INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9512 |
Resumo: | This paper aims to analyse the learning processes arising from interorganizational relationships, focusing the practices of relationship marketing between suppliers and customers. We conducted a basic qualitative study with companies, through in-depth interviews. As main results we have identified the preponderancy of informal learning process, bearing in mind experiences, sharing and changes of worldviews in learning situations, as well as the learning to trust, to commit and to cooperate. The formal learning processes, on the other hand, has contributed to the development of informal processes, and vice versa. |
id |
UNISUL-1_f775fe01ec0a34ad6049d63ff036fb07 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9512 |
network_acronym_str |
UNISUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository_id_str |
|
spelling |
INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDYAPRENDIZAJE INTERORGANIZACIONAL Y MARKETING DE RELACIONES: UN ESTUDIO EXPLORATORIOAPRENDIZAGEM INTERORGANIZACIONAL E MARKETING DE RELACIONAMENTO: UM ESTUDO EXPLORATÓRIORelationship MarketingInterorganizational RelationshipsSituated Organizational LearningFormal and Informal Processes of LearningInterorganizational Learning.Marketing de RelacionesRelaciones InterorganizacionalesAprendizaje Organizacional SituadoProcesos de Aprendizaje Formales e InformalesAprendizaje Interorganizacional.Marketing de RelacionamentoRelacionamentos InterorganizacionaisAprendizagem Organizacional SituadaProcessos Formais e Informais de AprendizagemAprendizagem Interorganizacional.This paper aims to analyse the learning processes arising from interorganizational relationships, focusing the practices of relationship marketing between suppliers and customers. We conducted a basic qualitative study with companies, through in-depth interviews. As main results we have identified the preponderancy of informal learning process, bearing in mind experiences, sharing and changes of worldviews in learning situations, as well as the learning to trust, to commit and to cooperate. The formal learning processes, on the other hand, has contributed to the development of informal processes, and vice versa.Este trabajo tiene como objetivo analizar los procesos de aprendizaje derivados de las relaciones interorganizacionales en las prácticas de marketing relacional entre proveedores y clientes, a través de un estudio cualitativo básico con entrevistas en profundidad. Se identificó la preponderancia de los procesos informales de aprendizaje interorganizacional, en base a experiencias, intercambios y cambios en las visiones del mundo, en vista de las situaciones de aprendizaje, así como aprender a confiar, comprometerse y cooperar. Los procesos formales de aprendizaje, por otro lado, contribuyeron al desarrollo de procesos informales, y viceversa.Este trabalho tem como objetivo analisar os processos de aprendizagem advindos dos relacionamentos interorganizacionais nas práticas do marketing de relacionamento entre fornecedores e clientes, através de um estudo qualitativo básico junto a empresas, com entrevistas em profundidade. Identificou-se a preponderância de processos informais de aprendizagem interorganizacional, a partir de experiências, trocas e mudanças de visões de mundo, tendo em vista as situações de aprendizagem, bem como o aprender a confiar, a se comprometer e a cooperar. Os processos formais de aprendizagem, por outro lado, contribuíram para o desenvolvimento de processos informais, e vice-versa.Universidade do Sul de Santa Catarina2021-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/951210.19177/reen.v14e22021162-194Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 14 n. 2 (2021); 162-1941984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9512/pdfCopyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessLarentis, FabianoMello, Claudio Baltazar Corrêa deAntonello, Claudia Simone2021-11-08T20:52:18Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9512Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:41.297830Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY APRENDIZAJE INTERORGANIZACIONAL Y MARKETING DE RELACIONES: UN ESTUDIO EXPLORATORIO APRENDIZAGEM INTERORGANIZACIONAL E MARKETING DE RELACIONAMENTO: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO |
title |
INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY |
spellingShingle |
INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY Larentis, Fabiano Relationship Marketing Interorganizational Relationships Situated Organizational Learning Formal and Informal Processes of Learning Interorganizational Learning. Marketing de Relaciones Relaciones Interorganizacionales Aprendizaje Organizacional Situado Procesos de Aprendizaje Formales e Informales Aprendizaje Interorganizacional. Marketing de Relacionamento Relacionamentos Interorganizacionais Aprendizagem Organizacional Situada Processos Formais e Informais de Aprendizagem Aprendizagem Interorganizacional. |
title_short |
INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY |
title_full |
INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY |
title_fullStr |
INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY |
title_full_unstemmed |
INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY |
title_sort |
INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY |
author |
Larentis, Fabiano |
author_facet |
Larentis, Fabiano Mello, Claudio Baltazar Corrêa de Antonello, Claudia Simone |
author_role |
author |
author2 |
Mello, Claudio Baltazar Corrêa de Antonello, Claudia Simone |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Larentis, Fabiano Mello, Claudio Baltazar Corrêa de Antonello, Claudia Simone |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relationship Marketing Interorganizational Relationships Situated Organizational Learning Formal and Informal Processes of Learning Interorganizational Learning. Marketing de Relaciones Relaciones Interorganizacionales Aprendizaje Organizacional Situado Procesos de Aprendizaje Formales e Informales Aprendizaje Interorganizacional. Marketing de Relacionamento Relacionamentos Interorganizacionais Aprendizagem Organizacional Situada Processos Formais e Informais de Aprendizagem Aprendizagem Interorganizacional. |
topic |
Relationship Marketing Interorganizational Relationships Situated Organizational Learning Formal and Informal Processes of Learning Interorganizational Learning. Marketing de Relaciones Relaciones Interorganizacionales Aprendizaje Organizacional Situado Procesos de Aprendizaje Formales e Informales Aprendizaje Interorganizacional. Marketing de Relacionamento Relacionamentos Interorganizacionais Aprendizagem Organizacional Situada Processos Formais e Informais de Aprendizagem Aprendizagem Interorganizacional. |
description |
This paper aims to analyse the learning processes arising from interorganizational relationships, focusing the practices of relationship marketing between suppliers and customers. We conducted a basic qualitative study with companies, through in-depth interviews. As main results we have identified the preponderancy of informal learning process, bearing in mind experiences, sharing and changes of worldviews in learning situations, as well as the learning to trust, to commit and to cooperate. The formal learning processes, on the other hand, has contributed to the development of informal processes, and vice versa. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9512 10.19177/reen.v14e22021162-194 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9512 |
identifier_str_mv |
10.19177/reen.v14e22021162-194 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9512/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 14 n. 2 (2021); 162-194 1984-3372 1984-3372 reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
collection |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com |
_version_ |
1800220658728173568 |