Da legitimidade à contradição: diferentes sentidos de escola presentes nos espaços enunciativos informatizados

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alflen, Schirley
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15210
Resumo: This work aims to understand the different meaning effects produced by the pair School / Education, in statements such as “Schools kill learning”, and “The School is ours”, produced in different enunciative and discursive contexts. We firstly analyze statements by Murilo Gun, a youtuber, author of a video that circulates under the title "Schools kill learning". Before circulating on YouTube, this video initially circulated in another computerized enunciative space, TEDx, in 2016. The second statement, “The School is ours”, circulated in São Paulo high schools, in the same year, as the banner of the student movement. The theoretical device of Pecheuxtian Discourse Analysis, a theory that lies between psychoanalysis, historical materialism and linguistics, supports this process of analysis and understanding of different meaning effects, according to different norms and discursive determinations. I seek to identify, analyzing the socio-historical, political and ideological conditions that support these words, to undo the evidence and return the opacity to the statements in their contradiction. During the research, I am going to rely on the notions of subject, discourse, utterance and, according to Gallo (2015), on the notion of discourse of writing and discursive process of mediatization, among others.
id Ânima_f9fc0e6193a98c8978b4858c3bff2c5f
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/15210
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Da legitimidade à contradição: diferentes sentidos de escola presentes nos espaços enunciativos informatizadosSujeitoEscolaDiscurso de escritoralidadeThis work aims to understand the different meaning effects produced by the pair School / Education, in statements such as “Schools kill learning”, and “The School is ours”, produced in different enunciative and discursive contexts. We firstly analyze statements by Murilo Gun, a youtuber, author of a video that circulates under the title "Schools kill learning". Before circulating on YouTube, this video initially circulated in another computerized enunciative space, TEDx, in 2016. The second statement, “The School is ours”, circulated in São Paulo high schools, in the same year, as the banner of the student movement. The theoretical device of Pecheuxtian Discourse Analysis, a theory that lies between psychoanalysis, historical materialism and linguistics, supports this process of analysis and understanding of different meaning effects, according to different norms and discursive determinations. I seek to identify, analyzing the socio-historical, political and ideological conditions that support these words, to undo the evidence and return the opacity to the statements in their contradiction. During the research, I am going to rely on the notions of subject, discourse, utterance and, according to Gallo (2015), on the notion of discourse of writing and discursive process of mediatization, among others.Este trabalho tem como objetivo a compreensão de diferentes efeitos de sentido produzidos pelo par Escola/Educação, em enunciados como “Escolas matam a aprendizagem”, e “A Escola é nossa”, produzidos em diferentes contextos enunciativas e discursivos. Analisamos, inicialmente, enunciados de Murilo Gun, um youtuber, autor de um vídeo que circula sob o título de “Escolas matam a aprendizagem”. Antes de circular no youtube, esse vídeo circulou inicialmente em outro espaço enunciativo informatizado, o TEDx, em 2016. O segundo enunciado, “A Escola é nossa”, circulou nas Escolas de segundo grau de São Paulo, no mesmo ano, como bandeira do movimento estudantil. Será por meio do dispositivo teórico da Análise de Discurso Pêcheuxtiana, teoria situada no entremeio entre a psicanálise, o materialismo histórico e a linguística, que me apoiarei durante este processo de análise e compreensão de diferentes efeitos de sentidos, conforme diferentes normatizações e determinações discursivas. Busco identificar, analisando as condições sócio-históricas, políticas e ideológicas que sustentam esses dizeres, desfazer as evidências e devolver a opacidade aos enunciados em sua contradição. Durante a realização da pesquisa me apoiei nas noções de sujeito, discurso, enunciado e, conforme Gallo (2015), na noção de discurso de escritoralidade e processo discursivo de midiatização, entre outras. Pude observar as diferentes posições dos sujeitos de discursos diferentes (e opostos) em relação à Escola/Educação.Gallo, Solange Maria LedaAlflen, Schirley2021-03-19T16:45:02Z2021-08-04T15:53:57Z2021-03-19T16:45:02Z2021-08-04T15:53:57Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis96 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15210Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemPalhoçaAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2021-08-06T07:38:03Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/15210Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2021-08-06T07:38:03Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Da legitimidade à contradição: diferentes sentidos de escola presentes nos espaços enunciativos informatizados
title Da legitimidade à contradição: diferentes sentidos de escola presentes nos espaços enunciativos informatizados
spellingShingle Da legitimidade à contradição: diferentes sentidos de escola presentes nos espaços enunciativos informatizados
Alflen, Schirley
Sujeito
Escola
Discurso de escritoralidade
title_short Da legitimidade à contradição: diferentes sentidos de escola presentes nos espaços enunciativos informatizados
title_full Da legitimidade à contradição: diferentes sentidos de escola presentes nos espaços enunciativos informatizados
title_fullStr Da legitimidade à contradição: diferentes sentidos de escola presentes nos espaços enunciativos informatizados
title_full_unstemmed Da legitimidade à contradição: diferentes sentidos de escola presentes nos espaços enunciativos informatizados
title_sort Da legitimidade à contradição: diferentes sentidos de escola presentes nos espaços enunciativos informatizados
author Alflen, Schirley
author_facet Alflen, Schirley
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gallo, Solange Maria Leda
dc.contributor.author.fl_str_mv Alflen, Schirley
dc.subject.por.fl_str_mv Sujeito
Escola
Discurso de escritoralidade
topic Sujeito
Escola
Discurso de escritoralidade
description This work aims to understand the different meaning effects produced by the pair School / Education, in statements such as “Schools kill learning”, and “The School is ours”, produced in different enunciative and discursive contexts. We firstly analyze statements by Murilo Gun, a youtuber, author of a video that circulates under the title "Schools kill learning". Before circulating on YouTube, this video initially circulated in another computerized enunciative space, TEDx, in 2016. The second statement, “The School is ours”, circulated in São Paulo high schools, in the same year, as the banner of the student movement. The theoretical device of Pecheuxtian Discourse Analysis, a theory that lies between psychoanalysis, historical materialism and linguistics, supports this process of analysis and understanding of different meaning effects, according to different norms and discursive determinations. I seek to identify, analyzing the socio-historical, political and ideological conditions that support these words, to undo the evidence and return the opacity to the statements in their contradiction. During the research, I am going to rely on the notions of subject, discourse, utterance and, according to Gallo (2015), on the notion of discourse of writing and discursive process of mediatization, among others.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-03-19T16:45:02Z
2021-08-04T15:53:57Z
2021-03-19T16:45:02Z
2021-08-04T15:53:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15210
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15210
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 96 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Palhoça
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415825282629632