Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579 |
Resumo: | This article aims to evaluate the institutional trajectory of the Science without Borders Program (CsF) at the Federal University of Ceará (UFC), seeking to understand the perception of managers about the Program based on the hermeneutic perspective of public policy analysis, proposed by Lejano (2012). Using a qualitative approach, semi-structured interviews were carried out with deans, pro-deans of graduation, coordinator of international affairs and coordinators of nine undergraduate courses at the University, contemplating the period of implementation of the Program. As a result, we found different interpretations about the CsF and its relationship with the internationalization, which enabled a broader understanding of the Program at the UFC, considering the different subjects involved in its implementation, allowing the production of evaluation indicators, which contribute to the assertion of higher education as a right and a public good in the midst of political-institutional tensions that qualify it as a commodity. |
id |
UNESP-15_c5bd2e39da4ba41b137e8899a989236d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16579 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of CearáEvaluación de la trayectoria institucional del Programa Ciencia Sin Fronteras en la Universidad Federal de CearáAvaliação da trajetória institucional do Programa Ciência Sem Fronteiras na Universidade Federal do CearáTrajetória institucionalInternacionalizaçãoPrograma Ciência sem FronteirasInstitutional trajectoryInternationalizationScience without Borders ProgramTrayectoria institucionalInternacionalizaciónPrograma Ciencia sin FronterasThis article aims to evaluate the institutional trajectory of the Science without Borders Program (CsF) at the Federal University of Ceará (UFC), seeking to understand the perception of managers about the Program based on the hermeneutic perspective of public policy analysis, proposed by Lejano (2012). Using a qualitative approach, semi-structured interviews were carried out with deans, pro-deans of graduation, coordinator of international affairs and coordinators of nine undergraduate courses at the University, contemplating the period of implementation of the Program. As a result, we found different interpretations about the CsF and its relationship with the internationalization, which enabled a broader understanding of the Program at the UFC, considering the different subjects involved in its implementation, allowing the production of evaluation indicators, which contribute to the assertion of higher education as a right and a public good in the midst of political-institutional tensions that qualify it as a commodity.Este artículo tiene como objetivo evaluar la trayectoria institucional del Programa Ciencia sin Fronteras (CsF) de la Universidad Federal de Ceará (UFC), buscando comprender la percepción de los gestores sobre el Programa, basada en la perspectiva hermenéutica del análisis de políticas públicas, según Lejano (2012). En esta investigación cualitativa, fueron realizadas entrevistas semiestructuradas a los decanos, prorrectores de graduación, coordinador de asuntos internacionales y coordinadores de nueve carreras de grado de la Universidad, abarcando el período de implementación del Programa. Como resultado, encontramos diferentes interpretaciones sobre el CsF y su relación con la internacionalización de la UFC, lo que permitió una comprensión más amplia del Programa, considerando los diferentes sujetos involucrados en su implementación, permitiendo la producción de indicadores de evaluación sobre el Programa y la internacionalización, que contribuyen a la afirmación la educación superior como derecho y bien público en medio de tensiones político-institucionales que la califican como mercancía.Este artigo tem como objetivo avaliar a trajetória institucional do Programa Ciência sem Fronteiras (CsF) na Universidade Federal do Ceará (UFC), buscando compreender a percepção dos gestores sobre o Programa a partir de uma perspectiva hermenêutica de análise de políticas públicas, proposta por Lejano (2012). Nessa pesquisa, de abordagem qualitativa, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com reitores, pró-reitores de graduação, coordenador de assuntos internacionais e coordenadores de nove cursos de graduação da Universidade, contemplando o período de implementação do Programa. Como resultados, encontramos distintas interpretações acerca do CsF e sua relação com a internacionalização da UFC, o que possibilitou uma compreensão mais ampla acerca do Programa na UFC, considerando os distintos sujeitos envolvidos em sua implementação, permitindo produzir indicadores de avaliação sobre o Programa e internacionalização, que contribuem para a afirmação da educação superior como um direito e um bem público em meio a tensões político-institucionais que a qualificam como mercadoria.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2022-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1657910.21723/riaee.v17iesp.3.16579Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2194-2214Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2194-22141982-55872446-860610.21723/riaee.v17iesp.3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14961https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14962https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14963https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14965https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/15050Copyright (c) 2022 Márcia Monalisa de Morais Sousa Garcia, Alcides Fernando Gussihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Garcia, Márcia Monalisa de Morais SousaGussi, Alcides Fernando2023-07-17T12:33:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16579Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-07-17T12:33:10Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará Evaluación de la trayectoria institucional del Programa Ciencia Sin Fronteras en la Universidad Federal de Ceará Avaliação da trajetória institucional do Programa Ciência Sem Fronteiras na Universidade Federal do Ceará |
title |
Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará |
spellingShingle |
Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará Garcia, Márcia Monalisa de Morais Sousa Trajetória institucional Internacionalização Programa Ciência sem Fronteiras Institutional trajectory Internationalization Science without Borders Program Trayectoria institucional Internacionalización Programa Ciencia sin Fronteras |
title_short |
Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará |
title_full |
Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará |
title_fullStr |
Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará |
title_full_unstemmed |
Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará |
title_sort |
Evaluation of the institutional trajectory of Science without Borders Program at the Federal University of Ceará |
author |
Garcia, Márcia Monalisa de Morais Sousa |
author_facet |
Garcia, Márcia Monalisa de Morais Sousa Gussi, Alcides Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Gussi, Alcides Fernando |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garcia, Márcia Monalisa de Morais Sousa Gussi, Alcides Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trajetória institucional Internacionalização Programa Ciência sem Fronteiras Institutional trajectory Internationalization Science without Borders Program Trayectoria institucional Internacionalización Programa Ciencia sin Fronteras |
topic |
Trajetória institucional Internacionalização Programa Ciência sem Fronteiras Institutional trajectory Internationalization Science without Borders Program Trayectoria institucional Internacionalización Programa Ciencia sin Fronteras |
description |
This article aims to evaluate the institutional trajectory of the Science without Borders Program (CsF) at the Federal University of Ceará (UFC), seeking to understand the perception of managers about the Program based on the hermeneutic perspective of public policy analysis, proposed by Lejano (2012). Using a qualitative approach, semi-structured interviews were carried out with deans, pro-deans of graduation, coordinator of international affairs and coordinators of nine undergraduate courses at the University, contemplating the period of implementation of the Program. As a result, we found different interpretations about the CsF and its relationship with the internationalization, which enabled a broader understanding of the Program at the UFC, considering the different subjects involved in its implementation, allowing the production of evaluation indicators, which contribute to the assertion of higher education as a right and a public good in the midst of political-institutional tensions that qualify it as a commodity. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579 10.21723/riaee.v17iesp.3.16579 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v17iesp.3.16579 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14961 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14962 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14963 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/14965 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16579/15050 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Márcia Monalisa de Morais Sousa Garcia, Alcides Fernando Gussi https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Márcia Monalisa de Morais Sousa Garcia, Alcides Fernando Gussi https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2194-2214 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2194-2214 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v17iesp.3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171039282298880 |