Reflections on the curricular structure for child education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48834 |
Resumo: | This article seeks to reflect on the role of the school, especially in Early Childhood Education. How their curricula can favor or hinder an integral formation as critical and active citizens in an increasingly consumerist society. We know that the curriculum has a political and historical character, going far beyond a simple process of content transmission. Thus, we reflect on the teaching role as agent of reproduction or emancipation. From a brief analysis of the National Curricular Base and other legal documents, we questioned how cultures can be valued and worked in the school context, in what way it can favor the construction of identities. An important consideration shouldbemade regarding the right to be a child, in exchange for the process of early literacy. |
id |
UFU-8_4a4b203d02667264efd75c75ab322f69 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/48834 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflections on the curricular structure for child educationReflexões acerca da estrutura curricular para a educação infantilCurrículoInfânciaEscolarização precoceEmancipaçãoCurriculumChildhoodEarly schoolingEmancipationThis article seeks to reflect on the role of the school, especially in Early Childhood Education. How their curricula can favor or hinder an integral formation as critical and active citizens in an increasingly consumerist society. We know that the curriculum has a political and historical character, going far beyond a simple process of content transmission. Thus, we reflect on the teaching role as agent of reproduction or emancipation. From a brief analysis of the National Curricular Base and other legal documents, we questioned how cultures can be valued and worked in the school context, in what way it can favor the construction of identities. An important consideration shouldbemade regarding the right to be a child, in exchange for the process of early literacy.Este artigo buscar refletir sobre a função da escola, em especial, da Educação Infantil. Como seus currículos podem favorecer ou dificultar uma formação integral enquanto cidadãos críticos e ativos numa sociedade cada vez mais consumista. Sabemos que o currículo possui um caráter político e histórico, indo muito além de um simples processo de transmissão de conteúdo. Assim, refletimos sobre o papel docente enquanto agente de reprodução ou emancipação. A partir de uma breve análise da Base Nacional Curricular Comum e outros documentos legais questionamos como as culturas podem ser valorizadas e trabalhadas no contexto escolar, de que forma pode-se favorecer a construção das identidades. Uma reflexão importante deve ser feita em relação ao direito de ser criança, em contrapartida ao processo de escolarização precoce. Universidade Federal de Uberlândia2019-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4883410.14393/ER-v26n1a2019-10Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 223-243Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 223-243Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 223-2431983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48834/26035Cunha, Myrtes Dias da Silva, Cecilia Rezende info:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-09T20:57:29Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/48834Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-09T20:57:29Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflections on the curricular structure for child education Reflexões acerca da estrutura curricular para a educação infantil |
title |
Reflections on the curricular structure for child education |
spellingShingle |
Reflections on the curricular structure for child education Cunha, Myrtes Dias da Currículo Infância Escolarização precoce Emancipação Curriculum Childhood Early schooling Emancipation |
title_short |
Reflections on the curricular structure for child education |
title_full |
Reflections on the curricular structure for child education |
title_fullStr |
Reflections on the curricular structure for child education |
title_full_unstemmed |
Reflections on the curricular structure for child education |
title_sort |
Reflections on the curricular structure for child education |
author |
Cunha, Myrtes Dias da |
author_facet |
Cunha, Myrtes Dias da Silva, Cecilia Rezende |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Cecilia Rezende |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Myrtes Dias da Silva, Cecilia Rezende |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Infância Escolarização precoce Emancipação Curriculum Childhood Early schooling Emancipation |
topic |
Currículo Infância Escolarização precoce Emancipação Curriculum Childhood Early schooling Emancipation |
description |
This article seeks to reflect on the role of the school, especially in Early Childhood Education. How their curricula can favor or hinder an integral formation as critical and active citizens in an increasingly consumerist society. We know that the curriculum has a political and historical character, going far beyond a simple process of content transmission. Thus, we reflect on the teaching role as agent of reproduction or emancipation. From a brief analysis of the National Curricular Base and other legal documents, we questioned how cultures can be valued and worked in the school context, in what way it can favor the construction of identities. An important consideration shouldbemade regarding the right to be a child, in exchange for the process of early literacy. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48834 10.14393/ER-v26n1a2019-10 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48834 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v26n1a2019-10 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48834/26035 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 223-243 Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 223-243 Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 1 (jan./abr. 2019); 223-243 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1788536282771619840 |