Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cortopassi, Andrea Christina [UNESP]
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Lima, Maria Cristina Pereira [UNESP], Gonçalves, Irio José [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022006000200006
http://hdl.handle.net/11449/212581
Resumo: Objective: Evaluate how inpatients perceive the relationships established with professionals and students during their stay in the Botucatu Medical School Hospital (FMB-Unesp). Methodology: Observational study, in which information was collected through interviews for obtaining data about the hospitalization and using the technique of a focus group with patients from one of the hospital wards. Results: The hospitalization was evaluated as good or excellent by the greater part of patients both in the interviews and in the focal group. The few complaints that arose referred mainly to the doctors' rounds. Conclusions: Although the evaluations were positive, the patients were ambivalent in relation to the doctors' rounds. Guidelines providing orientation for how these rounds should be performed are necessary so that they can preserve their didactic role without affecting the patient. Institutional strategies for continuous quantitative and qualitative evaluation should be developed, especially in university services.
id UNSP_f21614ecde7002509a8cfca843263552
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212581
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médicoPatients' perception of hospitalization in a university hospital: implications for medical teachingEducation,MedicalPhysician-Patient RelationsPsychology, MedicalEducação MédicaRelações Médico-PacientePsicologia MédicaObjective: Evaluate how inpatients perceive the relationships established with professionals and students during their stay in the Botucatu Medical School Hospital (FMB-Unesp). Methodology: Observational study, in which information was collected through interviews for obtaining data about the hospitalization and using the technique of a focus group with patients from one of the hospital wards. Results: The hospitalization was evaluated as good or excellent by the greater part of patients both in the interviews and in the focal group. The few complaints that arose referred mainly to the doctors' rounds. Conclusions: Although the evaluations were positive, the patients were ambivalent in relation to the doctors' rounds. Guidelines providing orientation for how these rounds should be performed are necessary so that they can preserve their didactic role without affecting the patient. Institutional strategies for continuous quantitative and qualitative evaluation should be developed, especially in university services.Objetivo: Avaliar a percepção dos pacientes quanto à relação estabelecida com profissionais e alunos durante internação no Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB-Unesp). Metodologia: Trata-se de um estudo observacional, no qual as informações foram colhidas por meio de entrevistas para obter dados sobre as internações, tendo sido realizado também grupo focal com pacientes de uma das enfermarias. Resultados: A internação foi avaliada como boa e ótima pela maior parte dos pacientes, tanto nas respostas às entrevistas quanto no grupo focal. As poucas queixas que surgiram foram dirigidas principalmente à visita médica. Conclusões: Embora as avaliações tenham sido positivas, os pacientes se mostraram ambivalentes em relação à visita médica. Diretrizes que norteiem sua realização são necessárias para que a mesma preserve seu papel didático sem prejuízo para o paciente. Estratégias institucionais de avaliação contínua devem ser desenvolvidas, especialmente em serviços universitários, aliando metodologias quantitativas e qualitativas.Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Medicina de BotucatuUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Medicina de BotucatuAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Cortopassi, Andrea Christina [UNESP]Lima, Maria Cristina Pereira [UNESP]Gonçalves, Irio José [UNESP]2021-07-14T10:42:08Z2021-07-14T10:42:08Z2006info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article42-48application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022006000200006Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 30, n. 2, p. 42-48, 2006.0100-55021981-5271http://hdl.handle.net/11449/21258110.1590/S0100-55022006000200006S0100-55022006000200006S0100-55022006000200006.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-21T06:25:13Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212581Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-21T06:25:13Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico
Patients' perception of hospitalization in a university hospital: implications for medical teaching
title Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico
spellingShingle Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico
Cortopassi, Andrea Christina [UNESP]
Education,Medical
Physician-Patient Relations
Psychology, Medical
Educação Médica
Relações Médico-Paciente
Psicologia Médica
title_short Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico
title_full Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico
title_fullStr Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico
title_full_unstemmed Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico
title_sort Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico
author Cortopassi, Andrea Christina [UNESP]
author_facet Cortopassi, Andrea Christina [UNESP]
Lima, Maria Cristina Pereira [UNESP]
Gonçalves, Irio José [UNESP]
author_role author
author2 Lima, Maria Cristina Pereira [UNESP]
Gonçalves, Irio José [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Cortopassi, Andrea Christina [UNESP]
Lima, Maria Cristina Pereira [UNESP]
Gonçalves, Irio José [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Education,Medical
Physician-Patient Relations
Psychology, Medical
Educação Médica
Relações Médico-Paciente
Psicologia Médica
topic Education,Medical
Physician-Patient Relations
Psychology, Medical
Educação Médica
Relações Médico-Paciente
Psicologia Médica
description Objective: Evaluate how inpatients perceive the relationships established with professionals and students during their stay in the Botucatu Medical School Hospital (FMB-Unesp). Methodology: Observational study, in which information was collected through interviews for obtaining data about the hospitalization and using the technique of a focus group with patients from one of the hospital wards. Results: The hospitalization was evaluated as good or excellent by the greater part of patients both in the interviews and in the focal group. The few complaints that arose referred mainly to the doctors' rounds. Conclusions: Although the evaluations were positive, the patients were ambivalent in relation to the doctors' rounds. Guidelines providing orientation for how these rounds should be performed are necessary so that they can preserve their didactic role without affecting the patient. Institutional strategies for continuous quantitative and qualitative evaluation should be developed, especially in university services.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006
2021-07-14T10:42:08Z
2021-07-14T10:42:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022006000200006
Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 30, n. 2, p. 42-48, 2006.
0100-5502
1981-5271
http://hdl.handle.net/11449/212581
10.1590/S0100-55022006000200006
S0100-55022006000200006
S0100-55022006000200006.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022006000200006
http://hdl.handle.net/11449/212581
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 30, n. 2, p. 42-48, 2006.
0100-5502
1981-5271
10.1590/S0100-55022006000200006
S0100-55022006000200006
S0100-55022006000200006.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 42-48
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797790070216851456