Os estágios de desenvolvimento e as representações semióticas no contexto do processo ensino-aprendizagem na matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Marleide Coan
Data de Publicação: 2003
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3369
Resumo: The objective of this study is to verify the possible existent relations among intelectual development stages and the semiotic representation, in the teaching and learning Mathmatics processes, connected to the study of the function. The sample used was the specific study. The students from first serie of Dehon High School – Tubarão – SC were responsible by the research. A sequence of activities were instruments which they utilized. The activities were shared in six groups in a mathmatic class during the school year of 2002. The activities were organized according to the contents studied by the students during that period. The revision of literature is, mainly, based on studies connected to the stages of development through the Piaget’s and Peirce’ s theories, and the relations in the teaching and learning mathmatics processes according to the context. Through the theories and analyses of the activities made by the students, some conclusions discussed around the context were specified and connected to the goal of this study and people involved in the research.
id Ânima_4caf9e92f0861dc2cee0a178fd7ac044
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3369
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Os estágios de desenvolvimento e as representações semióticas no contexto do processo ensino-aprendizagem na matemáticaMatemáticaThe objective of this study is to verify the possible existent relations among intelectual development stages and the semiotic representation, in the teaching and learning Mathmatics processes, connected to the study of the function. The sample used was the specific study. The students from first serie of Dehon High School – Tubarão – SC were responsible by the research. A sequence of activities were instruments which they utilized. The activities were shared in six groups in a mathmatic class during the school year of 2002. The activities were organized according to the contents studied by the students during that period. The revision of literature is, mainly, based on studies connected to the stages of development through the Piaget’s and Peirce’ s theories, and the relations in the teaching and learning mathmatics processes according to the context. Through the theories and analyses of the activities made by the students, some conclusions discussed around the context were specified and connected to the goal of this study and people involved in the research.O presente trabalho tem como objetivo verificar as possíveis relações que existem entre os estágios de desenvolvimento mental, as representações semióticas no processo ensinoaprendizagem da matemática atreladas ao estudo das funções. A amostra utilizada foi o estudo de caso, tendo como sujeitos da pesquisa alunos da primeira série A do Ensino Médio do Colégio Dehon – Tubarão-SC. Os instrumentos utilizados para a pesquisa foram uma seqüência de atividades divididas em seis blocos aplicadas em sala de aula no contexto das aulas de matemática durante o ano letivo de 2002. As atividades foram estruturadas respeitando-se a seqüência dos conteúdos estudados pelos sujeitos durante o ano letivo em curso. A revisão da literatura baseia-se principalmente em estudos relacionados com os está- gios de desenvolvimento à luz das teorias Piagetiana e Peirciana e suas relações com o processo de ensino-aprendizagem no contexto da matemática. A partir das teorias e da análise das atividades realizadas pelos alunos, procurou-se delimitar algumas conclusões discutidas no contexto das considerações finais e conclusões relacionadas com o objeto de estudo em questão e os sujeitos envolvidos na pesquisa.Guidarini, MárioCardoso, Marleide Coan2018-02-28T17:02:56Z2020-11-26T21:33:59Z2018-02-28T17:02:56Z2020-11-26T21:33:59Z2003info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis122 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3369Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemTubarãoporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-01T16:55:41Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3369Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:55:41Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Os estágios de desenvolvimento e as representações semióticas no contexto do processo ensino-aprendizagem na matemática
title Os estágios de desenvolvimento e as representações semióticas no contexto do processo ensino-aprendizagem na matemática
spellingShingle Os estágios de desenvolvimento e as representações semióticas no contexto do processo ensino-aprendizagem na matemática
Cardoso, Marleide Coan
Matemática
title_short Os estágios de desenvolvimento e as representações semióticas no contexto do processo ensino-aprendizagem na matemática
title_full Os estágios de desenvolvimento e as representações semióticas no contexto do processo ensino-aprendizagem na matemática
title_fullStr Os estágios de desenvolvimento e as representações semióticas no contexto do processo ensino-aprendizagem na matemática
title_full_unstemmed Os estágios de desenvolvimento e as representações semióticas no contexto do processo ensino-aprendizagem na matemática
title_sort Os estágios de desenvolvimento e as representações semióticas no contexto do processo ensino-aprendizagem na matemática
author Cardoso, Marleide Coan
author_facet Cardoso, Marleide Coan
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Guidarini, Mário
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Marleide Coan
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática
topic Matemática
description The objective of this study is to verify the possible existent relations among intelectual development stages and the semiotic representation, in the teaching and learning Mathmatics processes, connected to the study of the function. The sample used was the specific study. The students from first serie of Dehon High School – Tubarão – SC were responsible by the research. A sequence of activities were instruments which they utilized. The activities were shared in six groups in a mathmatic class during the school year of 2002. The activities were organized according to the contents studied by the students during that period. The revision of literature is, mainly, based on studies connected to the stages of development through the Piaget’s and Peirce’ s theories, and the relations in the teaching and learning mathmatics processes according to the context. Through the theories and analyses of the activities made by the students, some conclusions discussed around the context were specified and connected to the goal of this study and people involved in the research.
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003
2018-02-28T17:02:56Z
2018-02-28T17:02:56Z
2020-11-26T21:33:59Z
2020-11-26T21:33:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3369
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3369
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 122 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Tubarão
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415849737519104