Notes about the right to memory in the digital environment and its relationship with archives
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/260 |
Resumo: | Approach the relationship between the right to memory and archives. Resort to Psychology to conceptualize, at first, memory as an individual phenomenon. Next, highlights the collective dimension that it assumes when discussed in the Archivology field. Presents situations in which archives are used with the purpose of allowing the exercise of the right to memory, citing as examples the context of redemocratization after the Brazilian and Argentine military dictatorships. Questions the possibilities of building memory in the digital environment. With the objective of investigating initiatives that deal with this theme, conceptualizes the OAIS model, emphasizing the archival platforms of description, difussion and access. A case study of two sites that use these to build memory is presented: Mercosur - Guía de Archivos Y Fondos Documentales; and Lesser Slave Lake IRC Treaty Aboriginal Rights. Finally, reflects about the performance of the archivist and his ability to deal with documents in the face of digital reality. |
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Notes about the right to memory in the digital environment and its relationship with archivesNotas sobre el derecho a la memoria en el entorno digital y su relación con los archivosNotas sobre o direito à memória no ambiente digital e sua relação com os arquivosright to memory;files;digital preservation;diffusion; access;Derecho a la memoria; Archivos; Preservación digital; Difusión; Acceso.Direito à memóriaArquivosPreservação digitalDifusãoAcessoApproach the relationship between the right to memory and archives. Resort to Psychology to conceptualize, at first, memory as an individual phenomenon. Next, highlights the collective dimension that it assumes when discussed in the Archivology field. Presents situations in which archives are used with the purpose of allowing the exercise of the right to memory, citing as examples the context of redemocratization after the Brazilian and Argentine military dictatorships. Questions the possibilities of building memory in the digital environment. With the objective of investigating initiatives that deal with this theme, conceptualizes the OAIS model, emphasizing the archival platforms of description, difussion and access. A case study of two sites that use these to build memory is presented: Mercosur - Guía de Archivos Y Fondos Documentales; and Lesser Slave Lake IRC Treaty Aboriginal Rights. Finally, reflects about the performance of the archivist and his ability to deal with documents in the face of digital reality.Aborda la relación entre el derecho a la memoria y los documentos de archivo. Utiliza la psicología para conceptualizar, en un primer momento, la memoria como un fenómeno individual. Posteriormente, se destaca la dimensión colectiva que asume cuando se discute en el campo del archivo. Presenta situaciones en las que se utilizan archivos con el propósito de permitir el ejercicio del derecho a la memoria, citando como ejemplo el contexto de redemocratización posterior a las dictaduras militares de Brasil y Argentina. Cuestiona las posibilidades de construir memoria en el entorno digital. Con el objetivo de investigar iniciativas que abordan esta temática, conceptualiza el modelo OAIS, enfatizando las plataformas de archivo de descripción, difusión y acceso. Se presenta un caso de estudio de dos sitios que los utilizan para construir memoria: Mercosur - Guía de Archivos Y Fondos Documentales; y Derechos aborígenes del Tratado IRC de Lesser Slave Lake. Finalmente, reflexiona sobre el papel de los archiveros y su capacidad para manejar documentos frente a la realidad digital.Aborda a relação entre o direito à memória e os documentos de arquivo. Recorre à psicologia para conceituar, em um primeiro momento, a memória como um fenômeno individual. Posteriormente, destaca-se a dimensão coletiva que assume ao ser discutida no campo da arquivologia. Apresenta situações nas quais os arquivos são utilizados com a finalidade de permitir o exercício do direito à memória, citando como exemplo o contexto da redemocratização após as ditaduras militares brasileira e argentina. Questiona as possibilidades de construção da memória no ambiente digital. Com o objetivo de investigar iniciativas que tratam dessa temática, conceitua o modelo OAIS, enfatizando as plataformas arquivísticas de descrição, difusão e acesso. É apresentado um estudo de caso de dois sites que se utilizam destas para construção da memória: Mercosur - Guía de Archivos Y Fondos Documentales; e Lesser Slave Lake IRC Treaty Aboriginal Rights. Por fim, reflete sobre a atuação de arquivistas e sua capacidade para lidar com os documentos diante da realidade digital.ABECIN2021-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenttext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/26010.24208/rebecin.v8i.260Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Special edition: TCC ABECIN AwardRevista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Edicion especial: Premio TCC ABECINRevista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 8 (2021): Edição especial: Prêmio TCC ABECIN2358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/260/218https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/260/278https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/260/279Cabral, Jacqueline RibeiroPereira, Igor Munizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-06T16:28:15Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/260Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2021-12-06T16:28:15Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false |
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