The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Elizania Bruno Prado da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Eliane Damasceno da, Sambugari, Márcia Regina do Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60193
Resumo: The text presents part of the research that investigated the More Literacy Program (PMALFA), seeking to analyze the concept of literacy supported in the program, as well as the focus given in the Brazilian researches which had the purpose of studying the so called program. In a qualitative, exploratory and descriptive approach, the study had the documental analysis of the manual operational's pedagogical guidance system and monitoring of PMALFA and the survey of theses and dissertations supported in post-graduation programs in Brazil and articles in Brazilian journals. The results indicate a precariousness education, as well as a superficial and reductionist view of  learning process of reading and writing.
id UFU-4_f192ddc2998e56572c7fce23c0b54562
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60193
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020Le Programme le plus d’alphabétisation (PMALFA) entre-temps de 2018 à 2020O Programa Mais Alfabetização (PMALFA) no entretempo 2018 a 2020LeituraEscritaFormaçãoPolíticas de alfabetizaçãoReadingWritingTrainingLiteracy policiesLectureÉcritureFormationPolitiques d’alphabétisationThe text presents part of the research that investigated the More Literacy Program (PMALFA), seeking to analyze the concept of literacy supported in the program, as well as the focus given in the Brazilian researches which had the purpose of studying the so called program. In a qualitative, exploratory and descriptive approach, the study had the documental analysis of the manual operational's pedagogical guidance system and monitoring of PMALFA and the survey of theses and dissertations supported in post-graduation programs in Brazil and articles in Brazilian journals. The results indicate a precariousness education, as well as a superficial and reductionist view of  learning process of reading and writing.Le texte présente une partie de la recherche qui a fait des recherches sur le Programme Plus d'alphabétisation (PMALFA), en cherchant à analyser le concept d’alphabétisation qui a était défendu dans le programme, ainsi que l’approche pris dans les recherches brésiliennes qui avait pour objet d’étudier le programme . Dans une approche qualitative, exploratoire et descriptive, l'étude avait une analyse documentaire du manuel opérationnel du système d’orientation pédagogique et le suivi des PMALFA, et le sondage sur les thèses et mémoires soutenues dans les programmes post-universitaire au Brésil et sur les articles parus dans les revues brésiliennes. Les résultats indiquent une éducation précaire, ainsi qu’une vision superficielle et réductrice du processus d’apprentissage de la lecture et de l’écriture.O texto apresenta parte do estudo que investigou o Programa Mais Alfabetização (PMALFA), buscando averiguar o conceito de alfabetização defendido em tal plano bem como o enfoque dado em pesquisas brasileiras que também se voltaram ao referido programa. Numa abordagem qualitativa, de cunho exploratório e descritivo, o trabalho contou com a análise documental do manual operacional do sistema de orientação pedagógica e monitoramento do PMALFA assim como o levantamento de teses e dissertações defendidas em programas de pós-graduação no Brasil e de artigos em periódicos brasileiros. Os resultados indicam uma precarização da educação e uma visão superficial e reducionista do processo de aprendizagem da leitura e escrita.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6019310.14393/REPOD-v10n2a2021-60193Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-749Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-749Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-749Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-7492238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60193/32283Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Elizania Bruno Prado daSilva, Eliane Damasceno da Sambugari, Márcia Regina do Nascimento 2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60193Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020
Le Programme le plus d’alphabétisation (PMALFA) entre-temps de 2018 à 2020
O Programa Mais Alfabetização (PMALFA) no entretempo 2018 a 2020
title The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020
spellingShingle The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020
Silva, Elizania Bruno Prado da
Leitura
Escrita
Formação
Políticas de alfabetização
Reading
Writing
Training
Literacy policies
Lecture
Écriture
Formation
Politiques d’alphabétisation
title_short The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020
title_full The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020
title_fullStr The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020
title_full_unstemmed The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020
title_sort The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020
author Silva, Elizania Bruno Prado da
author_facet Silva, Elizania Bruno Prado da
Silva, Eliane Damasceno da
Sambugari, Márcia Regina do Nascimento
author_role author
author2 Silva, Eliane Damasceno da
Sambugari, Márcia Regina do Nascimento
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Elizania Bruno Prado da
Silva, Eliane Damasceno da
Sambugari, Márcia Regina do Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura
Escrita
Formação
Políticas de alfabetização
Reading
Writing
Training
Literacy policies
Lecture
Écriture
Formation
Politiques d’alphabétisation
topic Leitura
Escrita
Formação
Políticas de alfabetização
Reading
Writing
Training
Literacy policies
Lecture
Écriture
Formation
Politiques d’alphabétisation
description The text presents part of the research that investigated the More Literacy Program (PMALFA), seeking to analyze the concept of literacy supported in the program, as well as the focus given in the Brazilian researches which had the purpose of studying the so called program. In a qualitative, exploratory and descriptive approach, the study had the documental analysis of the manual operational's pedagogical guidance system and monitoring of PMALFA and the survey of theses and dissertations supported in post-graduation programs in Brazil and articles in Brazilian journals. The results indicate a precariousness education, as well as a superficial and reductionist view of  learning process of reading and writing.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60193
10.14393/REPOD-v10n2a2021-60193
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60193
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v10n2a2021-60193
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60193/32283
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-749
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-749
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-749
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-749
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1788536119051157504