Modelagem Matemática: o uso das funções na evolução da transmissão da Covid-19

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Hiago Alves de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Camargo, Leila da Silva Nunes
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/16275
Resumo: The motivation for the construction of this work came with the current situation experienced by the whole world. The COVID-19 pandemic presented us with countless possibilities for learning mathematics. From this, this work aims to propose didactic situations for basic education involving mathematical modeling with the use of functions in the evolution of COVID-19. It is always a great challenge for the teacher to take mathematics related to real situations to the classroom and propose something different. In this context, it is known that the content of functions is directly linked to various activities of daily life and therefore its study is extremely important. In addition, the use of mathematical modeling as a facilitator of this learning instigates the student to investigate, research and be more critical. In this way, we believe in the relevance of this type of didactic proposal that can contribute to the study of functions with high school students. Keywords: Mathematical modeling. Functions. COVID-19.
id Ânima_4a64c96f0f77e80ead15d00874302ed4
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/16275
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Modelagem Matemática: o uso das funções na evolução da transmissão da Covid-19Modelagem matemáticaFunçõesCovid-19The motivation for the construction of this work came with the current situation experienced by the whole world. The COVID-19 pandemic presented us with countless possibilities for learning mathematics. From this, this work aims to propose didactic situations for basic education involving mathematical modeling with the use of functions in the evolution of COVID-19. It is always a great challenge for the teacher to take mathematics related to real situations to the classroom and propose something different. In this context, it is known that the content of functions is directly linked to various activities of daily life and therefore its study is extremely important. In addition, the use of mathematical modeling as a facilitator of this learning instigates the student to investigate, research and be more critical. In this way, we believe in the relevance of this type of didactic proposal that can contribute to the study of functions with high school students. Keywords: Mathematical modeling. Functions. COVID-19.A motivação para a construção deste trabalho veio com a atual situação vivenciada por todo o mundo. A pandemia por COVID-19 apresentou inúmeras possibilidades de aprendizado da matemática. A partir disso, este trabalho tem como objetivo propor situações didáticas para a educação básica envolvendo a modelagem matemática com o uso de funções na evolução da transmissão da COVID-19. É sempre um grande desafio para o professor levar para a sala de aula a matemática ligada a situações reais e propor algo diferente. Nesse contexto, sabe-se que o conteúdo de funções está diretamente ligado a várias atividades do cotidiano e por isso seu estudo é de extrema importância. Além disso, o uso da modelagem matemática como instrumento facilitador desse aprendizado instiga o aluno a investigar, pesquisar e a ser mais crítico. Metodologicamente, desenvolveu-se uma pesquisa de cunho quantitativa, exploratória e bibliográfica. Entende-se que os resultados alcançados com as sequências didáticas foram satisfatórios, pois permitirão que o educador proporcione aos educandos uma maneira de estudar o conteúdo matemático explorando o caso real da COVID-19. Deste modo, acredita-se na relevância deste tipo de proposta didática que pode contribuir para o estudo das funções com alunos do ensino médio.Carvalho, Dalmo Gomes deJesus, Hiago Alves deCamargo, Leila da Silva Nunes2020-12-07T21:18:48Z2021-08-04T18:01:54Z2020-12-07T21:18:48Z2021-08-04T18:01:54Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis80 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/16275Matemática - TubarãoTubarãoAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2021-08-06T09:39:22Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/16275Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2021-08-06T09:39:22Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Modelagem Matemática: o uso das funções na evolução da transmissão da Covid-19
title Modelagem Matemática: o uso das funções na evolução da transmissão da Covid-19
spellingShingle Modelagem Matemática: o uso das funções na evolução da transmissão da Covid-19
Jesus, Hiago Alves de
Modelagem matemática
Funções
Covid-19
title_short Modelagem Matemática: o uso das funções na evolução da transmissão da Covid-19
title_full Modelagem Matemática: o uso das funções na evolução da transmissão da Covid-19
title_fullStr Modelagem Matemática: o uso das funções na evolução da transmissão da Covid-19
title_full_unstemmed Modelagem Matemática: o uso das funções na evolução da transmissão da Covid-19
title_sort Modelagem Matemática: o uso das funções na evolução da transmissão da Covid-19
author Jesus, Hiago Alves de
author_facet Jesus, Hiago Alves de
Camargo, Leila da Silva Nunes
author_role author
author2 Camargo, Leila da Silva Nunes
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carvalho, Dalmo Gomes de
dc.contributor.author.fl_str_mv Jesus, Hiago Alves de
Camargo, Leila da Silva Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv Modelagem matemática
Funções
Covid-19
topic Modelagem matemática
Funções
Covid-19
description The motivation for the construction of this work came with the current situation experienced by the whole world. The COVID-19 pandemic presented us with countless possibilities for learning mathematics. From this, this work aims to propose didactic situations for basic education involving mathematical modeling with the use of functions in the evolution of COVID-19. It is always a great challenge for the teacher to take mathematics related to real situations to the classroom and propose something different. In this context, it is known that the content of functions is directly linked to various activities of daily life and therefore its study is extremely important. In addition, the use of mathematical modeling as a facilitator of this learning instigates the student to investigate, research and be more critical. In this way, we believe in the relevance of this type of didactic proposal that can contribute to the study of functions with high school students. Keywords: Mathematical modeling. Functions. COVID-19.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-07T21:18:48Z
2020-12-07T21:18:48Z
2020
2021-08-04T18:01:54Z
2021-08-04T18:01:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/16275
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/16275
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Matemática - Tubarão
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 80 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Tubarão
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415832311234560