National Literacy Policy (PNA): Implications for teacher training in the Early Years of fundamental education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Fabiani Inês de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Piatti, Célia Beatriz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60179
Resumo: This study aims to analyze the implications of the National Literacy Policy (PNA) in the initial formation of teachers through documentary analysis. For that, it was used as a theoretical-methodological basis to search for the essences contained in the appearances of the phenomena, through a dialectical analysis os Marxist foundation. The results show that the PNA is realized as na ideological perspective thought by international organizations as a liberal -conservative bias, intending to deny the history of the Literacy process in Brazil, going backwards from the critical knowledge historically constructed by educations and for the formation of teachers.
id UFU-4_9f18a869c2083c42d02941ed171d0efb
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60179
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling National Literacy Policy (PNA): Implications for teacher training in the Early Years of fundamental educationPolitique Nationale D’Alphabétisation (PNA): implications pour la formation des enseignants dans les premières années de l’education fondamentalPolítica Nacional de Alfabetização (PNA): implicações na formação do professor dos anos iniciais do ensino fundamentalPolítica Nacional de AlfabetizaçãoAlfabetizaçãoFormação de professoresNational Literacy PolicyLiteracyFormation of teachersPolitique Nationale d’alphabétisationL’alphabétisationFormation des enseignantsThis study aims to analyze the implications of the National Literacy Policy (PNA) in the initial formation of teachers through documentary analysis. For that, it was used as a theoretical-methodological basis to search for the essences contained in the appearances of the phenomena, through a dialectical analysis os Marxist foundation. The results show that the PNA is realized as na ideological perspective thought by international organizations as a liberal -conservative bias, intending to deny the history of the Literacy process in Brazil, going backwards from the critical knowledge historically constructed by educations and for the formation of teachers.Cette étude vise à analyser les implications de la Politique Nationale d’alphabétisation (PNA) dans la formation initiale des enseignants à travers l’analyse documentaire. Pour cela, il a été utilisé comme base théorico -méthodologique pour rechercher les essences contenues dans les apparitions des phénomènes, à travers une analyse dialectique du fondement Marxiste. Les résultats indiquent que le PNA est réalisé comme une perspective idéologique penseé par les organisations internationales comme um parti pris libéral -conservateur, avec l’intention de nier l’histoire du processus d’alphabetisation au Brésil, em partant des connaissances critiques historiquement construites par l’éducation et pour la formation des enseignants.Este estudo tem como objetivo analisar as implicações da Política Nacional de Alfabetização (PNA) na formação inicial de professores por meio de análise documental. Para tanto, utilizou-se como base teórico-metodológica buscar as essências contidas nas aparências dos fenômenos, por meio de uma análise dialética de fundamentação marxista. Os resultados apontam que a PNA se concretiza como uma perspectiva ideológica pensada pelos organismos internacionais como um viés liberal-conservador, intencionando negar a história do processo da alfabetização no Brasil, retrocedendo a partir dos conhecimentos críticos construídos historicamente pela educação e para a formação de professores.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6017910.14393/REPOD-v10n2a2021-60179Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 648-664Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 648-664Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 648-664Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 648-6642238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60179/32278Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Fabiani Inês de Piatti, Célia Beatriz 2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60179Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv National Literacy Policy (PNA): Implications for teacher training in the Early Years of fundamental education
Politique Nationale D’Alphabétisation (PNA): implications pour la formation des enseignants dans les premières années de l’education fondamental
Política Nacional de Alfabetização (PNA): implicações na formação do professor dos anos iniciais do ensino fundamental
title National Literacy Policy (PNA): Implications for teacher training in the Early Years of fundamental education
spellingShingle National Literacy Policy (PNA): Implications for teacher training in the Early Years of fundamental education
Almeida, Fabiani Inês de
Política Nacional de Alfabetização
Alfabetização
Formação de professores
National Literacy Policy
Literacy
Formation of teachers
Politique Nationale d’alphabétisation
L’alphabétisation
Formation des enseignants
title_short National Literacy Policy (PNA): Implications for teacher training in the Early Years of fundamental education
title_full National Literacy Policy (PNA): Implications for teacher training in the Early Years of fundamental education
title_fullStr National Literacy Policy (PNA): Implications for teacher training in the Early Years of fundamental education
title_full_unstemmed National Literacy Policy (PNA): Implications for teacher training in the Early Years of fundamental education
title_sort National Literacy Policy (PNA): Implications for teacher training in the Early Years of fundamental education
author Almeida, Fabiani Inês de
author_facet Almeida, Fabiani Inês de
Piatti, Célia Beatriz
author_role author
author2 Piatti, Célia Beatriz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Fabiani Inês de
Piatti, Célia Beatriz
dc.subject.por.fl_str_mv Política Nacional de Alfabetização
Alfabetização
Formação de professores
National Literacy Policy
Literacy
Formation of teachers
Politique Nationale d’alphabétisation
L’alphabétisation
Formation des enseignants
topic Política Nacional de Alfabetização
Alfabetização
Formação de professores
National Literacy Policy
Literacy
Formation of teachers
Politique Nationale d’alphabétisation
L’alphabétisation
Formation des enseignants
description This study aims to analyze the implications of the National Literacy Policy (PNA) in the initial formation of teachers through documentary analysis. For that, it was used as a theoretical-methodological basis to search for the essences contained in the appearances of the phenomena, through a dialectical analysis os Marxist foundation. The results show that the PNA is realized as na ideological perspective thought by international organizations as a liberal -conservative bias, intending to deny the history of the Literacy process in Brazil, going backwards from the critical knowledge historically constructed by educations and for the formation of teachers.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60179
10.14393/REPOD-v10n2a2021-60179
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60179
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v10n2a2021-60179
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60179/32278
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 648-664
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 648-664
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 648-664
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 648-664
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1788536119049060352