Concessões aeroportuárias no Brasil: principais fatores para sua realização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Polonio, Leonardo Henrique
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8137
Resumo: The present work begins by contextualizing the main factors for the airport concessions carried out in Brazil. Its main objective is to analyze the main factors that influence airport concessions currently carried out and the procedures and effects of these concessions. A brief history of the Brazilian air transport market, conditions of the Brazilian airport structure, as well as its main current demands and future challenges is presented. A descriptive exploratory qualitative research methodology was used to identify and articulate the fundamental topics for the occurrence of airport concessions, present in national legislation, regulations, as well as in communication portals.  Afterwards, the main guidelines for the concession of airports in the country were presented, and the current directions of airport concession were presented. Finally, reflected on some effects after the airport concession procedures in Brazil, and perspectives in the area for the future. It was noted that the capacity of airport infrastructure installed in Brazil is enough to meet demand until at least 2025, from that moment some difficulties may appear due a greater increase in the relation between offer and demand, so there are other alternatives to the airport concession, as contract management, to establish perpetual franchises where is explored the total right of airport development or the privatization of airports blocks for the better infrastructure development.
id Ânima_5ca77f8b7eb25278e643178d8efadc81
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/8137
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Concessões aeroportuárias no Brasil: principais fatores para sua realizaçãoConcessões aeroportuáriasANACAeroportos no BrasilLegislação aeroportuáriaThe present work begins by contextualizing the main factors for the airport concessions carried out in Brazil. Its main objective is to analyze the main factors that influence airport concessions currently carried out and the procedures and effects of these concessions. A brief history of the Brazilian air transport market, conditions of the Brazilian airport structure, as well as its main current demands and future challenges is presented. A descriptive exploratory qualitative research methodology was used to identify and articulate the fundamental topics for the occurrence of airport concessions, present in national legislation, regulations, as well as in communication portals.  Afterwards, the main guidelines for the concession of airports in the country were presented, and the current directions of airport concession were presented. Finally, reflected on some effects after the airport concession procedures in Brazil, and perspectives in the area for the future. It was noted that the capacity of airport infrastructure installed in Brazil is enough to meet demand until at least 2025, from that moment some difficulties may appear due a greater increase in the relation between offer and demand, so there are other alternatives to the airport concession, as contract management, to establish perpetual franchises where is explored the total right of airport development or the privatization of airports blocks for the better infrastructure development.O presente trabalho inicia-se contextualizando os principais fatores para as concessões aeroportuárias realizadas no Brasil. Tem como objetivo geral compreender os principais fatores socioeconômicos e legais para a concessão de aeroportos no Brasil. É apresentado um breve histórico do mercado de transporte aéreo brasileiro, condições da estrutura brasileira aeroportuária, bem como suas principais demandas atuais e desafios futuros. Foi utilizada metodologia de pesquisa qualitativa de natureza descritiva, visando identificar e articular os tópicos fundamentais para a ocorrência de concessões aeroportuárias, presentes na legislação nacional, regulações, bem como em portais de comunicação. Em seguida, as principais diretrizes para concessão de aeroportos no país foram apresentadas e também as direções atuais para concessão de aeroportos. Por fim, foi refletido sobre alguns efeitos após os procedimentos de concessão de aeroportos no Brasil, e as perspectivas na área para o futuro. Notou-se que a capacidade de infraestrutura aeroportuária instalada no Brasil é suficiente para atendimento da demanda ao menos até 2025, à partir desse momento algumas dificuldades podem aparecer tendo em vista o aumento ainda maior na relação entre oferta e demanda, por isso há outras alternativas à concessão aeroportuária, como gestão de contratos , estabelecer franquias perpétuas onde é explorado o direito de desenvolvimento integral de um aeroporto ou a privatização de blocos de aeroportos para o melhor desenvolvimento da infraestrutura.Kindermann, Conceição AparecidaPolonio, Leonardo Henrique2019-07-10T16:29:39Z2020-11-28T23:20:50Z2019-07-10T16:29:39Z2020-11-28T23:20:50Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis39 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8137Ciências Aeronáuticas - Unisul VirtualSão PauloAttribution 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2020-12-01T23:19:51Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/8137Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T23:19:51Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Concessões aeroportuárias no Brasil: principais fatores para sua realização
title Concessões aeroportuárias no Brasil: principais fatores para sua realização
spellingShingle Concessões aeroportuárias no Brasil: principais fatores para sua realização
Polonio, Leonardo Henrique
Concessões aeroportuárias
ANAC
Aeroportos no Brasil
Legislação aeroportuária
title_short Concessões aeroportuárias no Brasil: principais fatores para sua realização
title_full Concessões aeroportuárias no Brasil: principais fatores para sua realização
title_fullStr Concessões aeroportuárias no Brasil: principais fatores para sua realização
title_full_unstemmed Concessões aeroportuárias no Brasil: principais fatores para sua realização
title_sort Concessões aeroportuárias no Brasil: principais fatores para sua realização
author Polonio, Leonardo Henrique
author_facet Polonio, Leonardo Henrique
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Kindermann, Conceição Aparecida
dc.contributor.author.fl_str_mv Polonio, Leonardo Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Concessões aeroportuárias
ANAC
Aeroportos no Brasil
Legislação aeroportuária
topic Concessões aeroportuárias
ANAC
Aeroportos no Brasil
Legislação aeroportuária
description The present work begins by contextualizing the main factors for the airport concessions carried out in Brazil. Its main objective is to analyze the main factors that influence airport concessions currently carried out and the procedures and effects of these concessions. A brief history of the Brazilian air transport market, conditions of the Brazilian airport structure, as well as its main current demands and future challenges is presented. A descriptive exploratory qualitative research methodology was used to identify and articulate the fundamental topics for the occurrence of airport concessions, present in national legislation, regulations, as well as in communication portals.  Afterwards, the main guidelines for the concession of airports in the country were presented, and the current directions of airport concession were presented. Finally, reflected on some effects after the airport concession procedures in Brazil, and perspectives in the area for the future. It was noted that the capacity of airport infrastructure installed in Brazil is enough to meet demand until at least 2025, from that moment some difficulties may appear due a greater increase in the relation between offer and demand, so there are other alternatives to the airport concession, as contract management, to establish perpetual franchises where is explored the total right of airport development or the privatization of airports blocks for the better infrastructure development.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-10T16:29:39Z
2019-07-10T16:29:39Z
2019
2020-11-28T23:20:50Z
2020-11-28T23:20:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8137
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8137
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciências Aeronáuticas - Unisul Virtual
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 39 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415807894093824