Da legitimidade à contradição: diferentes sentidos de escola presentes nos espaços enunciativos informatizados
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
Texto Completo: | https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15210 |
Resumo: | This work aims to understand the different meaning effects produced by the pair School / Education, in statements such as “Schools kill learning”, and “The School is ours”, produced in different enunciative and discursive contexts. We firstly analyze statements by Murilo Gun, a youtuber, author of a video that circulates under the title "Schools kill learning". Before circulating on YouTube, this video initially circulated in another computerized enunciative space, TEDx, in 2016. The second statement, “The School is ours”, circulated in São Paulo high schools, in the same year, as the banner of the student movement. The theoretical device of Pecheuxtian Discourse Analysis, a theory that lies between psychoanalysis, historical materialism and linguistics, supports this process of analysis and understanding of different meaning effects, according to different norms and discursive determinations. I seek to identify, analyzing the socio-historical, political and ideological conditions that support these words, to undo the evidence and return the opacity to the statements in their contradiction. During the research, I am going to rely on the notions of subject, discourse, utterance and, according to Gallo (2015), on the notion of discourse of writing and discursive process of mediatization, among others. |
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Da legitimidade à contradição: diferentes sentidos de escola presentes nos espaços enunciativos informatizadosSujeitoEscolaDiscurso de escritoralidadeThis work aims to understand the different meaning effects produced by the pair School / Education, in statements such as “Schools kill learning”, and “The School is ours”, produced in different enunciative and discursive contexts. We firstly analyze statements by Murilo Gun, a youtuber, author of a video that circulates under the title "Schools kill learning". Before circulating on YouTube, this video initially circulated in another computerized enunciative space, TEDx, in 2016. The second statement, “The School is ours”, circulated in São Paulo high schools, in the same year, as the banner of the student movement. The theoretical device of Pecheuxtian Discourse Analysis, a theory that lies between psychoanalysis, historical materialism and linguistics, supports this process of analysis and understanding of different meaning effects, according to different norms and discursive determinations. I seek to identify, analyzing the socio-historical, political and ideological conditions that support these words, to undo the evidence and return the opacity to the statements in their contradiction. During the research, I am going to rely on the notions of subject, discourse, utterance and, according to Gallo (2015), on the notion of discourse of writing and discursive process of mediatization, among others.Este trabalho tem como objetivo a compreensão de diferentes efeitos de sentido produzidos pelo par Escola/Educação, em enunciados como “Escolas matam a aprendizagem”, e “A Escola é nossa”, produzidos em diferentes contextos enunciativas e discursivos. Analisamos, inicialmente, enunciados de Murilo Gun, um youtuber, autor de um vídeo que circula sob o título de “Escolas matam a aprendizagem”. Antes de circular no youtube, esse vídeo circulou inicialmente em outro espaço enunciativo informatizado, o TEDx, em 2016. O segundo enunciado, “A Escola é nossa”, circulou nas Escolas de segundo grau de São Paulo, no mesmo ano, como bandeira do movimento estudantil. Será por meio do dispositivo teórico da Análise de Discurso Pêcheuxtiana, teoria situada no entremeio entre a psicanálise, o materialismo histórico e a linguística, que me apoiarei durante este processo de análise e compreensão de diferentes efeitos de sentidos, conforme diferentes normatizações e determinações discursivas. Busco identificar, analisando as condições sócio-históricas, políticas e ideológicas que sustentam esses dizeres, desfazer as evidências e devolver a opacidade aos enunciados em sua contradição. Durante a realização da pesquisa me apoiei nas noções de sujeito, discurso, enunciado e, conforme Gallo (2015), na noção de discurso de escritoralidade e processo discursivo de midiatização, entre outras. Pude observar as diferentes posições dos sujeitos de discursos diferentes (e opostos) em relação à Escola/Educação.Gallo, Solange Maria LedaAlflen, Schirley2021-03-19T16:45:02Z2021-08-04T15:53:57Z2021-03-19T16:45:02Z2021-08-04T15:53:57Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis96 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15210Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemPalhoçaAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2021-08-06T07:38:03Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/15210Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2021-08-06T07:38:03Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse |
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