Bullying: dimensões psicológicas no desenvolvimento moral

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tognetta, Luciene Regina Paulino [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Rosário, Pedro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://educa.fcc.org.br/pdf/eae/v24n56/v24n56a06.pdf
http://hdl.handle.net/11449/125165
Resumo: Understanding and assessing the extent of psychological mechanisms that operate in actions of specific violence acts such as bullying can contribute to the discussion of educational interventions that promote moral education as desired by educational institutions. The current research aimed toD correlateD this form of violence called bullying to representations of the self and even to the ways in which the subjects self-regulate themselves in hypothetical situations which pose the problem, thus identifying their moral commitments or non-commitments. The procedures followed to check the presence of these correlationsDindicate that subjects whose self-representations are individualistic are less morally committed and more likely to be perpetrators in bullying situations. This shows that more than a social problem, the issues of coexistence should be treated from a moral perspective.
id UNSP_9bf18f2ee4e1175a9b41a91e0c7e5118
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125165
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Bullying: dimensões psicológicas no desenvolvimento moralBullyingMoral issuesEthicsViolence in schoolBullyingCuestiones moralesÉticaViolencia en la escuelaBullyingQuestões moraisÉticaViolência na escolaUnderstanding and assessing the extent of psychological mechanisms that operate in actions of specific violence acts such as bullying can contribute to the discussion of educational interventions that promote moral education as desired by educational institutions. The current research aimed toD correlateD this form of violence called bullying to representations of the self and even to the ways in which the subjects self-regulate themselves in hypothetical situations which pose the problem, thus identifying their moral commitments or non-commitments. The procedures followed to check the presence of these correlationsDindicate that subjects whose self-representations are individualistic are less morally committed and more likely to be perpetrators in bullying situations. This shows that more than a social problem, the issues of coexistence should be treated from a moral perspective.Comprender y evaluar las dimensiones que toman los mecanismos psicológicos actuantes en acciones de violencia específica como el bullying puede contribuir a una discusión sobre intervenciones educativas que promuevan la formación moral deseada por las instituciones de enseñanza. La investigación actual tuvo como objetivo relacionar tal forma de violencia llamada bullying con las representaciones de sí y, también, con las formas por las cuales los sujetos se autorregulan en situaciones hipotéticas que presenten el problema, constatando así su compromiso o falta de compromiso moral. Los procedimientos realizados para verificar la presencia de dichas relaciones señalan que los sujetos cuyas representaciones de sí son individualistas también se muestran menos comprometidos moralmente y más propensos a ser autores de situaciones de bullying, lo que revela que más que un problema social, las cuestiones de convivencia deben ser tratadas desde un punto de vista moral.Compreender e avaliar a dimensão que tomam os mecanismos psicológicos atuantes em ações de uma violência específica como o bullying pode contribuir para a discussão das intervenções educacionais que promovam a formação moral desejada pelas instituições de ensino. A pesquisa atual objetivou relacionar tal forma de violência chamada bullying às representações de si e ainda às formas pelas quais os sujeitos se autorregulam em situações hipotéticas que apresentem o problema, constatando assim seus engajamentos ou desengajamentos morais. Os procedimentos realizados para verificar a presença dessas relações apontam que sujeitos cujas representações de si são individualistas também se apresentam mais desengajados moralmente e mais propensos a serem autores em situações de bullying, mostrando assim que mais do que um problema social, as questões de convivência devem ser tratadas do ponto de vista moral.Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade do Minho (UMinho)Tognetta, Luciene Regina Paulino [UNESP]Rosário, Pedro2015-07-15T18:28:34Z2015-07-15T18:28:34Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article106-137http://educa.fcc.org.br/pdf/eae/v24n56/v24n56a06.pdfEstudos em Avaliação Educacional, v. 24, n. 56, p. 106-137, 2013.0103-6831http://hdl.handle.net/11449/1251656072184870578421Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEstudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-23T16:36:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125165Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462021-10-23T16:36:57Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Bullying: dimensões psicológicas no desenvolvimento moral
title Bullying: dimensões psicológicas no desenvolvimento moral
spellingShingle Bullying: dimensões psicológicas no desenvolvimento moral
Tognetta, Luciene Regina Paulino [UNESP]
Bullying
Moral issues
Ethics
Violence in school
Bullying
Cuestiones morales
Ética
Violencia en la escuela
Bullying
Questões morais
Ética
Violência na escola
title_short Bullying: dimensões psicológicas no desenvolvimento moral
title_full Bullying: dimensões psicológicas no desenvolvimento moral
title_fullStr Bullying: dimensões psicológicas no desenvolvimento moral
title_full_unstemmed Bullying: dimensões psicológicas no desenvolvimento moral
title_sort Bullying: dimensões psicológicas no desenvolvimento moral
author Tognetta, Luciene Regina Paulino [UNESP]
author_facet Tognetta, Luciene Regina Paulino [UNESP]
Rosário, Pedro
author_role author
author2 Rosário, Pedro
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade do Minho (UMinho)
dc.contributor.author.fl_str_mv Tognetta, Luciene Regina Paulino [UNESP]
Rosário, Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv Bullying
Moral issues
Ethics
Violence in school
Bullying
Cuestiones morales
Ética
Violencia en la escuela
Bullying
Questões morais
Ética
Violência na escola
topic Bullying
Moral issues
Ethics
Violence in school
Bullying
Cuestiones morales
Ética
Violencia en la escuela
Bullying
Questões morais
Ética
Violência na escola
description Understanding and assessing the extent of psychological mechanisms that operate in actions of specific violence acts such as bullying can contribute to the discussion of educational interventions that promote moral education as desired by educational institutions. The current research aimed toD correlateD this form of violence called bullying to representations of the self and even to the ways in which the subjects self-regulate themselves in hypothetical situations which pose the problem, thus identifying their moral commitments or non-commitments. The procedures followed to check the presence of these correlationsDindicate that subjects whose self-representations are individualistic are less morally committed and more likely to be perpetrators in bullying situations. This shows that more than a social problem, the issues of coexistence should be treated from a moral perspective.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-07-15T18:28:34Z
2015-07-15T18:28:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://educa.fcc.org.br/pdf/eae/v24n56/v24n56a06.pdf
Estudos em Avaliação Educacional, v. 24, n. 56, p. 106-137, 2013.
0103-6831
http://hdl.handle.net/11449/125165
6072184870578421
url http://educa.fcc.org.br/pdf/eae/v24n56/v24n56a06.pdf
http://hdl.handle.net/11449/125165
identifier_str_mv Estudos em Avaliação Educacional, v. 24, n. 56, p. 106-137, 2013.
0103-6831
6072184870578421
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 106-137
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797790372544380928