IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Felipe Mozart de Santana
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pinho, Fábio Assis, Braz, Márcia Ivo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/189
Resumo: The concept of active methodologies and their application in Information Science is still considered a scarce topic of study. Adopting methodologies that develop teaching and student learning is a potential strategy in the teaching-learning process. This study aims to present the application of the problematization methodology with the Maguerez arc in the teaching of disciplinary contents of Information and Knowledge Organization in Information Science courses. Considered as article explanatory and bibliographic research, support was sought in reference to studies in Education and Information Science to characterize the actions pertaining to the methodology under study and its application in teaching. For this purpose, the action points of the Arco de Maguerez are characterized, namely: observation of reality, key points, theorization, hypotheses of solution, and application to reality. These actions integrate the objective of the problematization methodology, the actions of the Maguerez arc and the themes of organization of information and knowledge, result in this article.
id ABECIN-1_c1d3fbfc40e6bce0c71a932d1312bfaa
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/189
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contentsImplicações da metodologia da problematização na Ciência da Informação: o uso do Arco de Maguerez na Organização da Informação e do ConhecimentoMetodologia da ProblematizaçãoArco de MaguerezOrganização da Informação e do ConhecimentoEnsino em Ciência da InformaçãoCiência da InformaçãoEnsino em Ciência da InformaçãoThe concept of active methodologies and their application in Information Science is still considered a scarce topic of study. Adopting methodologies that develop teaching and student learning is a potential strategy in the teaching-learning process. This study aims to present the application of the problematization methodology with the Maguerez arc in the teaching of disciplinary contents of Information and Knowledge Organization in Information Science courses. Considered as article explanatory and bibliographic research, support was sought in reference to studies in Education and Information Science to characterize the actions pertaining to the methodology under study and its application in teaching. For this purpose, the action points of the Arco de Maguerez are characterized, namely: observation of reality, key points, theorization, hypotheses of solution, and application to reality. These actions integrate the objective of the problematization methodology, the actions of the Maguerez arc and the themes of organization of information and knowledge, result in this article.O conceito de metodologias ativas e sua aplicação na Ciência da Informação ainda é considerado um tema escasso de estudo. Adotar metodologias que desenvolvem o fazer docente e o aprendizado discente é uma estratégia potencial no processo de ensino-aprendizagem. Este estudo objetiva apresentar a aplicação da Metodologia da Problematização com o Arco de Maguerez no ensino de conteúdos disciplinares de Organização da Informação e do Conhecimento nos cursos de Ciência da Informação. Considerada como uma pesquisa de natureza explicativa e bibliográfica, buscou-se o apoio em estudos de referência na Educação e na Ciência da Informação para caracterizar as ações pertencentes a metodologia em estudo e a aplicação desta no ensino docente. Para tanto estão caracterizados os pontos de ação do Arco de Maguerez, a saber: observação da realidade, pontos-chave, teorização, hipóteses de solução e aplicação à realidade. Estas ações integram o objetivo da Metodologia da Problematização, as ações do Arco de Maguerez e os temas de organização da informação e do conhecimento, resultado deste artigo.ABECIN2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/18910.24208/rebecin.v7i2.189Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 No. 2 (2020): REBECIN; 3-22Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 Núm. 2 (2020): REBECIN; 3-22Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 7 n. 2 (2020): REBECIN; 3-222358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/189/206Nascimento, Felipe Mozart de SantanaPinho, Fábio AssisBraz, Márcia Ivoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-25T03:16:38Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/189Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2020-12-25T03:16:38Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents
Implicações da metodologia da problematização na Ciência da Informação: o uso do Arco de Maguerez na Organização da Informação e do Conhecimento
title IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents
spellingShingle IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents
Nascimento, Felipe Mozart de Santana
Metodologia da Problematização
Arco de Maguerez
Organização da Informação e do Conhecimento
Ensino em Ciência da Informação
Ciência da Informação
Ensino em Ciência da Informação
title_short IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents
title_full IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents
title_fullStr IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents
title_full_unstemmed IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents
title_sort IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents
author Nascimento, Felipe Mozart de Santana
author_facet Nascimento, Felipe Mozart de Santana
Pinho, Fábio Assis
Braz, Márcia Ivo
author_role author
author2 Pinho, Fábio Assis
Braz, Márcia Ivo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Felipe Mozart de Santana
Pinho, Fábio Assis
Braz, Márcia Ivo
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologia da Problematização
Arco de Maguerez
Organização da Informação e do Conhecimento
Ensino em Ciência da Informação
Ciência da Informação
Ensino em Ciência da Informação
topic Metodologia da Problematização
Arco de Maguerez
Organização da Informação e do Conhecimento
Ensino em Ciência da Informação
Ciência da Informação
Ensino em Ciência da Informação
description The concept of active methodologies and their application in Information Science is still considered a scarce topic of study. Adopting methodologies that develop teaching and student learning is a potential strategy in the teaching-learning process. This study aims to present the application of the problematization methodology with the Maguerez arc in the teaching of disciplinary contents of Information and Knowledge Organization in Information Science courses. Considered as article explanatory and bibliographic research, support was sought in reference to studies in Education and Information Science to characterize the actions pertaining to the methodology under study and its application in teaching. For this purpose, the action points of the Arco de Maguerez are characterized, namely: observation of reality, key points, theorization, hypotheses of solution, and application to reality. These actions integrate the objective of the problematization methodology, the actions of the Maguerez arc and the themes of organization of information and knowledge, result in this article.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/189
10.24208/rebecin.v7i2.189
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/189
identifier_str_mv 10.24208/rebecin.v7i2.189
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/189/206
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 No. 2 (2020): REBECIN; 3-22
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 Núm. 2 (2020): REBECIN; 3-22
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 7 n. 2 (2020): REBECIN; 3-22
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1798325207472013312