INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Larentis, Fabiano
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mello, Claudio Baltazar Corrêa de, Antonello, Claudia Simone
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9512
Resumo: This paper aims to analyse the learning processes arising from interorganizational relationships, focusing the practices of relationship marketing between suppliers and customers. We conducted a basic qualitative study with companies, through in-depth interviews. As main results we have identified the preponderancy of informal learning process, bearing in mind experiences, sharing and changes of worldviews in learning situations, as well as the learning to trust, to commit and to cooperate. The formal learning processes, on the other hand, has contributed to the development of informal processes, and vice versa.
id UNISUL-1_f775fe01ec0a34ad6049d63ff036fb07
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9512
network_acronym_str UNISUL-1
network_name_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository_id_str
spelling INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDYAPRENDIZAJE INTERORGANIZACIONAL Y MARKETING DE RELACIONES: UN ESTUDIO EXPLORATORIOAPRENDIZAGEM INTERORGANIZACIONAL E MARKETING DE RELACIONAMENTO: UM ESTUDO EXPLORATÓRIORelationship MarketingInterorganizational RelationshipsSituated Organizational LearningFormal and Informal Processes of LearningInterorganizational Learning.Marketing de RelacionesRelaciones InterorganizacionalesAprendizaje Organizacional SituadoProcesos de Aprendizaje Formales e InformalesAprendizaje Interorganizacional.Marketing de RelacionamentoRelacionamentos InterorganizacionaisAprendizagem Organizacional SituadaProcessos Formais e Informais de AprendizagemAprendizagem Interorganizacional.This paper aims to analyse the learning processes arising from interorganizational relationships, focusing the practices of relationship marketing between suppliers and customers. We conducted a basic qualitative study with companies, through in-depth interviews. As main results we have identified the preponderancy of informal learning process, bearing in mind experiences, sharing and changes of worldviews in learning situations, as well as the learning to trust, to commit and to cooperate. The formal learning processes, on the other hand, has contributed to the development of informal processes, and vice versa.Este trabajo tiene como objetivo analizar los procesos de aprendizaje derivados de las relaciones interorganizacionales en las prácticas de marketing relacional entre proveedores y clientes, a través de un estudio cualitativo básico con entrevistas en profundidad. Se identificó la preponderancia de los procesos informales de aprendizaje interorganizacional, en base a experiencias, intercambios y cambios en las visiones del mundo, en vista de las situaciones de aprendizaje, así como aprender a confiar, comprometerse y cooperar. Los procesos formales de aprendizaje, por otro lado, contribuyeron al desarrollo de procesos informales, y viceversa.Este trabalho tem como objetivo analisar os processos de aprendizagem advindos dos relacionamentos interorganizacionais nas práticas do marketing de relacionamento entre fornecedores e clientes, através de um estudo qualitativo básico junto a empresas, com entrevistas em profundidade. Identificou-se a preponderância de processos informais de aprendizagem interorganizacional, a partir de experiências, trocas e mudanças de visões de mundo, tendo em vista as situações de aprendizagem, bem como o aprender a confiar, a se comprometer e a cooperar. Os processos formais de aprendizagem, por outro lado, contribuíram para o desenvolvimento de processos informais, e vice-versa.Universidade do Sul de Santa Catarina2021-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/951210.19177/reen.v14e22021162-194Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 14 n. 2 (2021); 162-1941984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9512/pdfCopyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessLarentis, FabianoMello, Claudio Baltazar Corrêa deAntonello, Claudia Simone2021-11-08T20:52:18Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9512Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:41.297830Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY
APRENDIZAJE INTERORGANIZACIONAL Y MARKETING DE RELACIONES: UN ESTUDIO EXPLORATORIO
APRENDIZAGEM INTERORGANIZACIONAL E MARKETING DE RELACIONAMENTO: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO
title INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY
spellingShingle INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY
Larentis, Fabiano
Relationship Marketing
Interorganizational Relationships
Situated Organizational Learning
Formal and Informal Processes of Learning
Interorganizational Learning.
Marketing de Relaciones
Relaciones Interorganizacionales
Aprendizaje Organizacional Situado
Procesos de Aprendizaje Formales e Informales
Aprendizaje Interorganizacional.
Marketing de Relacionamento
Relacionamentos Interorganizacionais
Aprendizagem Organizacional Situada
Processos Formais e Informais de Aprendizagem
Aprendizagem Interorganizacional.
title_short INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY
title_full INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY
title_fullStr INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY
title_full_unstemmed INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY
title_sort INTERORGANIZATIONAL LEARNING AND RELATIONSHIP MARKETING: AN EXPLORATORY STUDY
author Larentis, Fabiano
author_facet Larentis, Fabiano
Mello, Claudio Baltazar Corrêa de
Antonello, Claudia Simone
author_role author
author2 Mello, Claudio Baltazar Corrêa de
Antonello, Claudia Simone
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Larentis, Fabiano
Mello, Claudio Baltazar Corrêa de
Antonello, Claudia Simone
dc.subject.por.fl_str_mv Relationship Marketing
Interorganizational Relationships
Situated Organizational Learning
Formal and Informal Processes of Learning
Interorganizational Learning.
Marketing de Relaciones
Relaciones Interorganizacionales
Aprendizaje Organizacional Situado
Procesos de Aprendizaje Formales e Informales
Aprendizaje Interorganizacional.
Marketing de Relacionamento
Relacionamentos Interorganizacionais
Aprendizagem Organizacional Situada
Processos Formais e Informais de Aprendizagem
Aprendizagem Interorganizacional.
topic Relationship Marketing
Interorganizational Relationships
Situated Organizational Learning
Formal and Informal Processes of Learning
Interorganizational Learning.
Marketing de Relaciones
Relaciones Interorganizacionales
Aprendizaje Organizacional Situado
Procesos de Aprendizaje Formales e Informales
Aprendizaje Interorganizacional.
Marketing de Relacionamento
Relacionamentos Interorganizacionais
Aprendizagem Organizacional Situada
Processos Formais e Informais de Aprendizagem
Aprendizagem Interorganizacional.
description This paper aims to analyse the learning processes arising from interorganizational relationships, focusing the practices of relationship marketing between suppliers and customers. We conducted a basic qualitative study with companies, through in-depth interviews. As main results we have identified the preponderancy of informal learning process, bearing in mind experiences, sharing and changes of worldviews in learning situations, as well as the learning to trust, to commit and to cooperate. The formal learning processes, on the other hand, has contributed to the development of informal processes, and vice versa.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9512
10.19177/reen.v14e22021162-194
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9512
identifier_str_mv 10.19177/reen.v14e22021162-194
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9512/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 14 n. 2 (2021); 162-194
1984-3372
1984-3372
reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
collection Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com
_version_ 1800220658728173568