Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Jaqueline Silva
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Santos, José Carlos Sales, Santos, Ângelo Augusto Abdalla, Alencar, Lucídio Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405
Resumo: Education takes place on the bus, at home, at church and in the family, and we are all part of this process. This scenario has favored the creation of a constructivist proposal for higher education, which consists of educating for autonomy, innovative methodologies, using research, student participation, group work, as a means of deepening and resinifying knowledge, active teaching and learning methods. The aim of this research is to analyze how the active Problem Based Learning (PBL) method contributes to the teaching and learning process in the undergraduate Archivology course at the Federal University of Bahia (UFBA). A qualitative, descriptive case study was carried out. The results indicate that the teaching and learning objectives of PBL are recommended as an efficient method for training archivists. The final considerations endorse the method as an innovative model for the social sciences, which makes an excellent contribution to the training and work of information professionals.
id ABECIN-1_74c0fe47c353e875215bed99e64bedfa
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/405
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in ArchivologyContribuciones de los pbl al proceso de enseñanza y aprendizaje en los programas universitarios de ArchivologíaContributos do PBL no processo de ensino e aprendizagem no curso de graduação em ArquivologiaProblem Based Learning (PBL)Teaching and LearningUndergraduate ArchivologyUFBAAprendizaje basado en problemas (ABP)Enseñanza y aprendizajeArchivología de GradoUFBAAprendizagem Baseada em Problemas (ABP)ensino e aprendizagemGraduação ArquivologiaUFBAEducation takes place on the bus, at home, at church and in the family, and we are all part of this process. This scenario has favored the creation of a constructivist proposal for higher education, which consists of educating for autonomy, innovative methodologies, using research, student participation, group work, as a means of deepening and resinifying knowledge, active teaching and learning methods. The aim of this research is to analyze how the active Problem Based Learning (PBL) method contributes to the teaching and learning process in the undergraduate Archivology course at the Federal University of Bahia (UFBA). A qualitative, descriptive case study was carried out. The results indicate that the teaching and learning objectives of PBL are recommended as an efficient method for training archivists. The final considerations endorse the method as an innovative model for the social sciences, which makes an excellent contribution to the training and work of information professionals.La educación tiene lugar en el autobús, en casa, en la iglesia, en la familia, y todos somos parte de este proceso. Este escenario ha favorecido la creación de una propuesta constructivista para la educación superior, que consiste en educar para la autonomía, metodologías innovadoras, utilizar la investigación, la participación de los estudiantes, el trabajo en grupo, como medio de profundización y resinificación del conocimiento, métodos activos de enseñanza y aprendizaje. El objetivo de esta investigación es analizar cómo el método activo de Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) contribuye al proceso de enseñanza y aprendizaje en el curso de pregrado de Archivología de la Universidad Federal de Bahía (UFBA). Se realizó un estudio de caso cualitativo y descriptivo. Los resultados indican que los objetivos de enseñanza y aprendizaje del PBL se recomiendan como método eficaz para la formación de archivistas. Las consideraciones finales avalan el método como un modelo innovador para las ciencias sociales, que hace una excelente contribución a la formación y al trabajo de los profesionales de la información.O ato educacional ocorre no ônibus, em casa, na igreja, em família e todos nós fazemos parte deste processo. Esse cenário favoreceu a criação de uma proposta construtivista para o ensino superior, que consiste em educar para a autonomia, metodologias inovadoras, utilizando-se da pesquisa, participação dos alunos, trabalhos em grupo, como um meio de aprofundar e resinificar os conhecimentos, os métodos ativos de ensino e aprendizagem. Dessa forma, o objetivo desta pesquisa é analisar como o método ativo Problem Based Learning (PBL) contribui para o processo de ensino e aprendizagem no curso de graduação em Arquivologia da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Assim, procedeu-se um estudo de caso, de pesquisa qualitativa e nível descritivo. Os resultados indicam que os objetivos de ensino e aprendizagem do PBL é recomendado como método eficiente para a formação dos arquivistas. As considerações finais aprovam o método como um modelo inovador para área das ciências socias, que contribui de forma excelente para a formação e atuação dos professionais da informação.ABECIN2024-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-14Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-14Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-142358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405/541https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405/542https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405/543Copyright (c) 2024 Jaqueline Silva de Souza, José Carlos Sales dos Santos, Ângelo Augusto Abdalla dos Santos, Lucídio Lopes de Alencarhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Jaqueline Silva Santos, José Carlos SalesSantos, Ângelo Augusto AbdallaAlencar, Lucídio Lopes2024-04-23T13:07:01Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/405Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2024-04-23T13:07:01Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology
Contribuciones de los pbl al proceso de enseñanza y aprendizaje en los programas universitarios de Archivología
Contributos do PBL no processo de ensino e aprendizagem no curso de graduação em Arquivologia
title Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology
spellingShingle Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology
Souza, Jaqueline Silva
Problem Based Learning (PBL)
Teaching and Learning
Undergraduate Archivology
UFBA
Aprendizaje basado en problemas (ABP)
Enseñanza y aprendizaje
Archivología de Grado
UFBA
Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP)
ensino e aprendizagem
Graduação Arquivologia
UFBA
title_short Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology
title_full Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology
title_fullStr Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology
title_full_unstemmed Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology
title_sort Contributions of PBL in the teaching and learning process in the undergraduate course in Archivology
author Souza, Jaqueline Silva
author_facet Souza, Jaqueline Silva
Santos, José Carlos Sales
Santos, Ângelo Augusto Abdalla
Alencar, Lucídio Lopes
author_role author
author2 Santos, José Carlos Sales
Santos, Ângelo Augusto Abdalla
Alencar, Lucídio Lopes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Jaqueline Silva
Santos, José Carlos Sales
Santos, Ângelo Augusto Abdalla
Alencar, Lucídio Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Problem Based Learning (PBL)
Teaching and Learning
Undergraduate Archivology
UFBA
Aprendizaje basado en problemas (ABP)
Enseñanza y aprendizaje
Archivología de Grado
UFBA
Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP)
ensino e aprendizagem
Graduação Arquivologia
UFBA
topic Problem Based Learning (PBL)
Teaching and Learning
Undergraduate Archivology
UFBA
Aprendizaje basado en problemas (ABP)
Enseñanza y aprendizaje
Archivología de Grado
UFBA
Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP)
ensino e aprendizagem
Graduação Arquivologia
UFBA
description Education takes place on the bus, at home, at church and in the family, and we are all part of this process. This scenario has favored the creation of a constructivist proposal for higher education, which consists of educating for autonomy, innovative methodologies, using research, student participation, group work, as a means of deepening and resinifying knowledge, active teaching and learning methods. The aim of this research is to analyze how the active Problem Based Learning (PBL) method contributes to the teaching and learning process in the undergraduate Archivology course at the Federal University of Bahia (UFBA). A qualitative, descriptive case study was carried out. The results indicate that the teaching and learning objectives of PBL are recommended as an efficient method for training archivists. The final considerations endorse the method as an innovative model for the social sciences, which makes an excellent contribution to the training and work of information professionals.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405/541
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405/542
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/405/543
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-14
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-14
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; 2024: Anais do V Encontro Regional Norte/Nordeste de Educação em Ciência da Informação - V ERECIN ; 1-14
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1798325206772613120