The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60193 |
Resumo: | The text presents part of the research that investigated the More Literacy Program (PMALFA), seeking to analyze the concept of literacy supported in the program, as well as the focus given in the Brazilian researches which had the purpose of studying the so called program. In a qualitative, exploratory and descriptive approach, the study had the documental analysis of the manual operational's pedagogical guidance system and monitoring of PMALFA and the survey of theses and dissertations supported in post-graduation programs in Brazil and articles in Brazilian journals. The results indicate a precariousness education, as well as a superficial and reductionist view of learning process of reading and writing. |
id |
UFU-4_f192ddc2998e56572c7fce23c0b54562 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60193 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020Le Programme le plus d’alphabétisation (PMALFA) entre-temps de 2018 à 2020O Programa Mais Alfabetização (PMALFA) no entretempo 2018 a 2020LeituraEscritaFormaçãoPolíticas de alfabetizaçãoReadingWritingTrainingLiteracy policiesLectureÉcritureFormationPolitiques d’alphabétisationThe text presents part of the research that investigated the More Literacy Program (PMALFA), seeking to analyze the concept of literacy supported in the program, as well as the focus given in the Brazilian researches which had the purpose of studying the so called program. In a qualitative, exploratory and descriptive approach, the study had the documental analysis of the manual operational's pedagogical guidance system and monitoring of PMALFA and the survey of theses and dissertations supported in post-graduation programs in Brazil and articles in Brazilian journals. The results indicate a precariousness education, as well as a superficial and reductionist view of learning process of reading and writing.Le texte présente une partie de la recherche qui a fait des recherches sur le Programme Plus d'alphabétisation (PMALFA), en cherchant à analyser le concept d’alphabétisation qui a était défendu dans le programme, ainsi que l’approche pris dans les recherches brésiliennes qui avait pour objet d’étudier le programme . Dans une approche qualitative, exploratoire et descriptive, l'étude avait une analyse documentaire du manuel opérationnel du système d’orientation pédagogique et le suivi des PMALFA, et le sondage sur les thèses et mémoires soutenues dans les programmes post-universitaire au Brésil et sur les articles parus dans les revues brésiliennes. Les résultats indiquent une éducation précaire, ainsi qu’une vision superficielle et réductrice du processus d’apprentissage de la lecture et de l’écriture.O texto apresenta parte do estudo que investigou o Programa Mais Alfabetização (PMALFA), buscando averiguar o conceito de alfabetização defendido em tal plano bem como o enfoque dado em pesquisas brasileiras que também se voltaram ao referido programa. Numa abordagem qualitativa, de cunho exploratório e descritivo, o trabalho contou com a análise documental do manual operacional do sistema de orientação pedagógica e monitoramento do PMALFA assim como o levantamento de teses e dissertações defendidas em programas de pós-graduação no Brasil e de artigos em periódicos brasileiros. Os resultados indicam uma precarização da educação e uma visão superficial e reducionista do processo de aprendizagem da leitura e escrita.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6019310.14393/REPOD-v10n2a2021-60193Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-749Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-749Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-749Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-7492238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60193/32283Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Elizania Bruno Prado daSilva, Eliane Damasceno da Sambugari, Márcia Regina do Nascimento 2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60193Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020 Le Programme le plus d’alphabétisation (PMALFA) entre-temps de 2018 à 2020 O Programa Mais Alfabetização (PMALFA) no entretempo 2018 a 2020 |
title |
The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020 |
spellingShingle |
The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020 Silva, Elizania Bruno Prado da Leitura Escrita Formação Políticas de alfabetização Reading Writing Training Literacy policies Lecture Écriture Formation Politiques d’alphabétisation |
title_short |
The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020 |
title_full |
The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020 |
title_fullStr |
The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020 |
title_full_unstemmed |
The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020 |
title_sort |
The More Literacy Program (PMALFA) in the meantime from 2018 to 2020 |
author |
Silva, Elizania Bruno Prado da |
author_facet |
Silva, Elizania Bruno Prado da Silva, Eliane Damasceno da Sambugari, Márcia Regina do Nascimento |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Eliane Damasceno da Sambugari, Márcia Regina do Nascimento |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Elizania Bruno Prado da Silva, Eliane Damasceno da Sambugari, Márcia Regina do Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura Escrita Formação Políticas de alfabetização Reading Writing Training Literacy policies Lecture Écriture Formation Politiques d’alphabétisation |
topic |
Leitura Escrita Formação Políticas de alfabetização Reading Writing Training Literacy policies Lecture Écriture Formation Politiques d’alphabétisation |
description |
The text presents part of the research that investigated the More Literacy Program (PMALFA), seeking to analyze the concept of literacy supported in the program, as well as the focus given in the Brazilian researches which had the purpose of studying the so called program. In a qualitative, exploratory and descriptive approach, the study had the documental analysis of the manual operational's pedagogical guidance system and monitoring of PMALFA and the survey of theses and dissertations supported in post-graduation programs in Brazil and articles in Brazilian journals. The results indicate a precariousness education, as well as a superficial and reductionist view of learning process of reading and writing. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60193 10.14393/REPOD-v10n2a2021-60193 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60193 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v10n2a2021-60193 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60193/32283 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-749 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-749 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-749 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 733-749 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1788536119051157504 |