Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Silvia Cintra Borges
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/2907
Resumo: This research investigated the perception of managers and users about the influence of information technology on the performance of documentary management at a federal university. The conceptual framework of analysis was guided by the foundations of the Balanced Scorecard (BSC). Methodologically, the research was characterized as qualitative, of the case study type. Semi-structured interviews, participant observation and documentary research were used to collect the data. Data analysis followed coding and categorization procedures. As results, a broad spectrum of possibilities of contribution of the information technology was identified to the performance of the documentary management. In general, these possibilities are related to user satisfaction, the quality of document management processes, the ability to learn, innovate and improve document management and optimization of the financial resources of document management and, consequently, the organization. At the research university, this contribution is partial and incipient. The maximization of the support of information technology to the performance of documentary management depends on human and social questions, besides those of a technological nature.
id Ânima_2cae6baacd1416aac4fa3d62f6eb780c
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/2907
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade FederalGestão documentalArquivoDesempenhoTecnologia da informaçãoBalanced scorecardThis research investigated the perception of managers and users about the influence of information technology on the performance of documentary management at a federal university. The conceptual framework of analysis was guided by the foundations of the Balanced Scorecard (BSC). Methodologically, the research was characterized as qualitative, of the case study type. Semi-structured interviews, participant observation and documentary research were used to collect the data. Data analysis followed coding and categorization procedures. As results, a broad spectrum of possibilities of contribution of the information technology was identified to the performance of the documentary management. In general, these possibilities are related to user satisfaction, the quality of document management processes, the ability to learn, innovate and improve document management and optimization of the financial resources of document management and, consequently, the organization. At the research university, this contribution is partial and incipient. The maximization of the support of information technology to the performance of documentary management depends on human and social questions, besides those of a technological nature.Esta pesquisa investigou a percepção de gestores e usuários sobre a influência da tecnologia da informação no desempenho da gestão documental em uma universidade federal. A estrutura conceitual de análise foi guiada pelos fundamentos do Balanced Scorecard (BSC). Metodologicamente, a pesquisa caracterizou-se como qualitativa, do tipo estudo de caso. Entrevistas semiestruturadas, observação participante e pesquisa documental foram utilizados para a coleta dos dados. A análise dos dados seguiu os procedimentos de codificação e categorização. Como resultado, identificou-se um amplo espectro de possibilidades de contribuição da tecnologia da informação ao desempenho da gestão documental. De forma geral, estas possibilidades estão relacionadas à satisfação dos usuários, à qualidade dos processos da gestão documental, à capacidade de aprender, inovar e melhorar a gestão documental e à otimização dos recursos financeiros da gestão documental e consequentemente da organização. Na universidade pesquisada, esta contribuição é parcial e incipiente. A maximização do apoio da tecnologia da informação ao desempenho da gestão documental depende de questões de natureza humana e social, além daquelas de ordem tecnológica.Mussi, Clarissa CarneiroMorais, Silvia Cintra Borges2017-09-11T21:47:05Z2020-11-26T20:33:57Z2017-09-11T21:47:05Z2020-11-26T20:33:57Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis177 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/2907Programa de Pós-Graduação em AdministraçãoFlorianópolisAttribution 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2020-12-01T16:44:54Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/2907Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:44:54Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal
title Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal
spellingShingle Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal
Morais, Silvia Cintra Borges
Gestão documental
Arquivo
Desempenho
Tecnologia da informação
Balanced scorecard
title_short Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal
title_full Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal
title_fullStr Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal
title_full_unstemmed Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal
title_sort Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal
author Morais, Silvia Cintra Borges
author_facet Morais, Silvia Cintra Borges
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mussi, Clarissa Carneiro
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, Silvia Cintra Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão documental
Arquivo
Desempenho
Tecnologia da informação
Balanced scorecard
topic Gestão documental
Arquivo
Desempenho
Tecnologia da informação
Balanced scorecard
description This research investigated the perception of managers and users about the influence of information technology on the performance of documentary management at a federal university. The conceptual framework of analysis was guided by the foundations of the Balanced Scorecard (BSC). Methodologically, the research was characterized as qualitative, of the case study type. Semi-structured interviews, participant observation and documentary research were used to collect the data. Data analysis followed coding and categorization procedures. As results, a broad spectrum of possibilities of contribution of the information technology was identified to the performance of the documentary management. In general, these possibilities are related to user satisfaction, the quality of document management processes, the ability to learn, innovate and improve document management and optimization of the financial resources of document management and, consequently, the organization. At the research university, this contribution is partial and incipient. The maximization of the support of information technology to the performance of documentary management depends on human and social questions, besides those of a technological nature.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-11T21:47:05Z
2017-09-11T21:47:05Z
2017
2020-11-26T20:33:57Z
2020-11-26T20:33:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/2907
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/2907
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Administração
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 177 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Florianópolis
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415858795118592