Utilização de geotexteis em estradas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
Texto Completo: | https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/4687 |
Resumo: | In this work, we intend to define the criteria for the execution, acceptance and application of geotextile blankets in the drainage of road works. In Brazil, most roads are made up of unpaved roads. Roads of great economic and social importance, as it serves to transport goods and merchandise. Getting the geosynthetics considerable attention in the use on highways. Thus, the objective is to evaluate the performance of geotextiles as agents based on changes in material properties and exposures and degradation. The use in the rehabilitation of flexible pavements, stands out being used antireflex systems of cracks. Roads, even with low traffic, require maintenance. Geosynthetics as reinforcement allows optimizing cost and increasing pavement life. The easy application, low cost and versatility compared with traditional materials and methodologies, justifies its use. The present work consists in the revision of the geotechnical requirements demanded in roads and in different methods of dimensioning of roads reinforced with geosynthetics, from simpler methods that resort to more complex methods. The methodology used in this work will be the bibliographical research, based on scientific articles and books. |
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Utilização de geotexteis em estradasPavimentosReforçoEstradasGeotêxtilIn this work, we intend to define the criteria for the execution, acceptance and application of geotextile blankets in the drainage of road works. In Brazil, most roads are made up of unpaved roads. Roads of great economic and social importance, as it serves to transport goods and merchandise. Getting the geosynthetics considerable attention in the use on highways. Thus, the objective is to evaluate the performance of geotextiles as agents based on changes in material properties and exposures and degradation. The use in the rehabilitation of flexible pavements, stands out being used antireflex systems of cracks. Roads, even with low traffic, require maintenance. Geosynthetics as reinforcement allows optimizing cost and increasing pavement life. The easy application, low cost and versatility compared with traditional materials and methodologies, justifies its use. The present work consists in the revision of the geotechnical requirements demanded in roads and in different methods of dimensioning of roads reinforced with geosynthetics, from simpler methods that resort to more complex methods. The methodology used in this work will be the bibliographical research, based on scientific articles and books.Neste trabalho busca-se expandir os conhecimentos sobre o uso de geossintéticos e os critérios de execução e aplicação de mantas geotêxteis em obras rodoviárias. No Brasil, grande parte das rodovias são formadas por estradas não pavimentadas, estradas de grande importância econômica e social, pois servem para transportar bens e mercadorias, recebendo os geossintéticos considerável atenção na utilização em rodovias. Dessa forma, o objetivo é avaliar o desempenho dos geotêxteis, baseado em suas propriedades e na sua utilização na reabilitação de pavimentos flexíveis, onde se destaca sua utilização como sistema antirreflexo de trincas. As estradas, mesmo com tráfego pouco intenso, exigem manutenção. Os geossintéticos, como reforço, permitem otimizar custo e aumentar a vida útil do pavimento. A fácil aplicação, baixo custo e versatilidade, comparados com metodologias e materiais tradicionais, podem justificar sua utilização. O presente trabalho consiste na revisão dos requisitos geotécnicos exigidos em estradas e em diferentes métodos de dimensionamento de estradas reforçadas com geossintéticos, desde métodos mais simples até métodos mais complexos. A metodologia utilizada neste trabalho foi a pesquisa bibliográfica, baseada em artigos científicos e livros.Huber, Nelso LucioSilva, Luiz Rodrigo da2018-12-05T16:54:38Z2020-11-27T00:25:21Z2018-12-05T16:54:38Z2020-11-27T00:25:21Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis63 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/4687Engenharia Civil - Pedra BrancaPalhoçaAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2020-12-01T17:51:25Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/4687Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T17:51:25Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse |
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