Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60223 |
Resumo: | This article analyzes the intentions of the Literacy Policy in the National Pact for Literacy in the Right Age – PNAIC and in the National Literacy Policy – PNA. The research is bibliographical and documentary, with a qualitative approach. Its primary sources are Ordinance No. 867/2012 and Decree No. 9,7652/2019 and secondary sources are theorists dedicated to the object of study. It was found, in the PNAIC, even with relevant criticism, the relevance for the training of teachers, aiming at improving the quality of Literacy. In the still recent PNA, a setback in the history of Brazilian Literacy is identified when it resumes political and methodological concepts considered outdated and supports a single method for the appropriation of reading and writing. |
id |
UFU-4_f35cf2a343bb59a719f230c79ddaecdf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60223 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA)Politiques publiques d'alphabétisation au Brésil: analyse du Pacte National pour le programme d'alphabétisation au bon âge (PNAIC) et de la Politique Nationale d'Alphabétisation (PNA)Políticas públicas de alfabetização no Brasil: análise do Programa Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) e da Política Nacional de Alfabetização (PNA)Políticas Públicas de AlfabetizaçãoPacto Nacional pela Alfabetização na Idade CertaPolítica Nacional de AlfabetizaçãoPublic Literacy PoliciesNational Pact for the Literacy at the Right AgeNational Literacy PolicyPolitiques d'Alphabétisation PubliquePacte National pour l'Alphabétisation au bon âgePolitique Nationale d'AlphabétisationThis article analyzes the intentions of the Literacy Policy in the National Pact for Literacy in the Right Age – PNAIC and in the National Literacy Policy – PNA. The research is bibliographical and documentary, with a qualitative approach. Its primary sources are Ordinance No. 867/2012 and Decree No. 9,7652/2019 and secondary sources are theorists dedicated to the object of study. It was found, in the PNAIC, even with relevant criticism, the relevance for the training of teachers, aiming at improving the quality of Literacy. In the still recent PNA, a setback in the history of Brazilian Literacy is identified when it resumes political and methodological concepts considered outdated and supports a single method for the appropriation of reading and writing.Cet article analyse les intentions de la Politique Nationale d'Alphabétisation dans le Pacte National pour l'Alphabétisation du Bon Age - PNAIC et dans la Politique Nationale d'Alphabétisation - PNA. La recherche est bibliographique et documentaire, avec une approche qualitative. Ses sources primaires sont l'ordonnance n° 867/2012 et le décret n° 9.7652 / 2019 et les sources secondaires sont théoriques dédiées à l'objet d'étude. Dans le PNAIC, même avec des critiques pertinentes, la pertinence pour la formation des enseignants a été trouvée, visant à améliorer la qualité de l'alphabétisation. Dans le PNA encore récent, un revers dans l'histoire de l'alphabétisation brésilienne est identifié, car il reprend des concepts politiques et méthodologiques jugés dépassés et soutient une méthode unique d'appropriation de la lecture et de l'écriture.Este artigo analisa as intencionalidades da Política de Alfabetização no Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa – PNAIC e na Política Nacional de Alfabetização – PNA. A pesquisa é bibliográfica e documental, de abordagem qualitativa. Tem como fontes primárias a Portaria Nº 867/2012 e o Decreto Nº 9.7652/2019 e como fontes secundárias os teóricos dedicados ao objeto de estudo. Constatou-se, no PNAIC, mesmo com críticas pertinentes, a relevância para a formação de professores, visando a melhoria da qualidade da Alfabetização. Na PNA, ainda recente, identifica-se um retrocesso na história da Alfabetização brasileira quando retoma os conceitos políticos e metodológicos considerados superados e sustenta um único método para a apropriação da leitura e da escrita.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6022310.14393/REPOD-v10n2a2021-60223Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-647Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-647Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-647Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-6472238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60223/32277Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Fabíola Elizabete Figueiredo, Ireni Marilene ZagoCossetin, Márcia 2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60223Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA) Politiques publiques d'alphabétisation au Brésil: analyse du Pacte National pour le programme d'alphabétisation au bon âge (PNAIC) et de la Politique Nationale d'Alphabétisation (PNA) Políticas públicas de alfabetização no Brasil: análise do Programa Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) e da Política Nacional de Alfabetização (PNA) |
title |
Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA) |
spellingShingle |
Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA) Costa, Fabíola Elizabete Políticas Públicas de Alfabetização Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa Política Nacional de Alfabetização Public Literacy Policies National Pact for the Literacy at the Right Age National Literacy Policy Politiques d'Alphabétisation Publique Pacte National pour l'Alphabétisation au bon âge Politique Nationale d'Alphabétisation |
title_short |
Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA) |
title_full |
Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA) |
title_fullStr |
Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA) |
title_full_unstemmed |
Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA) |
title_sort |
Public literacy policies in Brazil: analysis of the National Pact for the Literacy at the Right Age (PNAIC) program and the National Literacy Policy (PNA) |
author |
Costa, Fabíola Elizabete |
author_facet |
Costa, Fabíola Elizabete Figueiredo, Ireni Marilene Zago Cossetin, Márcia |
author_role |
author |
author2 |
Figueiredo, Ireni Marilene Zago Cossetin, Márcia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Fabíola Elizabete Figueiredo, Ireni Marilene Zago Cossetin, Márcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas Públicas de Alfabetização Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa Política Nacional de Alfabetização Public Literacy Policies National Pact for the Literacy at the Right Age National Literacy Policy Politiques d'Alphabétisation Publique Pacte National pour l'Alphabétisation au bon âge Politique Nationale d'Alphabétisation |
topic |
Políticas Públicas de Alfabetização Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa Política Nacional de Alfabetização Public Literacy Policies National Pact for the Literacy at the Right Age National Literacy Policy Politiques d'Alphabétisation Publique Pacte National pour l'Alphabétisation au bon âge Politique Nationale d'Alphabétisation |
description |
This article analyzes the intentions of the Literacy Policy in the National Pact for Literacy in the Right Age – PNAIC and in the National Literacy Policy – PNA. The research is bibliographical and documentary, with a qualitative approach. Its primary sources are Ordinance No. 867/2012 and Decree No. 9,7652/2019 and secondary sources are theorists dedicated to the object of study. It was found, in the PNAIC, even with relevant criticism, the relevance for the training of teachers, aiming at improving the quality of Literacy. In the still recent PNA, a setback in the history of Brazilian Literacy is identified when it resumes political and methodological concepts considered outdated and supports a single method for the appropriation of reading and writing. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60223 10.14393/REPOD-v10n2a2021-60223 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60223 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v10n2a2021-60223 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60223/32277 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-647 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-647 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-647 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 630-647 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1788536119058497536 |