo del trabajo Escuela secundaria |
topic |
Educação e trabalho Trabalho como princípio educativo Formação para o mundo do trabalho Ensino Médio Education and work Work as an educational principle Training for the working world High School Educación y trabajo El trabajo como principio educativo Formación para el mundo del trabajo Escuela secundaria |
description |
This text seeks, using the Law nº 13415/2017 and the Resolution CNE/CP nº 1, of January 5th, 2021, to investigate how the work category is presented in the current educational public policies of Middle-Level Technical Professional Education, understanding its implications for the training of the working world. The methodology used was the content analysis of the following categories: work, work as an educational principle and integral training. Documentary and bibliographic research were also used. Through the analysis, it was noticed that the training for the working world, occurs in a light and shallow way, with the objective of forming a multipurpose worker, flexible and in a state of employability. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69407 10.14393/REPOD-v12n2a2023-69407 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69407 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n2a2023-69407 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69407/36083 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-794 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-794 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-794 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 779-794 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1788536120266457088 |