Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405 |
Resumo: | Education takes place on the bus, at home, at church and in the family, and we are all part of this process. This scenario has favored the creation of a constructivist proposal for higher education, which consists of educating for autonomy, innovative methodologies, using research, student participation, group work, as a means of deepening and resinifying knowledge, active teaching and learning methods. The aim of this research is to analyze how the active Problem Based Learning (PBL) method contributes to the teaching and learning process in the undergraduate Archivology course at the Federal University of Bahia (UFBA). A qualitative, descriptive case study was carried out. The results indicate that the teaching and learning objectives of PBL are recommended as an efficient method for training archivists. The final considerations endorse the method as an innovative model for the social sciences, which makes an excellent contribution to the training and work of information professionals. |
id |
ABECIN-1_74c0fe47c353e875215bed99e64bedfa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/405 |
network_acronym_str |
ABECIN-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in ArchivologyContribuciones de los pbl al proceso de enseñanza y aprendizaje en los programas universitarios de ArchivologíaContributos do PBL no processo de ensino e aprendizagem no curso de graduação em ArquivologiaProblem Based Learning (PBL)Teaching and LearningUndergraduate ArchivologyUFBAAprendizaje basado en problemas (ABP)Enseñanza y aprendizajeArchivología de GradoUFBAAprendizagem Baseada em Problemas (ABP)ensino e aprendizagemGraduação ArquivologiaUFBAEducation takes place on the bus, at home, at church and in the family, and we are all part of this process. This scenario has favored the creation of a constructivist proposal for higher education, which consists of educating for autonomy, innovative methodologies, using research, student participation, group work, as a means of deepening and resinifying knowledge, active teaching and learning methods. The aim of this research is to analyze how the active Problem Based Learning (PBL) method contributes to the teaching and learning process in the undergraduate Archivology course at the Federal University of Bahia (UFBA). A qualitative, descriptive case study was carried out. The results indicate that the teaching and learning objectives of PBL are recommended as an efficient method for training archivists. The final considerations endorse the method as an innovative model for the social sciences, which makes an excellent contribution to the training and work of information professionals.La educación tiene lugar en el autobús, en casa, en la iglesia, en la familia, y todos somos parte de este proceso. Este escenario ha favorecido la creación de una propuesta constructivista para la educación superior, que consiste en educar para la autonomía, metodologías innovadoras, utilizar la investigación, la participación de los estudiantes, el trabajo en grupo, como medio de profundización y resinificación del conocimiento, métodos activos de enseñanza y aprendizaje. El objetivo de esta investigación es analizar cómo el método activo de Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) contribuye al proceso de enseñanza y aprendizaje en el curso de pregrado de Archivología de la Universidad Federal de Bahía (UFBA). Se realizó un estudio de caso cualitativo y descriptivo. Los resultados indican que los objetivos de enseñanza y aprendizaje del PBL se recomiendan como método eficaz para la formación de archivistas. Las consideraciones finales avalan el método como un modelo innovador para las ciencias sociales, que hace una excelente contribución a la formación y al trabajo de los profesionales de la información.O ato educacional ocorre no ônibus, em casa, na igreja, em família e todos nós fazemos parte deste processo. Esse cenário favoreceu a criação de uma proposta construtivista para o ensino superior, que consiste em educar para a autonomia, metodologias inovadoras, utilizando-se da pesquisa, participação dos alunos, trabalhos em grupo, como um meio de aprofundar e resinificar os conhecimentos, os métodos ativos de ensino e aprendizagem. Dessa forma, o objetivo desta pesquisa é analisar como o método ativo Problem Based Learning (PBL) contribui para o processo de ensino e aprendizagem no curso de graduação em Arquivologia da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Assim, procedeu-se um estudo de caso, de pesquisa qualitativa e nível descritivo. Os resultados indicam que os objetivos de ensino e aprendizagem do PBL é recomendado como método eficiente para a formação dos arquivistas. As considerações finais aprovam o método como um modelo inovador para área das ciências socias, que contribui de forma excelente para a formação e atuação dos professionais da informação.ABECIN2024-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-14Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-14Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-142358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405/541https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405/542https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405/543Copyright (c) 2024 Jaqueline Silva de Souza, José Carlos Sales dos Santos, Ângelo Augusto Abdalla dos Santos, Lucídio Lopes de Alencarhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Jaqueline Silva Santos, José Carlos SalesSantos, Ângelo Augusto AbdallaAlencar, Lucídio Lopes2024-04-23T13:07:01Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/405Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2024-04-23T13:07:01Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology Contribuciones de los pbl al proceso de enseñanza y aprendizaje en los programas universitarios de Archivología Contributos do PBL no processo de ensino e aprendizagem no curso de graduação em Arquivologia |
title |
Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology |
spellingShingle |
Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology Souza, Jaqueline Silva Problem Based Learning (PBL) Teaching and Learning Undergraduate Archivology UFBA Aprendizaje basado en problemas (ABP) Enseñanza y aprendizaje Archivología de Grado UFBA Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) ensino e aprendizagem Graduação Arquivologia UFBA |
title_short |
Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology |
title_full |
Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology |
title_fullStr |
Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology |
title_full_unstemmed |
Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology |
title_sort |
Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology |
author |
Souza, Jaqueline Silva |
author_facet |
Souza, Jaqueline Silva Santos, José Carlos Sales Santos, Ângelo Augusto Abdalla Alencar, Lucídio Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Santos, José Carlos Sales Santos, Ângelo Augusto Abdalla Alencar, Lucídio Lopes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Jaqueline Silva Santos, José Carlos Sales Santos, Ângelo Augusto Abdalla Alencar, Lucídio Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Problem Based Learning (PBL) Teaching and Learning Undergraduate Archivology UFBA Aprendizaje basado en problemas (ABP) Enseñanza y aprendizaje Archivología de Grado UFBA Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) ensino e aprendizagem Graduação Arquivologia UFBA |
topic |
Problem Based Learning (PBL) Teaching and Learning Undergraduate Archivology UFBA Aprendizaje basado en problemas (ABP) Enseñanza y aprendizaje Archivología de Grado UFBA Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) ensino e aprendizagem Graduação Arquivologia UFBA |
description |
Education takes place on the bus, at home, at church and in the family, and we are all part of this process. This scenario has favored the creation of a constructivist proposal for higher education, which consists of educating for autonomy, innovative methodologies, using research, student participation, group work, as a means of deepening and resinifying knowledge, active teaching and learning methods. The aim of this research is to analyze how the active Problem Based Learning (PBL) method contributes to the teaching and learning process in the undergraduate Archivology course at the Federal University of Bahia (UFBA). A qualitative, descriptive case study was carried out. The results indicate that the teaching and learning objectives of PBL are recommended as an efficient method for training archivists. The final considerations endorse the method as an innovative model for the social sciences, which makes an excellent contribution to the training and work of information professionals. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405 |
url |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405/541 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405/542 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405/543 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-14 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-14 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-14 2358-3193 reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) instacron:ABECIN |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
instacron_str |
ABECIN |
institution |
ABECIN |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
collection |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
repository.mail.fl_str_mv |
||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com |
_version_ |
1798325206772613120 |