Da submissão à liderança: um estudo sobre a trajetória educacional e profissional da mulher administradora

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Noronha, Elisiani Cristina de Souza de Freitas
Data de Publicação: 2003
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15236
Resumo: Trough this study it is intended to make a rereading of the education and professional female role, pointing at the facts that have contributed for woman to be less submissive reach the leadership and be recognized as a capable human being, active and capable to contribute to the society in its different segmentations. It is also observing if that transformation of women's social situation has changed a better perception of their professional abilities and, based on that, turn down stereotypes such as incapable and inferior. In order to reach that goal, it was considered the view of Management graduation academic's of the women in the management role, as one of the key person inside the board. Information was collected from answers in questionnaires responded by the students, and based on those informations it could be concluded that, besides the better recognition in educational and professional women's role, the stereotypes that submit the thoughts to less intellectual capable are not totally gone. Even though the stereotypes are shown in such a indirect or subjective way, they are still present in people's mind and are feeding up the inaquality and not letting the acception of individuals differences.
id Ânima_113e651e3aa15c8fe3abe5575b97ce70
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/15236
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Da submissão à liderança: um estudo sobre a trajetória educacional e profissional da mulher administradoraMulherEducaçãoMercado de trabalhoAdministraçãoTrough this study it is intended to make a rereading of the education and professional female role, pointing at the facts that have contributed for woman to be less submissive reach the leadership and be recognized as a capable human being, active and capable to contribute to the society in its different segmentations. It is also observing if that transformation of women's social situation has changed a better perception of their professional abilities and, based on that, turn down stereotypes such as incapable and inferior. In order to reach that goal, it was considered the view of Management graduation academic's of the women in the management role, as one of the key person inside the board. Information was collected from answers in questionnaires responded by the students, and based on those informations it could be concluded that, besides the better recognition in educational and professional women's role, the stereotypes that submit the thoughts to less intellectual capable are not totally gone. Even though the stereotypes are shown in such a indirect or subjective way, they are still present in people's mind and are feeding up the inaquality and not letting the acception of individuals differences.Através deste estudo pretende-se fazer uma releitura da trajetória educacional e profissional feminina, apontando os fatos que contribuíram para que a mulher deixasse de ser submissa e chegasse à liderança, sendo reconhecida como ser humano intelectualmente competente, ativo e capaz de contribuir, nos mais diversos setores, para o progresso da sociedade. Buscou-se observar também se essa transformação na condição social da mulher gerou uma valorização da sua capacidade profissional e, conseqüentemente, uma eliminação dos estereótipos e preconceitos que a rotulavam como incapaz e inferior. Para atingir esse objetivo, considerou-se a visão dos acadêmicos de um curso de Administração acerca da mulher administradora, engajada na área executiva e que exerce cargo de chefia. Através de questionários aplicados junto a esses alunos, pôde-se verificar que, apesar do grande avanço no reconhecimento educacional e profissional feminino, os estereótipos que a menosprezavam intelectualmente não sumiram por completo. Mesmo que de uma forma mais branda, continuam presentes na mente das pessoas e servem para alimentar as desigualdades e inibir a aceitação das diferenças individuais.Volpato, Terezinha GaschoNoronha, Elisiani Cristina de Souza de Freitas2018-02-28T17:01:40Z2021-08-04T15:56:53Z2018-02-28T17:01:40Z2021-08-04T15:56:53Z2003info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis203 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15236Programa de Pós-Graduação em EducaçãoTubarãoporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-06T07:38:27Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/15236Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2021-08-06T07:38:27Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Da submissão à liderança: um estudo sobre a trajetória educacional e profissional da mulher administradora
title Da submissão à liderança: um estudo sobre a trajetória educacional e profissional da mulher administradora
spellingShingle Da submissão à liderança: um estudo sobre a trajetória educacional e profissional da mulher administradora
Noronha, Elisiani Cristina de Souza de Freitas
Mulher
Educação
Mercado de trabalho
Administração
title_short Da submissão à liderança: um estudo sobre a trajetória educacional e profissional da mulher administradora
title_full Da submissão à liderança: um estudo sobre a trajetória educacional e profissional da mulher administradora
title_fullStr Da submissão à liderança: um estudo sobre a trajetória educacional e profissional da mulher administradora
title_full_unstemmed Da submissão à liderança: um estudo sobre a trajetória educacional e profissional da mulher administradora
title_sort Da submissão à liderança: um estudo sobre a trajetória educacional e profissional da mulher administradora
author Noronha, Elisiani Cristina de Souza de Freitas
author_facet Noronha, Elisiani Cristina de Souza de Freitas
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Volpato, Terezinha Gascho
dc.contributor.author.fl_str_mv Noronha, Elisiani Cristina de Souza de Freitas
dc.subject.por.fl_str_mv Mulher
Educação
Mercado de trabalho
Administração
topic Mulher
Educação
Mercado de trabalho
Administração
description Trough this study it is intended to make a rereading of the education and professional female role, pointing at the facts that have contributed for woman to be less submissive reach the leadership and be recognized as a capable human being, active and capable to contribute to the society in its different segmentations. It is also observing if that transformation of women's social situation has changed a better perception of their professional abilities and, based on that, turn down stereotypes such as incapable and inferior. In order to reach that goal, it was considered the view of Management graduation academic's of the women in the management role, as one of the key person inside the board. Information was collected from answers in questionnaires responded by the students, and based on those informations it could be concluded that, besides the better recognition in educational and professional women's role, the stereotypes that submit the thoughts to less intellectual capable are not totally gone. Even though the stereotypes are shown in such a indirect or subjective way, they are still present in people's mind and are feeding up the inaquality and not letting the acception of individuals differences.
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003
2018-02-28T17:01:40Z
2018-02-28T17:01:40Z
2021-08-04T15:56:53Z
2021-08-04T15:56:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15236
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15236
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 203 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Tubarão
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415820991856640