Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Márcia Monalisa de Morais Sousa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gussi, Alcides Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579
Resumo: This article aims to evaluate the institutional trajectory of the Science without Borders Program (CsF) at the Federal University of Ceará (UFC), seeking to understand the perception of managers about the Program based on the hermeneutic perspective of public policy analysis, proposed by Lejano (2012). Using a qualitative approach, semi-structured interviews were carried out with deans, pro-deans of graduation, coordinator of international affairs and coordinators of nine undergraduate courses at the University, contemplating the period of implementation of the Program. As a result, we found different interpretations about the CsF and its relationship with the internationalization, which enabled a broader understanding of the Program at the UFC, considering the different subjects involved in its implementation, allowing the production of evaluation indicators, which contribute to the assertion of higher education as a right and a public good in the midst of political-institutional tensions that qualify it as a commodity.
id UNESP-15_c5bd2e39da4ba41b137e8899a989236d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16579
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of CearáEvaluación de la trayectoria institucional del Programa Ciencia Sin Fronteras en la Universidad Federal de CearáAvaliação da trajetória institucional do Programa Ciência Sem Fronteiras na Universidade Federal do CearáTrajetória institucionalInternacionalizaçãoPrograma Ciência sem FronteirasInstitutional trajectoryInternationalizationScience without Borders ProgramTrayectoria institucionalInternacionalizaciónPrograma Ciencia sin FronterasThis article aims to evaluate the institutional trajectory of the Science without Borders Program (CsF) at the Federal University of Ceará (UFC), seeking to understand the perception of managers about the Program based on the hermeneutic perspective of public policy analysis, proposed by Lejano (2012). Using a qualitative approach, semi-structured interviews were carried out with deans, pro-deans of graduation, coordinator of international affairs and coordinators of nine undergraduate courses at the University, contemplating the period of implementation of the Program. As a result, we found different interpretations about the CsF and its relationship with the internationalization, which enabled a broader understanding of the Program at the UFC, considering the different subjects involved in its implementation, allowing the production of evaluation indicators, which contribute to the assertion of higher education as a right and a public good in the midst of political-institutional tensions that qualify it as a commodity.Este artículo tiene como objetivo evaluar la trayectoria institucional del Programa Ciencia sin Fronteras (CsF) de la Universidad Federal de Ceará (UFC), buscando comprender la percepción de los gestores sobre el Programa, basada en la perspectiva hermenéutica del análisis de políticas públicas, según Lejano (2012). En esta investigación cualitativa, fueron realizadas entrevistas semiestructuradas a los decanos, prorrectores de graduación, coordinador de asuntos internacionales y coordinadores de nueve carreras de grado de la Universidad, abarcando el período de implementación del Programa. Como resultado, encontramos diferentes interpretaciones sobre el CsF y su relación con la internacionalización de la UFC, lo que permitió una comprensión más amplia del Programa, considerando los diferentes sujetos involucrados en su implementación, permitiendo la producción de indicadores de evaluación sobre el Programa y la internacionalización, que contribuyen a la afirmación la educación superior como derecho y bien público en medio de tensiones político-institucionales que la califican como mercancía.Este artigo tem como objetivo avaliar a trajetória institucional do Programa Ciência sem Fronteiras (CsF) na Universidade Federal do Ceará (UFC), buscando compreender a percepção dos gestores sobre o Programa a partir de uma perspectiva hermenêutica de análise de políticas públicas, proposta por Lejano (2012). Nessa pesquisa, de abordagem qualitativa, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com reitores, pró-reitores de graduação, coordenador de assuntos internacionais e coordenadores de nove cursos de graduação da Universidade, contemplando o período de implementação do Programa. Como resultados, encontramos distintas interpretações acerca do CsF e sua relação com a internacionalização da UFC, o que possibilitou uma compreensão mais ampla acerca do Programa na UFC, considerando os distintos sujeitos envolvidos em sua implementação, permitindo produzir indicadores de avaliação sobre o Programa e internacionalização, que contribuem para a afirmação da educação superior como um direito e um bem público em meio a tensões político-institucionais que a qualificam como mercadoria.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2022-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1657910.21723/riaee.v17iesp.3.16579Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2194-2214Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2194-22141982-55872446-860610.21723/riaee.v17iesp.3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14961https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14962https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14963https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14965https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/15050Copyright (c) 2022 Márcia Monalisa de Morais Sousa Garcia, Alcides Fernando Gussihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Garcia, Márcia Monalisa de Morais SousaGussi, Alcides Fernando2023-07-17T12:33:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16579Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-07-17T12:33:10Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará
Evaluación de la trayectoria institucional del Programa Ciencia Sin Fronteras en la Universidad Federal de Ceará
Avaliação da trajetória institucional do Programa Ciência Sem Fronteiras na Universidade Federal do Ceará
title Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará
spellingShingle Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará
Garcia, Márcia Monalisa de Morais Sousa
Trajetória institucional
Internacionalização
Programa Ciência sem Fronteiras
Institutional trajectory
Internationalization
Science without Borders Program
Trayectoria institucional
Internacionalización
Programa Ciencia sin Fronteras
title_short Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará
title_full Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará
title_fullStr Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará
title_full_unstemmed Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará
title_sort Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará
author Garcia, Márcia Monalisa de Morais Sousa
author_facet Garcia, Márcia Monalisa de Morais Sousa
Gussi, Alcides Fernando
author_role author
author2 Gussi, Alcides Fernando
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Garcia, Márcia Monalisa de Morais Sousa
Gussi, Alcides Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Trajetória institucional
Internacionalização
Programa Ciência sem Fronteiras
Institutional trajectory
Internationalization
Science without Borders Program
Trayectoria institucional
Internacionalización
Programa Ciencia sin Fronteras
topic Trajetória institucional
Internacionalização
Programa Ciência sem Fronteiras
Institutional trajectory
Internationalization
Science without Borders Program
Trayectoria institucional
Internacionalización
Programa Ciencia sin Fronteras
description This article aims to evaluate the institutional trajectory of the Science without Borders Program (CsF) at the Federal University of Ceará (UFC), seeking to understand the perception of managers about the Program based on the hermeneutic perspective of public policy analysis, proposed by Lejano (2012). Using a qualitative approach, semi-structured interviews were carried out with deans, pro-deans of graduation, coordinator of international affairs and coordinators of nine undergraduate courses at the University, contemplating the period of implementation of the Program. As a result, we found different interpretations about the CsF and its relationship with the internationalization, which enabled a broader understanding of the Program at the UFC, considering the different subjects involved in its implementation, allowing the production of evaluation indicators, which contribute to the assertion of higher education as a right and a public good in the midst of political-institutional tensions that qualify it as a commodity.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579
10.21723/riaee.v17iesp.3.16579
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v17iesp.3.16579
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14961
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14962
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14963
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14965
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/15050
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Márcia Monalisa de Morais Sousa Garcia, Alcides Fernando Gussi
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Márcia Monalisa de Morais Sousa Garcia, Alcides Fernando Gussi
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2194-2214
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2194-2214
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v17iesp.3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171039282298880