TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/204 |
Resumo: | The emergence of the Pandemic of the new coronavirus occurred suddenly and surprised everyone with the closure of borders, commercial activities and widespread closure of all activities in educational institutions indefinitely. This scenario highlights the emerging need for the insertion of technological tools in education more effectively, so that teaching is ensured and the interaction between teachers and students can be effective. Thus, this article reflects the non-face-to-face education implemented in a compulsory way and identifies technological resources that can enable informational access and interaction between students, teachers and tutors in the educational context of pandemia. To meet this claim, a bibliographic and documentary research was undertakenI. It was found that non-face-to-face activities can be enhanced with the use of strategic resources of Information and Communication Technologies (ICT), in order to ensure dialogue between the subjects of education and effective access to information resources, indispensable for the course of learning. On the other hand, this exceptional transposition can contribute to the increasing extent of social inequalities, especially those people who are already in a situation of social vulnerability. |
id |
ABECIN-1_0d5d97f04a82219ddac2cd6e1a9308c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/204 |
network_acronym_str |
ABECIN-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMICRecursos tecnológicos potencializadores do ensino não presencial em tempos de pandemia do COVID-19Educational and informational technologiesCovid-19Digital educational toolsNon-face-to-face educationRemote education.Tecnologias educacionais e informacionaisCovid-19Ferramentas educacionais digitaisEducação não presencialEducação remotaEducaçãoThe emergence of the Pandemic of the new coronavirus occurred suddenly and surprised everyone with the closure of borders, commercial activities and widespread closure of all activities in educational institutions indefinitely. This scenario highlights the emerging need for the insertion of technological tools in education more effectively, so that teaching is ensured and the interaction between teachers and students can be effective. Thus, this article reflects the non-face-to-face education implemented in a compulsory way and identifies technological resources that can enable informational access and interaction between students, teachers and tutors in the educational context of pandemia. To meet this claim, a bibliographic and documentary research was undertakenI. It was found that non-face-to-face activities can be enhanced with the use of strategic resources of Information and Communication Technologies (ICT), in order to ensure dialogue between the subjects of education and effective access to information resources, indispensable for the course of learning. On the other hand, this exceptional transposition can contribute to the increasing extent of social inequalities, especially those people who are already in a situation of social vulnerability.O surgimento da Pandemia do novo coronavírus ocorreu de maneira repentina e surpreendeu a todos com o fechamento de fronteiras, atividades comerciais e encerramento generalizado de todas as atividades nas instituições de ensino por tempo indeterminado. Este cenário evidencia a necessidade emergente da inserção de ferramentas tecnológicas na educação de forma mais efetiva, de modo que o ensino seja assegurado e a interação entre professores e alunos possa ser efetiva. Assim, o presente artigo reflete a educação não presencial implantada de modo compulsório e identifica recursos tecnológicos que podem viabilizar o acesso informacional e a interação entre alunos, professores e tutores no contexto educacional de pandemia. Para atender a esta pretensão, empreendeu-se uma pesquisa bibliográfica e documental. Constatou-se que as atividades não presenciais podem ser potencializadas com o uso de recursos estratégicos das tecnologias da informação e comunicação (TIC), a fim de garantir o diálogo entre os sujeitos da educação e o acesso efetivo a recursos informacionais, indispensáveis ao decurso de aprendizagem. Por outro lado, essa transposição excepcional pode contribuir para o acirramento das desigualdades sociais, principalmente daquelas pessoas que já estão em situação de vulnerabilidade social.ABECIN2020-10-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/20410.24208/rebecin.v7iespecial.204Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 No. 1 (2020); 129-155Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 129-155Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 7 n. 1 (2020); 129-1552358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/204/204Oliveira, Bianca Rodrigues deSantos Barros Magalhães, Talita Karen Oliveira Rodrigues, KátiaOliveira Santos, JairesOliveira Santos, Taise info:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-09T22:11:06Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/204Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2020-12-09T22:11:06Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC Recursos tecnológicos potencializadores do ensino não presencial em tempos de pandemia do COVID-19 |
title |
TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC |
spellingShingle |
TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC Oliveira, Bianca Rodrigues de Educational and informational technologies Covid-19 Digital educational tools Non-face-to-face education Remote education. Tecnologias educacionais e informacionais Covid-19 Ferramentas educacionais digitais Educação não presencial Educação remota Educação |
title_short |
TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC |
title_full |
TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC |
title_fullStr |
TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC |
title_full_unstemmed |
TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC |
title_sort |
TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC |
author |
Oliveira, Bianca Rodrigues de |
author_facet |
Oliveira, Bianca Rodrigues de Santos Barros Magalhães, Talita Karen Oliveira Rodrigues, Kátia Oliveira Santos, Jaires Oliveira Santos, Taise |
author_role |
author |
author2 |
Santos Barros Magalhães, Talita Karen Oliveira Rodrigues, Kátia Oliveira Santos, Jaires Oliveira Santos, Taise |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Bianca Rodrigues de Santos Barros Magalhães, Talita Karen Oliveira Rodrigues, Kátia Oliveira Santos, Jaires Oliveira Santos, Taise |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational and informational technologies Covid-19 Digital educational tools Non-face-to-face education Remote education. Tecnologias educacionais e informacionais Covid-19 Ferramentas educacionais digitais Educação não presencial Educação remota Educação |
topic |
Educational and informational technologies Covid-19 Digital educational tools Non-face-to-face education Remote education. Tecnologias educacionais e informacionais Covid-19 Ferramentas educacionais digitais Educação não presencial Educação remota Educação |
description |
The emergence of the Pandemic of the new coronavirus occurred suddenly and surprised everyone with the closure of borders, commercial activities and widespread closure of all activities in educational institutions indefinitely. This scenario highlights the emerging need for the insertion of technological tools in education more effectively, so that teaching is ensured and the interaction between teachers and students can be effective. Thus, this article reflects the non-face-to-face education implemented in a compulsory way and identifies technological resources that can enable informational access and interaction between students, teachers and tutors in the educational context of pandemia. To meet this claim, a bibliographic and documentary research was undertakenI. It was found that non-face-to-face activities can be enhanced with the use of strategic resources of Information and Communication Technologies (ICT), in order to ensure dialogue between the subjects of education and effective access to information resources, indispensable for the course of learning. On the other hand, this exceptional transposition can contribute to the increasing extent of social inequalities, especially those people who are already in a situation of social vulnerability. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/204 10.24208/rebecin.v7iespecial.204 |
url |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/204 |
identifier_str_mv |
10.24208/rebecin.v7iespecial.204 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/204/204 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 No. 1 (2020); 129-155 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 129-155 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 7 n. 1 (2020); 129-155 2358-3193 reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) instacron:ABECIN |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
instacron_str |
ABECIN |
institution |
ABECIN |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
collection |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
repository.mail.fl_str_mv |
||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com |
_version_ |
1798325207492984832 |