TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Bianca Rodrigues de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santos Barros Magalhães, Talita Karen, Oliveira Rodrigues, Kátia, Oliveira Santos, Jaires, Oliveira Santos, Taise
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/204
Resumo: The emergence of the Pandemic of the new coronavirus occurred suddenly and surprised everyone with the closure of borders, commercial activities and widespread closure of all activities in educational institutions indefinitely. This scenario highlights the emerging need for the insertion of technological tools in education more effectively, so that teaching is ensured and the interaction between teachers and students can be effective. Thus, this article reflects the non-face-to-face education implemented in a compulsory way and identifies technological resources that can enable informational access and interaction between students, teachers and tutors in the educational context of pandemia. To meet this claim, a bibliographic and documentary research was undertakenI. It was found that non-face-to-face activities can be enhanced with the use of strategic resources of Information and Communication Technologies (ICT), in order to ensure dialogue between the subjects of education and effective access to information resources, indispensable for the course of learning. On the other hand, this exceptional transposition can contribute to the increasing extent of social inequalities, especially those people who are already in a situation of social vulnerability.
id ABECIN-1_0d5d97f04a82219ddac2cd6e1a9308c6
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/204
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMICRecursos tecnológicos potencializadores do ensino não presencial em tempos de pandemia do COVID-19Educational and informational technologiesCovid-19Digital educational toolsNon-face-to-face educationRemote education.Tecnologias educacionais e informacionaisCovid-19Ferramentas educacionais digitaisEducação não presencialEducação remotaEducaçãoThe emergence of the Pandemic of the new coronavirus occurred suddenly and surprised everyone with the closure of borders, commercial activities and widespread closure of all activities in educational institutions indefinitely. This scenario highlights the emerging need for the insertion of technological tools in education more effectively, so that teaching is ensured and the interaction between teachers and students can be effective. Thus, this article reflects the non-face-to-face education implemented in a compulsory way and identifies technological resources that can enable informational access and interaction between students, teachers and tutors in the educational context of pandemia. To meet this claim, a bibliographic and documentary research was undertakenI. It was found that non-face-to-face activities can be enhanced with the use of strategic resources of Information and Communication Technologies (ICT), in order to ensure dialogue between the subjects of education and effective access to information resources, indispensable for the course of learning. On the other hand, this exceptional transposition can contribute to the increasing extent of social inequalities, especially those people who are already in a situation of social vulnerability.O surgimento da Pandemia do novo coronavírus ocorreu de maneira repentina e surpreendeu a todos com o fechamento de fronteiras, atividades comerciais e encerramento generalizado de todas as atividades nas instituições de ensino por tempo indeterminado. Este cenário evidencia a necessidade emergente da inserção de ferramentas tecnológicas na educação de forma mais efetiva, de modo que o ensino seja assegurado e a interação entre professores e alunos possa ser efetiva. Assim, o presente artigo reflete a educação não presencial implantada de modo compulsório e identifica recursos tecnológicos que podem viabilizar o acesso informacional e a interação entre alunos, professores e tutores no contexto educacional de pandemia. Para atender a esta pretensão, empreendeu-se uma pesquisa bibliográfica e documental. Constatou-se que as atividades não presenciais podem ser potencializadas com o uso de recursos estratégicos das tecnologias da informação e comunicação (TIC), a fim de garantir o diálogo entre os sujeitos da educação e o acesso efetivo a recursos informacionais, indispensáveis ao decurso de aprendizagem. Por outro lado, essa transposição excepcional pode contribuir para o acirramento das desigualdades sociais, principalmente daquelas pessoas que já estão em situação de vulnerabilidade social.ABECIN2020-10-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/20410.24208/rebecin.v7iespecial.204Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 No. 1 (2020); 129-155Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 129-155Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 7 n. 1 (2020); 129-1552358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/204/204Oliveira, Bianca Rodrigues deSantos Barros Magalhães, Talita Karen Oliveira Rodrigues, KátiaOliveira Santos, JairesOliveira Santos, Taise info:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-09T22:11:06Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/204Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2020-12-09T22:11:06Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC
Recursos tecnológicos potencializadores do ensino não presencial em tempos de pandemia do COVID-19
title TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC
spellingShingle TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC
Oliveira, Bianca Rodrigues de
Educational and informational technologies
Covid-19
Digital educational tools
Non-face-to-face education
Remote education.
Tecnologias educacionais e informacionais
Covid-19
Ferramentas educacionais digitais
Educação não presencial
Educação remota
Educação
title_short TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC
title_full TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC
title_fullStr TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC
title_full_unstemmed TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC
title_sort TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC
author Oliveira, Bianca Rodrigues de
author_facet Oliveira, Bianca Rodrigues de
Santos Barros Magalhães, Talita Karen
Oliveira Rodrigues, Kátia
Oliveira Santos, Jaires
Oliveira Santos, Taise
author_role author
author2 Santos Barros Magalhães, Talita Karen
Oliveira Rodrigues, Kátia
Oliveira Santos, Jaires
Oliveira Santos, Taise
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Bianca Rodrigues de
Santos Barros Magalhães, Talita Karen
Oliveira Rodrigues, Kátia
Oliveira Santos, Jaires
Oliveira Santos, Taise
dc.subject.por.fl_str_mv Educational and informational technologies
Covid-19
Digital educational tools
Non-face-to-face education
Remote education.
Tecnologias educacionais e informacionais
Covid-19
Ferramentas educacionais digitais
Educação não presencial
Educação remota
Educação
topic Educational and informational technologies
Covid-19
Digital educational tools
Non-face-to-face education
Remote education.
Tecnologias educacionais e informacionais
Covid-19
Ferramentas educacionais digitais
Educação não presencial
Educação remota
Educação
description The emergence of the Pandemic of the new coronavirus occurred suddenly and surprised everyone with the closure of borders, commercial activities and widespread closure of all activities in educational institutions indefinitely. This scenario highlights the emerging need for the insertion of technological tools in education more effectively, so that teaching is ensured and the interaction between teachers and students can be effective. Thus, this article reflects the non-face-to-face education implemented in a compulsory way and identifies technological resources that can enable informational access and interaction between students, teachers and tutors in the educational context of pandemia. To meet this claim, a bibliographic and documentary research was undertakenI. It was found that non-face-to-face activities can be enhanced with the use of strategic resources of Information and Communication Technologies (ICT), in order to ensure dialogue between the subjects of education and effective access to information resources, indispensable for the course of learning. On the other hand, this exceptional transposition can contribute to the increasing extent of social inequalities, especially those people who are already in a situation of social vulnerability.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/204
10.24208/rebecin.v7iespecial.204
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/204
identifier_str_mv 10.24208/rebecin.v7iespecial.204
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/204/204
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 No. 1 (2020); 129-155
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 129-155
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 7 n. 1 (2020); 129-155
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1798325207492984832