Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022006000200006 http://hdl.handle.net/11449/212581 |
Resumo: | Objective: Evaluate how inpatients perceive the relationships established with professionals and students during their stay in the Botucatu Medical School Hospital (FMB-Unesp). Methodology: Observational study, in which information was collected through interviews for obtaining data about the hospitalization and using the technique of a focus group with patients from one of the hospital wards. Results: The hospitalization was evaluated as good or excellent by the greater part of patients both in the interviews and in the focal group. The few complaints that arose referred mainly to the doctors' rounds. Conclusions: Although the evaluations were positive, the patients were ambivalent in relation to the doctors' rounds. Guidelines providing orientation for how these rounds should be performed are necessary so that they can preserve their didactic role without affecting the patient. Institutional strategies for continuous quantitative and qualitative evaluation should be developed, especially in university services. |
id |
UNSP_f21614ecde7002509a8cfca843263552 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212581 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médicoPatients' perception of hospitalization in a university hospital: implications for medical teachingEducation,MedicalPhysician-Patient RelationsPsychology, MedicalEducação MédicaRelações Médico-PacientePsicologia MédicaObjective: Evaluate how inpatients perceive the relationships established with professionals and students during their stay in the Botucatu Medical School Hospital (FMB-Unesp). Methodology: Observational study, in which information was collected through interviews for obtaining data about the hospitalization and using the technique of a focus group with patients from one of the hospital wards. Results: The hospitalization was evaluated as good or excellent by the greater part of patients both in the interviews and in the focal group. The few complaints that arose referred mainly to the doctors' rounds. Conclusions: Although the evaluations were positive, the patients were ambivalent in relation to the doctors' rounds. Guidelines providing orientation for how these rounds should be performed are necessary so that they can preserve their didactic role without affecting the patient. Institutional strategies for continuous quantitative and qualitative evaluation should be developed, especially in university services.Objetivo: Avaliar a percepção dos pacientes quanto à relação estabelecida com profissionais e alunos durante internação no Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB-Unesp). Metodologia: Trata-se de um estudo observacional, no qual as informações foram colhidas por meio de entrevistas para obter dados sobre as internações, tendo sido realizado também grupo focal com pacientes de uma das enfermarias. Resultados: A internação foi avaliada como boa e ótima pela maior parte dos pacientes, tanto nas respostas às entrevistas quanto no grupo focal. As poucas queixas que surgiram foram dirigidas principalmente à visita médica. Conclusões: Embora as avaliações tenham sido positivas, os pacientes se mostraram ambivalentes em relação à visita médica. Diretrizes que norteiem sua realização são necessárias para que a mesma preserve seu papel didático sem prejuízo para o paciente. Estratégias institucionais de avaliação contínua devem ser desenvolvidas, especialmente em serviços universitários, aliando metodologias quantitativas e qualitativas.Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Medicina de BotucatuUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Medicina de BotucatuAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Cortopassi, Andrea Christina [UNESP]Lima, Maria Cristina Pereira [UNESP]Gonçalves, Irio José [UNESP]2021-07-14T10:42:08Z2021-07-14T10:42:08Z2006info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article42-48application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022006000200006Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 30, n. 2, p. 42-48, 2006.0100-55021981-5271http://hdl.handle.net/11449/21258110.1590/S0100-55022006000200006S0100-55022006000200006S0100-55022006000200006.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-21T06:25:13Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212581Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-21T06:25:13Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico Patients' perception of hospitalization in a university hospital: implications for medical teaching |
title |
Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico |
spellingShingle |
Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico Cortopassi, Andrea Christina [UNESP] Education,Medical Physician-Patient Relations Psychology, Medical Educação Médica Relações Médico-Paciente Psicologia Médica |
title_short |
Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico |
title_full |
Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico |
title_fullStr |
Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico |
title_full_unstemmed |
Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico |
title_sort |
Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico |
author |
Cortopassi, Andrea Christina [UNESP] |
author_facet |
Cortopassi, Andrea Christina [UNESP] Lima, Maria Cristina Pereira [UNESP] Gonçalves, Irio José [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Maria Cristina Pereira [UNESP] Gonçalves, Irio José [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cortopassi, Andrea Christina [UNESP] Lima, Maria Cristina Pereira [UNESP] Gonçalves, Irio José [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education,Medical Physician-Patient Relations Psychology, Medical Educação Médica Relações Médico-Paciente Psicologia Médica |
topic |
Education,Medical Physician-Patient Relations Psychology, Medical Educação Médica Relações Médico-Paciente Psicologia Médica |
description |
Objective: Evaluate how inpatients perceive the relationships established with professionals and students during their stay in the Botucatu Medical School Hospital (FMB-Unesp). Methodology: Observational study, in which information was collected through interviews for obtaining data about the hospitalization and using the technique of a focus group with patients from one of the hospital wards. Results: The hospitalization was evaluated as good or excellent by the greater part of patients both in the interviews and in the focal group. The few complaints that arose referred mainly to the doctors' rounds. Conclusions: Although the evaluations were positive, the patients were ambivalent in relation to the doctors' rounds. Guidelines providing orientation for how these rounds should be performed are necessary so that they can preserve their didactic role without affecting the patient. Institutional strategies for continuous quantitative and qualitative evaluation should be developed, especially in university services. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006 2021-07-14T10:42:08Z 2021-07-14T10:42:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022006000200006 Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 30, n. 2, p. 42-48, 2006. 0100-5502 1981-5271 http://hdl.handle.net/11449/212581 10.1590/S0100-55022006000200006 S0100-55022006000200006 S0100-55022006000200006.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022006000200006 http://hdl.handle.net/11449/212581 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 30, n. 2, p. 42-48, 2006. 0100-5502 1981-5271 10.1590/S0100-55022006000200006 S0100-55022006000200006 S0100-55022006000200006.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
42-48 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799965361641095168 |