Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valério, Erinaldo Dias
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Avelino da Silva, André Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/205
Resumo: Reflect on the role of the library and the librarian in the development of resources that can lower the information barriers necessary for the COVID-19 Pandemic, which affected the LGBTI+ community and made information access and use impossible. He emphasizes that these actions can cooperate for the development of Information Literacy in this group, since they are essential for skills in searching, accessing, using and analyzing information in a conscious way, learning purchase. It is an exploratory and bibliographic research with a quantitative and qualitative approach. Search the Referential Database of Articles in Journals on Information Science (BRAPCI) for published scientific articles that relate to topics involving the LGBTI + community. Emphasizes that this research is being developed within the scope of the research group Alaye - Research laboratory on anti-racist information and subject to specific information. It was concluded that libraries and librarians can cooperate to deconstruct prejudices that affect the LGBTI+ population in the evaluation and use of information, seeking to use useful information.  
id ABECIN-1_f9a29b76cf42215ae031b5cbdb377296
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/205
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informaçãoCompetência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI .Competência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI .Reflect on the role of the library and the librarian in the development of resources that can lower the information barriers necessary for the COVID-19 Pandemic, which affected the LGBTI+ community and made information access and use impossible. He emphasizes that these actions can cooperate for the development of Information Literacy in this group, since they are essential for skills in searching, accessing, using and analyzing information in a conscious way, learning purchase. It is an exploratory and bibliographic research with a quantitative and qualitative approach. Search the Referential Database of Articles in Journals on Information Science (BRAPCI) for published scientific articles that relate to topics involving the LGBTI + community. Emphasizes that this research is being developed within the scope of the research group Alaye - Research laboratory on anti-racist information and subject to specific information. It was concluded that libraries and librarians can cooperate to deconstruct prejudices that affect the LGBTI+ population in the evaluation and use of information, seeking to use useful information.  Reflete sobre o papel da biblioteca e de bibliotecárie no desenvolvimento de recursos que possam diminuir as barreiras informacionais decorrentes da Pandemia do COVID-19, que tem afetado a comunidade LGBTI+ e impossibilitado o acesso e uso da informação. Destaca que essas ações podem cooperar para o desenvolvimento da Competência em Informação desse grupo, uma vez que a competência consiste em habilidades na busca, acesso, uso e análise da informação de maneira consciente, adquirindo aprendizado. Trata-se de uma pesquisa exploratória e bibliográfica com a abordagem quantitativa e qualitativa. Investigou-se na Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação (BRAPCI) os artigos científicos publicados que relacionassem com os temas que envolvem a comunidade LGBTI+. Enfatiza que esta pesquisa está sendo desenvolvida no âmbito do grupo de pesquisa Alaye - Laboratório de pesquisa em informação antirracista e sujeitos informacionais. Conclui que bibliotecas e bibliotecáries podem cooperar para a desconstrução de preconceitos que afetam a população LGBTI+ na avaliação e utilização da informação, buscando torná-los competentes em informação.ABECIN2020-10-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/20510.24208/rebecin.v7iespecial.205Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 No. 1 (2020); 156-175Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 156-175Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 7 n. 1 (2020); 156-1752358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/205/205Valério, Erinaldo DiasAvelino da Silva, André Luizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-09T22:11:06Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/205Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2020-12-09T22:11:06Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação
title Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação
spellingShingle Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação
Valério, Erinaldo Dias
Competência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI .
Competência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI .
title_short Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação
title_full Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação
title_fullStr Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação
title_full_unstemmed Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação
title_sort Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação
author Valério, Erinaldo Dias
author_facet Valério, Erinaldo Dias
Avelino da Silva, André Luiz
author_role author
author2 Avelino da Silva, André Luiz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valério, Erinaldo Dias
Avelino da Silva, André Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Competência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI .
Competência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI .
topic Competência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI .
Competência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI .
description Reflect on the role of the library and the librarian in the development of resources that can lower the information barriers necessary for the COVID-19 Pandemic, which affected the LGBTI+ community and made information access and use impossible. He emphasizes that these actions can cooperate for the development of Information Literacy in this group, since they are essential for skills in searching, accessing, using and analyzing information in a conscious way, learning purchase. It is an exploratory and bibliographic research with a quantitative and qualitative approach. Search the Referential Database of Articles in Journals on Information Science (BRAPCI) for published scientific articles that relate to topics involving the LGBTI + community. Emphasizes that this research is being developed within the scope of the research group Alaye - Research laboratory on anti-racist information and subject to specific information. It was concluded that libraries and librarians can cooperate to deconstruct prejudices that affect the LGBTI+ population in the evaluation and use of information, seeking to use useful information.  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/205
10.24208/rebecin.v7iespecial.205
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/205
identifier_str_mv 10.24208/rebecin.v7iespecial.205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/205/205
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 No. 1 (2020); 156-175
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 156-175
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 7 n. 1 (2020); 156-175
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1798325207495081984