Tendências da produção do conhecimento na educação em saúde no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vila, Ana Carolina Dias
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Vila, Vanessa da Silva Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
spa
Título da fonte: Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16195
Resumo: This literature review aimed to identify the concept of Health Education used by researchers in Collective Health; to present the main trends and pedagogical references defended in these studies and to exemplify studies constructed with the objective to promote health education by means of participant strategies with the community's involvement. After reading and analyzing 22 articles searched in the Scientific Electronic Library Online that answered the study questions, the following categories of analysis were constructed: Health Education in Brazil - conceptual aspects; pedagogical practices in education and health; health education applied to professional practices. Health education is an essential field to the development of a society and educative practices are opportunities to apply knowledge directed to social growth. The importance of educational proposals based on the reflection, critique, involvement and awareness is perceived, as well as the importance of implementing new educative programs to meet the population's needs.
id USP-38_c4b408a7010615cee9eee027ffa343b1
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/16195
network_acronym_str USP-38
network_name_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling Tendências da produção do conhecimento na educação em saúde no BrasilTendencias de la producción del conocimiento en la educación en la salud en BrasilTrends of knowledge production in health education in Brazileducação em saúdesaúde públicaenfermagemeducación en saludsalud públicaenfermeríahealth educationpublic healthnursingThis literature review aimed to identify the concept of Health Education used by researchers in Collective Health; to present the main trends and pedagogical references defended in these studies and to exemplify studies constructed with the objective to promote health education by means of participant strategies with the community's involvement. After reading and analyzing 22 articles searched in the Scientific Electronic Library Online that answered the study questions, the following categories of analysis were constructed: Health Education in Brazil - conceptual aspects; pedagogical practices in education and health; health education applied to professional practices. Health education is an essential field to the development of a society and educative practices are opportunities to apply knowledge directed to social growth. The importance of educational proposals based on the reflection, critique, involvement and awareness is perceived, as well as the importance of implementing new educative programs to meet the population's needs.Trata-se de revisão de literatura cujo objetivo foi identificar o conceito de Educação em Saúde, utilizado por pesquisadores em Saúde Coletiva, apresentar as principais tendências e referenciais pedagógicos discutidos nessas pesquisas e exemplificar estudos construídos com o objetivo de promover a educação em saúde por meio de estratégias participativas com o envolvimento da comunidade. Após a leitura e análise de 22 artigos, levantados no Scientific Eletronic Library Online, que atendiam as questões norteadoras do estudo, foram construídas as seguintes categorias de análise: educação em saúde no Brasil - aspectos conceituais, práticas pedagógicas em educação e saúde, educação em saúde aplicada à prática profissional. A educação em saúde é um campo imprescindível ao desenvolvimento de uma sociedade e práticas educativas são espaços de aplicação dos saberes destinados ao crescimento social. Percebe-se a importância de propostas educacionais baseadas na reflexão, crítica, envolvimento e conscientização, e a importância da implementação de novos programas educativos que atendam toda população.Se trata de una revisión de literatura cuyo objetivo fue identificar el concepto de Educación en Salud utilizado por investigadores en la Salud Colectiva; presentar las principales tendencias y referenciales pedagógicos discutidos en estas investigaciones y ejemplificar estudios construidos con el objetivo de promover la educación en salud a través de estrategias con la participación de la comunidad. Tras la lectura y análisis de 22 artículos encontrados en el Scientific Eletronic Library Online que atendían a los temas orientadores del estudio, han sido construidas las siguientes categorías de análisis: Educación en Salud en Brasil-aspectos conceptos conceptuales, prácticas pedagógicas en educación y salud; educación en salud aplicada a la práctica profesional. La educación es un campo imprescindible al desarrollo de una sociedad y las prácticas educativas son marcos de aplicación de los saberes destinados al crecimiento social. Se nota la importancia de las propuestas educacionales basadas en la reflexión, en la crítica, en el involucramiento y concientización, y la importancia de implantar nuevos programas educativos que atiendan a toda la población.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1619510.1590/S0104-11692007000600019Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 15 n. 6 (2007); 1177-1183Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 No. 6 (2007); 1177-1183Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 Núm. 6 (2007); 1177-11831518-83450104-1169reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporspahttps://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16195/17903https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16195/17904https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16195/17905Vila, Ana Carolina DiasVila, Vanessa da Silva Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-05-18T20:20:25Zoai:revistas.usp.br:article/16195Revistahttp://www.scielo.br/rlaePUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br1518-83450104-1169opendoar:2012-05-18T20:20:25Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Tendências da produção do conhecimento na educação em saúde no Brasil
Tendencias de la producción del conocimiento en la educación en la salud en Brasil
Trends of knowledge production in health education in Brazil
title Tendências da produção do conhecimento na educação em saúde no Brasil
spellingShingle Tendências da produção do conhecimento na educação em saúde no Brasil
Vila, Ana Carolina Dias
educação em saúde
saúde pública
enfermagem
educación en salud
salud pública
enfermería
health education
public health
nursing
title_short Tendências da produção do conhecimento na educação em saúde no Brasil
title_full Tendências da produção do conhecimento na educação em saúde no Brasil
title_fullStr Tendências da produção do conhecimento na educação em saúde no Brasil
title_full_unstemmed Tendências da produção do conhecimento na educação em saúde no Brasil
title_sort Tendências da produção do conhecimento na educação em saúde no Brasil
author Vila, Ana Carolina Dias
author_facet Vila, Ana Carolina Dias
Vila, Vanessa da Silva Carvalho
author_role author
author2 Vila, Vanessa da Silva Carvalho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vila, Ana Carolina Dias
Vila, Vanessa da Silva Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv educação em saúde
saúde pública
enfermagem
educación en salud
salud pública
enfermería
health education
public health
nursing
topic educação em saúde
saúde pública
enfermagem
educación en salud
salud pública
enfermería
health education
public health
nursing
description This literature review aimed to identify the concept of Health Education used by researchers in Collective Health; to present the main trends and pedagogical references defended in these studies and to exemplify studies constructed with the objective to promote health education by means of participant strategies with the community's involvement. After reading and analyzing 22 articles searched in the Scientific Electronic Library Online that answered the study questions, the following categories of analysis were constructed: Health Education in Brazil - conceptual aspects; pedagogical practices in education and health; health education applied to professional practices. Health education is an essential field to the development of a society and educative practices are opportunities to apply knowledge directed to social growth. The importance of educational proposals based on the reflection, critique, involvement and awareness is perceived, as well as the importance of implementing new educative programs to meet the population's needs.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16195
10.1590/S0104-11692007000600019
url https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16195
identifier_str_mv 10.1590/S0104-11692007000600019
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
spa
language eng
por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16195/17903
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16195/17904
https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/16195/17905
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem; v. 15 n. 6 (2007); 1177-1183
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 No. 6 (2007); 1177-1183
Revista Latino-Americana de Enfermagem; Vol. 15 Núm. 6 (2007); 1177-1183
1518-8345
0104-1169
reponame:Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
collection Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv rlae@eerp.usp.br||shbcassi@eerp.usp.br
_version_ 1748936653172375552