Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/205 |
Resumo: | Reflect on the role of the library and the librarian in the development of resources that can lower the information barriers necessary for the COVID-19 Pandemic, which affected the LGBTI+ community and made information access and use impossible. He emphasizes that these actions can cooperate for the development of Information Literacy in this group, since they are essential for skills in searching, accessing, using and analyzing information in a conscious way, learning purchase. It is an exploratory and bibliographic research with a quantitative and qualitative approach. Search the Referential Database of Articles in Journals on Information Science (BRAPCI) for published scientific articles that relate to topics involving the LGBTI + community. Emphasizes that this research is being developed within the scope of the research group Alaye - Research laboratory on anti-racist information and subject to specific information. It was concluded that libraries and librarians can cooperate to deconstruct prejudices that affect the LGBTI+ population in the evaluation and use of information, seeking to use useful information. |
id |
ABECIN-1_f9a29b76cf42215ae031b5cbdb377296 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/205 |
network_acronym_str |
ABECIN-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informaçãoCompetência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI .Competência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI .Reflect on the role of the library and the librarian in the development of resources that can lower the information barriers necessary for the COVID-19 Pandemic, which affected the LGBTI+ community and made information access and use impossible. He emphasizes that these actions can cooperate for the development of Information Literacy in this group, since they are essential for skills in searching, accessing, using and analyzing information in a conscious way, learning purchase. It is an exploratory and bibliographic research with a quantitative and qualitative approach. Search the Referential Database of Articles in Journals on Information Science (BRAPCI) for published scientific articles that relate to topics involving the LGBTI + community. Emphasizes that this research is being developed within the scope of the research group Alaye - Research laboratory on anti-racist information and subject to specific information. It was concluded that libraries and librarians can cooperate to deconstruct prejudices that affect the LGBTI+ population in the evaluation and use of information, seeking to use useful information. Reflete sobre o papel da biblioteca e de bibliotecárie no desenvolvimento de recursos que possam diminuir as barreiras informacionais decorrentes da Pandemia do COVID-19, que tem afetado a comunidade LGBTI+ e impossibilitado o acesso e uso da informação. Destaca que essas ações podem cooperar para o desenvolvimento da Competência em Informação desse grupo, uma vez que a competência consiste em habilidades na busca, acesso, uso e análise da informação de maneira consciente, adquirindo aprendizado. Trata-se de uma pesquisa exploratória e bibliográfica com a abordagem quantitativa e qualitativa. Investigou-se na Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação (BRAPCI) os artigos científicos publicados que relacionassem com os temas que envolvem a comunidade LGBTI+. Enfatiza que esta pesquisa está sendo desenvolvida no âmbito do grupo de pesquisa Alaye - Laboratório de pesquisa em informação antirracista e sujeitos informacionais. Conclui que bibliotecas e bibliotecáries podem cooperar para a desconstrução de preconceitos que afetam a população LGBTI+ na avaliação e utilização da informação, buscando torná-los competentes em informação.ABECIN2020-10-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/20510.24208/rebecin.v7iespecial.205Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 No. 1 (2020); 156-175Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 156-175Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 7 n. 1 (2020); 156-1752358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/205/205Valério, Erinaldo DiasAvelino da Silva, André Luizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-09T22:11:06Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/205Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2020-12-09T22:11:06Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação |
title |
Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação |
spellingShingle |
Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação Valério, Erinaldo Dias Competência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI . Competência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI . |
title_short |
Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação |
title_full |
Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação |
title_fullStr |
Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação |
title_full_unstemmed |
Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação |
title_sort |
Não faça a “egípcia” em tempos de COVID 19: LGBTI+ competentes em informação |
author |
Valério, Erinaldo Dias |
author_facet |
Valério, Erinaldo Dias Avelino da Silva, André Luiz |
author_role |
author |
author2 |
Avelino da Silva, André Luiz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valério, Erinaldo Dias Avelino da Silva, André Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI . Competência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI . |
topic |
Competência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI . Competência em Informação; Bibliotecáries; Pandemia Covid-19; LGBTI . |
description |
Reflect on the role of the library and the librarian in the development of resources that can lower the information barriers necessary for the COVID-19 Pandemic, which affected the LGBTI+ community and made information access and use impossible. He emphasizes that these actions can cooperate for the development of Information Literacy in this group, since they are essential for skills in searching, accessing, using and analyzing information in a conscious way, learning purchase. It is an exploratory and bibliographic research with a quantitative and qualitative approach. Search the Referential Database of Articles in Journals on Information Science (BRAPCI) for published scientific articles that relate to topics involving the LGBTI + community. Emphasizes that this research is being developed within the scope of the research group Alaye - Research laboratory on anti-racist information and subject to specific information. It was concluded that libraries and librarians can cooperate to deconstruct prejudices that affect the LGBTI+ population in the evaluation and use of information, seeking to use useful information. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/205 10.24208/rebecin.v7iespecial.205 |
url |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/205 |
identifier_str_mv |
10.24208/rebecin.v7iespecial.205 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/205/205 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 No. 1 (2020); 156-175 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 156-175 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 7 n. 1 (2020); 156-175 2358-3193 reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) instacron:ABECIN |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
instacron_str |
ABECIN |
institution |
ABECIN |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
collection |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
repository.mail.fl_str_mv |
||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com |
_version_ |
1798325207495081984 |