The education facing the sexual difference/diversity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Junqueira, Rogério Diniz
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7966
Resumo: The article advocates the destabilization of logic, assumptions, norms, values and practices that make it a normalizing space where and bodies, subjects and identities are built in accordance with heteronormative. Heterosexism and homophobia are not just problems that the school inherits from society, but the core elements of everyday life and the school curriculum: the school allows, cultivates and teaches heterosexism and homophobia. Struggles against homophobia based on essentialist assumptions or that do not question the heteronormative assumptions that generate and feed it are fairly limited. Difference, diversity and the encounter with the "other" have a great pedagogical importance. It demands the acknowledgment of sexual difference and diversity based on more open pedagogies, guided by democratic ethics and human rights.
id UNESP-7_b38862b43c2a51f103e193cde8d1c860
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7966
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling The education facing the sexual difference/diversityA educação frente à diferença/diversidade sexualEducaçãoHeterossexismoHomofobiaDiferençaDiversidade.Body. Physical Education. Conceptions. Health.The article advocates the destabilization of logic, assumptions, norms, values and practices that make it a normalizing space where and bodies, subjects and identities are built in accordance with heteronormative. Heterosexism and homophobia are not just problems that the school inherits from society, but the core elements of everyday life and the school curriculum: the school allows, cultivates and teaches heterosexism and homophobia. Struggles against homophobia based on essentialist assumptions or that do not question the heteronormative assumptions that generate and feed it are fairly limited. Difference, diversity and the encounter with the "other" have a great pedagogical importance. It demands the acknowledgment of sexual difference and diversity based on more open pedagogies, guided by democratic ethics and human rights.O artigo defende a desestabilização de lógicas, pressupostos, normas, valores e práticas que fazem da escola um espaço normalizador que fabrica e hierarquiza corpos, sujeitos e identidades a partir de disposições heteronormativas. Heterossexismo e homofobi a não são apenas problemas que a escola meramente herdaria da sociedade, mas elementos centrais do cotidiano e do currículo: a escola os consente, cultiva e ensina. São limitados os enfrentamentos à homofobia pautados em pressupostos essencialistas e/ou que não questionam a normatividade que a gera e alimenta. O artigo reitera a importância pedagógica da diferença/diversidade e do encontro com o outro e defende a promoção do reconhecimento da diferença/diversidade sexual a partir de pedagogias mais abertas, pautadas pela ética democrática e dos direitos humanos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2013-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/796610.18675/1981-8106.vol23.n44.p162-181Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 44 (2013); 162-181Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 44 (2013); 162-181Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 44 (2013); 162-1811981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7966/5748Junqueira, Rogério Dinizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T19:36:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7966Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T19:36:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The education facing the sexual difference/diversity
A educação frente à diferença/diversidade sexual
title The education facing the sexual difference/diversity
spellingShingle The education facing the sexual difference/diversity
Junqueira, Rogério Diniz
Educação
Heterossexismo
Homofobia
Diferença
Diversidade.
Body. Physical Education. Conceptions. Health.
title_short The education facing the sexual difference/diversity
title_full The education facing the sexual difference/diversity
title_fullStr The education facing the sexual difference/diversity
title_full_unstemmed The education facing the sexual difference/diversity
title_sort The education facing the sexual difference/diversity
author Junqueira, Rogério Diniz
author_facet Junqueira, Rogério Diniz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Junqueira, Rogério Diniz
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Heterossexismo
Homofobia
Diferença
Diversidade.
Body. Physical Education. Conceptions. Health.
topic Educação
Heterossexismo
Homofobia
Diferença
Diversidade.
Body. Physical Education. Conceptions. Health.
description The article advocates the destabilization of logic, assumptions, norms, values and practices that make it a normalizing space where and bodies, subjects and identities are built in accordance with heteronormative. Heterosexism and homophobia are not just problems that the school inherits from society, but the core elements of everyday life and the school curriculum: the school allows, cultivates and teaches heterosexism and homophobia. Struggles against homophobia based on essentialist assumptions or that do not question the heteronormative assumptions that generate and feed it are fairly limited. Difference, diversity and the encounter with the "other" have a great pedagogical importance. It demands the acknowledgment of sexual difference and diversity based on more open pedagogies, guided by democratic ethics and human rights.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7966
10.18675/1981-8106.vol23.n44.p162-181
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7966
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol23.n44.p162-181
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7966/5748
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 44 (2013); 162-181
Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 44 (2013); 162-181
Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 44 (2013); 162-181
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1788170980817895424