Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Fabíola Elizabete
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Figueiredo, Ireni Marilene Zago, Cossetin, Márcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60223
Resumo: This article analyzes the intentions of the Literacy Policy in the National Pact for Literacy in the Right Age – PNAIC and in the National Literacy Policy – PNA. The research is bibliographical and documentary, with a qualitative approach. Its primary sources are Ordinance No. 867/2012 and Decree No. 9,7652/2019 and secondary sources are theorists dedicated to the object of study. It was found, in the PNAIC, even with relevant criticism, the relevance for the training of teachers, aiming at improving the quality of Literacy. In the still recent PNA, a setback in the history of Brazilian Literacy is identified when it resumes political and methodological concepts considered outdated and supports a single method for the appropriation of reading and writing.
id UFU-4_f35cf2a343bb59a719f230c79ddaecdf
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60223
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA)Politiques publiques d'alphabétisation au Brésil: analyse du Pacte National pour le programme d'alphabétisation au bon âge (PNAIC) et de la Politique Nationale d'Alphabétisation (PNA)Políticas públicas de alfabetização no Brasil: análise do Programa Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) e da Política Nacional de Alfabetização (PNA)Políticas Públicas de AlfabetizaçãoPacto Nacional pela Alfabetização na Idade CertaPolítica Nacional de AlfabetizaçãoPublic Literacy PoliciesNational Pact for the Literacy at the Right AgeNational Literacy PolicyPolitiques d'Alphabétisation PubliquePacte National pour l'Alphabétisation au bon âgePolitique Nationale d'AlphabétisationThis article analyzes the intentions of the Literacy Policy in the National Pact for Literacy in the Right Age – PNAIC and in the National Literacy Policy – PNA. The research is bibliographical and documentary, with a qualitative approach. Its primary sources are Ordinance No. 867/2012 and Decree No. 9,7652/2019 and secondary sources are theorists dedicated to the object of study. It was found, in the PNAIC, even with relevant criticism, the relevance for the training of teachers, aiming at improving the quality of Literacy. In the still recent PNA, a setback in the history of Brazilian Literacy is identified when it resumes political and methodological concepts considered outdated and supports a single method for the appropriation of reading and writing.Cet article analyse les intentions de la Politique Nationale d'Alphabétisation dans le Pacte National pour l'Alphabétisation du Bon Age - PNAIC et dans la Politique Nationale d'Alphabétisation - PNA. La recherche est bibliographique et documentaire, avec une approche qualitative. Ses sources primaires sont l'ordonnance n° 867/2012 et le décret n° 9.7652 / 2019 et les sources secondaires sont théoriques dédiées à l'objet d'étude. Dans le PNAIC, même avec des critiques pertinentes, la pertinence pour la formation des enseignants a été trouvée, visant à améliorer la qualité de l'alphabétisation. Dans le PNA encore récent, un revers dans l'histoire de l'alphabétisation brésilienne est identifié, car il reprend des concepts politiques et méthodologiques jugés dépassés et soutient une méthode unique d'appropriation de la lecture et de l'écriture.Este artigo analisa as intencionalidades da Política de Alfabetização no Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa – PNAIC e na Política Nacional de Alfabetização – PNA. A pesquisa é bibliográfica e documental, de abordagem qualitativa. Tem como fontes primárias a Portaria Nº 867/2012 e o Decreto Nº 9.7652/2019 e como fontes secundárias os teóricos dedicados ao objeto de estudo. Constatou-se, no PNAIC, mesmo com críticas pertinentes, a relevância para a formação de professores, visando a melhoria da qualidade da Alfabetização. Na PNA, ainda recente, identifica-se um retrocesso na história da Alfabetização brasileira quando retoma os conceitos políticos e metodológicos considerados superados e sustenta um único método para a apropriação da leitura e da escrita.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6022310.14393/REPOD-v10n2a2021-60223Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-647Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-647Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-647Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-6472238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60223/32277Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Fabíola Elizabete Figueiredo, Ireni Marilene ZagoCossetin, Márcia 2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60223Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA)
Politiques publiques d'alphabétisation au Brésil: analyse du Pacte National pour le programme d'alphabétisation au bon âge (PNAIC) et de la Politique Nationale d'Alphabétisation (PNA)
Políticas públicas de alfabetização no Brasil: análise do Programa Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) e da Política Nacional de Alfabetização (PNA)
title Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA)
spellingShingle Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA)
Costa, Fabíola Elizabete
Políticas Públicas de Alfabetização
Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa
Política Nacional de Alfabetização
Public Literacy Policies
National Pact for the Literacy at the Right Age
National Literacy Policy
Politiques d'Alphabétisation Publique
Pacte National pour l'Alphabétisation au bon âge
Politique Nationale d'Alphabétisation
title_short Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA)
title_full Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA)
title_fullStr Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA)
title_full_unstemmed Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA)
title_sort Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA)
author Costa, Fabíola Elizabete
author_facet Costa, Fabíola Elizabete
Figueiredo, Ireni Marilene Zago
Cossetin, Márcia
author_role author
author2 Figueiredo, Ireni Marilene Zago
Cossetin, Márcia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Fabíola Elizabete
Figueiredo, Ireni Marilene Zago
Cossetin, Márcia
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas Públicas de Alfabetização
Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa
Política Nacional de Alfabetização
Public Literacy Policies
National Pact for the Literacy at the Right Age
National Literacy Policy
Politiques d'Alphabétisation Publique
Pacte National pour l'Alphabétisation au bon âge
Politique Nationale d'Alphabétisation
topic Políticas Públicas de Alfabetização
Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa
Política Nacional de Alfabetização
Public Literacy Policies
National Pact for the Literacy at the Right Age
National Literacy Policy
Politiques d'Alphabétisation Publique
Pacte National pour l'Alphabétisation au bon âge
Politique Nationale d'Alphabétisation
description This article analyzes the intentions of the Literacy Policy in the National Pact for Literacy in the Right Age – PNAIC and in the National Literacy Policy – PNA. The research is bibliographical and documentary, with a qualitative approach. Its primary sources are Ordinance No. 867/2012 and Decree No. 9,7652/2019 and secondary sources are theorists dedicated to the object of study. It was found, in the PNAIC, even with relevant criticism, the relevance for the training of teachers, aiming at improving the quality of Literacy. In the still recent PNA, a setback in the history of Brazilian Literacy is identified when it resumes political and methodological concepts considered outdated and supports a single method for the appropriation of reading and writing.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60223
10.14393/REPOD-v10n2a2021-60223
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60223
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v10n2a2021-60223
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60223/32277
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-647
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-647
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-647
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-647
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1788536119058497536