Adequação da instrução de voo inicial à modernização dos métodos de navegação, procedimentos e estrutura do espaço aéreo no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muzzi, Vitor
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8235
Resumo: The aim of this study was to describe the process of adaptation of the initial flight instruction to the needs of the aviation market in general, in a context of rapid modernization of the navigation methods, procedures and structure of the airspace. Additionally, explaining the difficulties of adapting the education system to this context, in what concerns aircraft and other teaching platforms, instructional programs and bureaucratic barriers. This is characterized as a descriptive research, with documental procedure through documents, regulations and laws. The approach used was qualitative. The analysis of data was based on the procedure of data content analysis, and the data was collected by documentary and bibliographic review. Analyzing the results obtained in the research, one can conclude that the current flight instruction system does not support the adaptations necessary to update the current instruction model. It is necessary to change the structure of the system, seeking alternatives compatible with the characteristics of Brazilian educational institutions, such as MPL (Multiple Crew License), already regulated in Brazil. It was also possible to observe during the work process, that the approached theme lacks of literature, and a greater number of researches about the modernization of the flight instruction system is primordial to the adoption of measures to this end by the competent authorities.
id Ânima_12af04d58f1ee9a43dac8d5b912970c5
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/8235
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Adequação da instrução de voo inicial à modernização dos métodos de navegação, procedimentos e estrutura do espaço aéreo no BrasilInstrução aéreaPerformance based navigationAviação comercialThe aim of this study was to describe the process of adaptation of the initial flight instruction to the needs of the aviation market in general, in a context of rapid modernization of the navigation methods, procedures and structure of the airspace. Additionally, explaining the difficulties of adapting the education system to this context, in what concerns aircraft and other teaching platforms, instructional programs and bureaucratic barriers. This is characterized as a descriptive research, with documental procedure through documents, regulations and laws. The approach used was qualitative. The analysis of data was based on the procedure of data content analysis, and the data was collected by documentary and bibliographic review. Analyzing the results obtained in the research, one can conclude that the current flight instruction system does not support the adaptations necessary to update the current instruction model. It is necessary to change the structure of the system, seeking alternatives compatible with the characteristics of Brazilian educational institutions, such as MPL (Multiple Crew License), already regulated in Brazil. It was also possible to observe during the work process, that the approached theme lacks of literature, and a greater number of researches about the modernization of the flight instruction system is primordial to the adoption of measures to this end by the competent authorities.Esta pesquisa teve como objetivo geral descrever o processo de adequação da instrução aérea inicial às necessidades do mercado da aviação em geral, em um contexto de rápida modernização dos métodos de navegação, procedimentos e estrutura do espaço aéreo. Além de explicitar as dificuldades de se adaptar o sistema de instrução a esse contexto, referentes às aeronaves e demais plataformas de ensino, programas de instrução e barreiras burocráticas. Esta se caracteriza como uma pesquisa descritiva, com procedimento documental por meio de documentos, regulamentos e leis. A abordagem utilizada foi qualitativa. A análise dos dados, feita com base no procedimento de análise de conteúdo de dados coletados por revisão documental e bibliográfica. Ao analisar os resultados obtidos com a pesquisa, conclui-se que o atual sistema de instrução aérea não comporta as adaptações necessárias à atualização do atual modelo de instrução. É preciso mudar a estrutura do sistema, buscando alternativas compatíveis com as características das instituições de ensino brasileiras, como a MPL (Licença de Tripulação Múltipla), já regulamentada no Brasil. Também pode-se observar no decorrer do trabalho, que o assunto abordado carece de literatura, e a realização de um maior número de pesquisas que abordem a modernização do sistema de instrução aérea é primordial para que medidas nesse sentido sejam adotadas pelas autoridades competentes.Abreu, Hélio Luis Camões deMuzzi, Vitor2017-10-09T19:59:34Z2020-11-28T23:33:38Z2017-10-09T19:59:34Z2020-11-28T23:33:38Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis61 f.application/pdfapplication/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8235Ciências Aeronáuticas - Unisul Virtualpalhoçaporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-01T19:42:59Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/8235Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T19:42:59Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Adequação da instrução de voo inicial à modernização dos métodos de navegação, procedimentos e estrutura do espaço aéreo no Brasil
title Adequação da instrução de voo inicial à modernização dos métodos de navegação, procedimentos e estrutura do espaço aéreo no Brasil
spellingShingle Adequação da instrução de voo inicial à modernização dos métodos de navegação, procedimentos e estrutura do espaço aéreo no Brasil
Muzzi, Vitor
Instrução aérea
Performance based navigation
Aviação comercial
title_short Adequação da instrução de voo inicial à modernização dos métodos de navegação, procedimentos e estrutura do espaço aéreo no Brasil
title_full Adequação da instrução de voo inicial à modernização dos métodos de navegação, procedimentos e estrutura do espaço aéreo no Brasil
title_fullStr Adequação da instrução de voo inicial à modernização dos métodos de navegação, procedimentos e estrutura do espaço aéreo no Brasil
title_full_unstemmed Adequação da instrução de voo inicial à modernização dos métodos de navegação, procedimentos e estrutura do espaço aéreo no Brasil
title_sort Adequação da instrução de voo inicial à modernização dos métodos de navegação, procedimentos e estrutura do espaço aéreo no Brasil
author Muzzi, Vitor
author_facet Muzzi, Vitor
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Abreu, Hélio Luis Camões de
dc.contributor.author.fl_str_mv Muzzi, Vitor
dc.subject.por.fl_str_mv Instrução aérea
Performance based navigation
Aviação comercial
topic Instrução aérea
Performance based navigation
Aviação comercial
description The aim of this study was to describe the process of adaptation of the initial flight instruction to the needs of the aviation market in general, in a context of rapid modernization of the navigation methods, procedures and structure of the airspace. Additionally, explaining the difficulties of adapting the education system to this context, in what concerns aircraft and other teaching platforms, instructional programs and bureaucratic barriers. This is characterized as a descriptive research, with documental procedure through documents, regulations and laws. The approach used was qualitative. The analysis of data was based on the procedure of data content analysis, and the data was collected by documentary and bibliographic review. Analyzing the results obtained in the research, one can conclude that the current flight instruction system does not support the adaptations necessary to update the current instruction model. It is necessary to change the structure of the system, seeking alternatives compatible with the characteristics of Brazilian educational institutions, such as MPL (Multiple Crew License), already regulated in Brazil. It was also possible to observe during the work process, that the approached theme lacks of literature, and a greater number of researches about the modernization of the flight instruction system is primordial to the adoption of measures to this end by the competent authorities.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2017-10-09T19:59:34Z
2017-10-09T19:59:34Z
2020-11-28T23:33:38Z
2020-11-28T23:33:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8235
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8235
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciências Aeronáuticas - Unisul Virtual
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 61 f.
application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv palhoça
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415811447717888