IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/189 |
Resumo: | The concept of active methodologies and their application in Information Science is still considered a scarce topic of study. Adopting methodologies that develop teaching and student learning is a potential strategy in the teaching-learning process. This study aims to present the application of the problematization methodology with the Maguerez arc in the teaching of disciplinary contents of Information and Knowledge Organization in Information Science courses. Considered as article explanatory and bibliographic research, support was sought in reference to studies in Education and Information Science to characterize the actions pertaining to the methodology under study and its application in teaching. For this purpose, the action points of the Arco de Maguerez are characterized, namely: observation of reality, key points, theorization, hypotheses of solution, and application to reality. These actions integrate the objective of the problematization methodology, the actions of the Maguerez arc and the themes of organization of information and knowledge, result in this article. |
id |
ABECIN-1_c1d3fbfc40e6bce0c71a932d1312bfaa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/189 |
network_acronym_str |
ABECIN-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contentsImplicações da metodologia da problematização na Ciência da Informação: o uso do Arco de Maguerez na Organização da Informação e do ConhecimentoMetodologia da ProblematizaçãoArco de MaguerezOrganização da Informação e do ConhecimentoEnsino em Ciência da InformaçãoCiência da InformaçãoEnsino em Ciência da InformaçãoThe concept of active methodologies and their application in Information Science is still considered a scarce topic of study. Adopting methodologies that develop teaching and student learning is a potential strategy in the teaching-learning process. This study aims to present the application of the problematization methodology with the Maguerez arc in the teaching of disciplinary contents of Information and Knowledge Organization in Information Science courses. Considered as article explanatory and bibliographic research, support was sought in reference to studies in Education and Information Science to characterize the actions pertaining to the methodology under study and its application in teaching. For this purpose, the action points of the Arco de Maguerez are characterized, namely: observation of reality, key points, theorization, hypotheses of solution, and application to reality. These actions integrate the objective of the problematization methodology, the actions of the Maguerez arc and the themes of organization of information and knowledge, result in this article.O conceito de metodologias ativas e sua aplicação na Ciência da Informação ainda é considerado um tema escasso de estudo. Adotar metodologias que desenvolvem o fazer docente e o aprendizado discente é uma estratégia potencial no processo de ensino-aprendizagem. Este estudo objetiva apresentar a aplicação da Metodologia da Problematização com o Arco de Maguerez no ensino de conteúdos disciplinares de Organização da Informação e do Conhecimento nos cursos de Ciência da Informação. Considerada como uma pesquisa de natureza explicativa e bibliográfica, buscou-se o apoio em estudos de referência na Educação e na Ciência da Informação para caracterizar as ações pertencentes a metodologia em estudo e a aplicação desta no ensino docente. Para tanto estão caracterizados os pontos de ação do Arco de Maguerez, a saber: observação da realidade, pontos-chave, teorização, hipóteses de solução e aplicação à realidade. Estas ações integram o objetivo da Metodologia da Problematização, as ações do Arco de Maguerez e os temas de organização da informação e do conhecimento, resultado deste artigo.ABECIN2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/18910.24208/rebecin.v7i2.189Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 No. 2 (2020): REBECIN; 3-22Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 Núm. 2 (2020): REBECIN; 3-22Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 7 n. 2 (2020): REBECIN; 3-222358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/189/206Nascimento, Felipe Mozart de SantanaPinho, Fábio AssisBraz, Márcia Ivoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-25T03:16:38Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/189Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2020-12-25T03:16:38Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents Implicações da metodologia da problematização na Ciência da Informação: o uso do Arco de Maguerez na Organização da Informação e do Conhecimento |
title |
IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents |
spellingShingle |
IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents Nascimento, Felipe Mozart de Santana Metodologia da Problematização Arco de Maguerez Organização da Informação e do Conhecimento Ensino em Ciência da Informação Ciência da Informação Ensino em Ciência da Informação |
title_short |
IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents |
title_full |
IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents |
title_fullStr |
IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents |
title_full_unstemmed |
IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents |
title_sort |
IMPLICATIONS OF THE PROBLEMATIZATION METHODOLOGY IN INFORMATION SCIENCE: the use of the Maguerez Arch in the teaching of Information and Knowledge Organization contents |
author |
Nascimento, Felipe Mozart de Santana |
author_facet |
Nascimento, Felipe Mozart de Santana Pinho, Fábio Assis Braz, Márcia Ivo |
author_role |
author |
author2 |
Pinho, Fábio Assis Braz, Márcia Ivo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Felipe Mozart de Santana Pinho, Fábio Assis Braz, Márcia Ivo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologia da Problematização Arco de Maguerez Organização da Informação e do Conhecimento Ensino em Ciência da Informação Ciência da Informação Ensino em Ciência da Informação |
topic |
Metodologia da Problematização Arco de Maguerez Organização da Informação e do Conhecimento Ensino em Ciência da Informação Ciência da Informação Ensino em Ciência da Informação |
description |
The concept of active methodologies and their application in Information Science is still considered a scarce topic of study. Adopting methodologies that develop teaching and student learning is a potential strategy in the teaching-learning process. This study aims to present the application of the problematization methodology with the Maguerez arc in the teaching of disciplinary contents of Information and Knowledge Organization in Information Science courses. Considered as article explanatory and bibliographic research, support was sought in reference to studies in Education and Information Science to characterize the actions pertaining to the methodology under study and its application in teaching. For this purpose, the action points of the Arco de Maguerez are characterized, namely: observation of reality, key points, theorization, hypotheses of solution, and application to reality. These actions integrate the objective of the problematization methodology, the actions of the Maguerez arc and the themes of organization of information and knowledge, result in this article. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/189 10.24208/rebecin.v7i2.189 |
url |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/189 |
identifier_str_mv |
10.24208/rebecin.v7i2.189 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/189/206 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 No. 2 (2020): REBECIN; 3-22 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 Núm. 2 (2020): REBECIN; 3-22 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 7 n. 2 (2020): REBECIN; 3-22 2358-3193 reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) instacron:ABECIN |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
instacron_str |
ABECIN |
institution |
ABECIN |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
collection |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
repository.mail.fl_str_mv |
||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com |
_version_ |
1798325207472013312 |