Dzi Croquettes em atos criticamente dissidentes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pontos de Interrogação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n3p71 |
Resumo: | The production of the documentary “Dzi Croquettes”, directed by Tatiana Issa and Raphael Alvarez (Brazil, 2009) presents a group of artists who experience, during the military regime of the 70s in Brazil, freedom and restriction, expressing themselves and undisciplined bodies. Consisting of cross-dressed men, resistance marks the artistic movement, given the performative scenes of subjectivities intersected by the theatrical space of knowledge and power, between genders and sexualities. The objective of the work aims to understand how scenes are cut, cultural paradigms and usual languages are deconstructed, as the images visualize other dissident ways of existing, in a space where the theatrical and self-relationships intersect and become politicized in the aesthetic plan. |
id |
UNEB-6_5152745c12b8ddb6bf0548d1421fe147 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/3617 |
network_acronym_str |
UNEB-6 |
network_name_str |
Pontos de Interrogação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dzi Croquettes em atos criticamente dissidentesCorpos dissidentesDzi CroquettesPerformancesSubjetividadesDissident bodiesDzi CroquettesPerformancesSubjectivitiesThe production of the documentary “Dzi Croquettes”, directed by Tatiana Issa and Raphael Alvarez (Brazil, 2009) presents a group of artists who experience, during the military regime of the 70s in Brazil, freedom and restriction, expressing themselves and undisciplined bodies. Consisting of cross-dressed men, resistance marks the artistic movement, given the performative scenes of subjectivities intersected by the theatrical space of knowledge and power, between genders and sexualities. The objective of the work aims to understand how scenes are cut, cultural paradigms and usual languages are deconstructed, as the images visualize other dissident ways of existing, in a space where the theatrical and self-relationships intersect and become politicized in the aesthetic plan.A produção do documentário “Dzi Croquettes”, sob direção de Tatiana Issa e Raphael Alvarez (Brasil, 2009) apresenta um grupo de artistas que vivenciam, em pleno regime militar dos anos 70 no Brasil, a liberdade e o cerceamento, a expressarem de si e corpos in-disciplinados. Constituído por homens travestidos, a resistência marca o movimento artístico, dadas as cenas performáticas das subjetividades entrecruzadas pelo espaço teatral do saber e do poder, entre gêneros e sexualidades. O objetivo do trabalho visa compreender como as cenas são recortadas, os paradigmas culturais e as linguagens usuais são desconstruídas, à medida que as imagens visualizam outros modos dissidentes de existir, num espaço onde o teatral e as relações de si se interseccionam e se politizam no plano estético. [Recebido em: 15 jul. 2023 – Aceito em: 25 out. 2023]Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n3p7110.30620/pdi.v13n3.p71Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism; Vol. 13 No. 3 (2023): Manifestações das sexualidades no teatro: do texto e da cena; 71-90Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; Vol. 13 Núm. 3 (2023): Manifestações das sexualidades no teatro: do texto e da cena; 71-90Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; v. 13 n. 3 (2023): Manifestações das sexualidades no teatro: do texto e da cena; 71-902237-9681reponame:Pontos de Interrogação (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n3p71/v13n3p71Copyright (c) 2023 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Culturalhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarcía, Paulo CésarSilveira, Renato2023-12-27T22:37:55Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/3617Revistahttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeintPUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/oairevistaponti@gmail.com || osmar.moreira@uol.com.br2237-96812178-8952opendoar:2023-12-27T22:37:55Pontos de Interrogação (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dzi Croquettes em atos criticamente dissidentes |
title |
Dzi Croquettes em atos criticamente dissidentes |
spellingShingle |
Dzi Croquettes em atos criticamente dissidentes García, Paulo César Corpos dissidentes Dzi Croquettes Performances Subjetividades Dissident bodies Dzi Croquettes Performances Subjectivities |
title_short |
Dzi Croquettes em atos criticamente dissidentes |
title_full |
Dzi Croquettes em atos criticamente dissidentes |
title_fullStr |
Dzi Croquettes em atos criticamente dissidentes |
title_full_unstemmed |
Dzi Croquettes em atos criticamente dissidentes |
title_sort |
Dzi Croquettes em atos criticamente dissidentes |
author |
García, Paulo César |
author_facet |
García, Paulo César Silveira, Renato |
author_role |
author |
author2 |
Silveira, Renato |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
García, Paulo César Silveira, Renato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corpos dissidentes Dzi Croquettes Performances Subjetividades Dissident bodies Dzi Croquettes Performances Subjectivities |
topic |
Corpos dissidentes Dzi Croquettes Performances Subjetividades Dissident bodies Dzi Croquettes Performances Subjectivities |
description |
The production of the documentary “Dzi Croquettes”, directed by Tatiana Issa and Raphael Alvarez (Brazil, 2009) presents a group of artists who experience, during the military regime of the 70s in Brazil, freedom and restriction, expressing themselves and undisciplined bodies. Consisting of cross-dressed men, resistance marks the artistic movement, given the performative scenes of subjectivities intersected by the theatrical space of knowledge and power, between genders and sexualities. The objective of the work aims to understand how scenes are cut, cultural paradigms and usual languages are deconstructed, as the images visualize other dissident ways of existing, in a space where the theatrical and self-relationships intersect and become politicized in the aesthetic plan. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n3p71 10.30620/pdi.v13n3.p71 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n3p71 |
identifier_str_mv |
10.30620/pdi.v13n3.p71 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n3p71/v13n3p71 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism; Vol. 13 No. 3 (2023): Manifestações das sexualidades no teatro: do texto e da cena; 71-90 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; Vol. 13 Núm. 3 (2023): Manifestações das sexualidades no teatro: do texto e da cena; 71-90 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; v. 13 n. 3 (2023): Manifestações das sexualidades no teatro: do texto e da cena; 71-90 2237-9681 reponame:Pontos de Interrogação (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Pontos de Interrogação (Online) |
collection |
Pontos de Interrogação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pontos de Interrogação (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaponti@gmail.com || osmar.moreira@uol.com.br |
_version_ |
1797042190711521280 |