Reflections on the curricular structure for child education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Myrtes Dias da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Cecilia Rezende
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48834
Resumo: This article seeks to reflect on the role of the school, especially in Early Childhood Education. How their curricula can favor or hinder an integral formation as critical and active citizens in an increasingly consumerist society. We know that the curriculum has a political and historical character, going far beyond a simple process of content transmission. Thus, we reflect on the teaching role as agent of reproduction or emancipation. From a brief analysis of the National Curricular Base and other legal documents, we questioned how cultures can be valued and worked in the school context, in what way it can favor the construction of identities. An important consideration shouldbemade regarding the right to be a child, in exchange for the process of early literacy.
id UFU-8_4a4b203d02667264efd75c75ab322f69
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/48834
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Reflections on the curricular structure for child educationReflexões acerca da estrutura curricular para a educação infantilCurrículoInfânciaEscolarização precoceEmancipaçãoCurriculumChildhoodEarly schoolingEmancipationThis article seeks to reflect on the role of the school, especially in Early Childhood Education. How their curricula can favor or hinder an integral formation as critical and active citizens in an increasingly consumerist society. We know that the curriculum has a political and historical character, going far beyond a simple process of content transmission. Thus, we reflect on the teaching role as agent of reproduction or emancipation. From a brief analysis of the National Curricular Base and other legal documents, we questioned how cultures can be valued and worked in the school context, in what way it can favor the construction of identities. An important consideration shouldbemade regarding the right to be a child, in exchange for the process of early literacy.Este artigo buscar refletir sobre a função da escola, em especial, da Educação Infantil. Como seus currículos podem favorecer ou dificultar uma formação integral enquanto cidadãos críticos e ativos numa sociedade cada vez mais consumista. Sabemos que o currículo possui um caráter político e histórico, indo muito além de um simples processo de transmissão de conteúdo. Assim, refletimos sobre o papel docente enquanto agente de reprodução ou emancipação. A partir de uma breve análise da Base Nacional Curricular Comum e outros documentos legais questionamos como as culturas podem ser valorizadas e trabalhadas no contexto escolar, de que forma pode-se favorecer a construção das identidades. Uma reflexão importante deve ser feita em relação ao direito de ser criança, em contrapartida ao processo de escolarização precoce.  Universidade Federal de Uberlândia2019-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4883410.14393/ER-v26n1a2019-10Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 223-243Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 223-243Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 223-2431983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48834/26035Cunha, Myrtes Dias da Silva, Cecilia Rezende info:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-09T20:57:29Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/48834Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-09T20:57:29Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections on the curricular structure for child education
Reflexões acerca da estrutura curricular para a educação infantil
title Reflections on the curricular structure for child education
spellingShingle Reflections on the curricular structure for child education
Cunha, Myrtes Dias da
Currículo
Infância
Escolarização precoce
Emancipação
Curriculum
Childhood
Early schooling
Emancipation
title_short Reflections on the curricular structure for child education
title_full Reflections on the curricular structure for child education
title_fullStr Reflections on the curricular structure for child education
title_full_unstemmed Reflections on the curricular structure for child education
title_sort Reflections on the curricular structure for child education
author Cunha, Myrtes Dias da
author_facet Cunha, Myrtes Dias da
Silva, Cecilia Rezende
author_role author
author2 Silva, Cecilia Rezende
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Myrtes Dias da
Silva, Cecilia Rezende
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Infância
Escolarização precoce
Emancipação
Curriculum
Childhood
Early schooling
Emancipation
topic Currículo
Infância
Escolarização precoce
Emancipação
Curriculum
Childhood
Early schooling
Emancipation
description This article seeks to reflect on the role of the school, especially in Early Childhood Education. How their curricula can favor or hinder an integral formation as critical and active citizens in an increasingly consumerist society. We know that the curriculum has a political and historical character, going far beyond a simple process of content transmission. Thus, we reflect on the teaching role as agent of reproduction or emancipation. From a brief analysis of the National Curricular Base and other legal documents, we questioned how cultures can be valued and worked in the school context, in what way it can favor the construction of identities. An important consideration shouldbemade regarding the right to be a child, in exchange for the process of early literacy.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48834
10.14393/ER-v26n1a2019-10
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48834
identifier_str_mv 10.14393/ER-v26n1a2019-10
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48834/26035
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 223-243
Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 223-243
Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 223-243
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1788536282771619840