The education facing the sexual difference/diversity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7966 |
Resumo: | The article advocates the destabilization of logic, assumptions, norms, values and practices that make it a normalizing space where and bodies, subjects and identities are built in accordance with heteronormative. Heterosexism and homophobia are not just problems that the school inherits from society, but the core elements of everyday life and the school curriculum: the school allows, cultivates and teaches heterosexism and homophobia. Struggles against homophobia based on essentialist assumptions or that do not question the heteronormative assumptions that generate and feed it are fairly limited. Difference, diversity and the encounter with the "other" have a great pedagogical importance. It demands the acknowledgment of sexual difference and diversity based on more open pedagogies, guided by democratic ethics and human rights. |
id |
UNESP-7_b38862b43c2a51f103e193cde8d1c860 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7966 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
The education facing the sexual difference/diversityA educação frente à diferença/diversidade sexualEducaçãoHeterossexismoHomofobiaDiferençaDiversidade.Body. Physical Education. Conceptions. Health.The article advocates the destabilization of logic, assumptions, norms, values and practices that make it a normalizing space where and bodies, subjects and identities are built in accordance with heteronormative. Heterosexism and homophobia are not just problems that the school inherits from society, but the core elements of everyday life and the school curriculum: the school allows, cultivates and teaches heterosexism and homophobia. Struggles against homophobia based on essentialist assumptions or that do not question the heteronormative assumptions that generate and feed it are fairly limited. Difference, diversity and the encounter with the "other" have a great pedagogical importance. It demands the acknowledgment of sexual difference and diversity based on more open pedagogies, guided by democratic ethics and human rights.O artigo defende a desestabilização de lógicas, pressupostos, normas, valores e práticas que fazem da escola um espaço normalizador que fabrica e hierarquiza corpos, sujeitos e identidades a partir de disposições heteronormativas. Heterossexismo e homofobi a não são apenas problemas que a escola meramente herdaria da sociedade, mas elementos centrais do cotidiano e do currículo: a escola os consente, cultiva e ensina. São limitados os enfrentamentos à homofobia pautados em pressupostos essencialistas e/ou que não questionam a normatividade que a gera e alimenta. O artigo reitera a importância pedagógica da diferença/diversidade e do encontro com o outro e defende a promoção do reconhecimento da diferença/diversidade sexual a partir de pedagogias mais abertas, pautadas pela ética democrática e dos direitos humanos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2013-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/796610.18675/1981-8106.vol23.n44.p162-181Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 44 (2013); 162-181Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 44 (2013); 162-181Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 44 (2013); 162-1811981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7966/5748Junqueira, Rogério Dinizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T19:36:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7966Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T19:36:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The education facing the sexual difference/diversity A educação frente à diferença/diversidade sexual |
title |
The education facing the sexual difference/diversity |
spellingShingle |
The education facing the sexual difference/diversity Junqueira, Rogério Diniz Educação Heterossexismo Homofobia Diferença Diversidade. Body. Physical Education. Conceptions. Health. |
title_short |
The education facing the sexual difference/diversity |
title_full |
The education facing the sexual difference/diversity |
title_fullStr |
The education facing the sexual difference/diversity |
title_full_unstemmed |
The education facing the sexual difference/diversity |
title_sort |
The education facing the sexual difference/diversity |
author |
Junqueira, Rogério Diniz |
author_facet |
Junqueira, Rogério Diniz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Junqueira, Rogério Diniz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Heterossexismo Homofobia Diferença Diversidade. Body. Physical Education. Conceptions. Health. |
topic |
Educação Heterossexismo Homofobia Diferença Diversidade. Body. Physical Education. Conceptions. Health. |
description |
The article advocates the destabilization of logic, assumptions, norms, values and practices that make it a normalizing space where and bodies, subjects and identities are built in accordance with heteronormative. Heterosexism and homophobia are not just problems that the school inherits from society, but the core elements of everyday life and the school curriculum: the school allows, cultivates and teaches heterosexism and homophobia. Struggles against homophobia based on essentialist assumptions or that do not question the heteronormative assumptions that generate and feed it are fairly limited. Difference, diversity and the encounter with the "other" have a great pedagogical importance. It demands the acknowledgment of sexual difference and diversity based on more open pedagogies, guided by democratic ethics and human rights. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7966 10.18675/1981-8106.vol23.n44.p162-181 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7966 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol23.n44.p162-181 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7966/5748 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 44 (2013); 162-181 Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 44 (2013); 162-181 Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 44 (2013); 162-181 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1788170980817895424 |