Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Daniela Karine
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
Texto Completo: https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/390
Resumo: The flexibility of the learning space and time characteristic of Distance Education (DE) increases the possibilities of access to education, also revealing its democratization character. This perspective meets national policies of professional development, as it leads to increased access and the need for evaluation processes based on quality indicators. Given this, this study aims to raise the perceptions of graduates of a distance learning course, linked to the National Program for Strengthening School Councils, about their contributions and developments related to professional performance. The research had a mixed approach and was based on the application of a questionnaire in a convenience sample of 1113 participants. The results revealed that the main contribution referred to the acquisition of knowledge about school councils, which guided the development of skills and attitudes that allowed acting mainly in actions to strengthen school councils. It is noteworthy that the distance modality allowed the training action, linked to a government program and an educational policy, could be carried out in different regions of the country, involving various institutions. Thus, the democratizing potential of DE is reinforced and it is evident that these training processes result in changes in the professional performance of their graduates.
id ABED-1_d87167b1d91d32bea359905dace628fe
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/390
network_acronym_str ABED-1
network_name_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository_id_str
spelling Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação Educação a Distância. Democratização. Conselhos Escolares. Aprendizagem.The flexibility of the learning space and time characteristic of Distance Education (DE) increases the possibilities of access to education, also revealing its democratization character. This perspective meets national policies of professional development, as it leads to increased access and the need for evaluation processes based on quality indicators. Given this, this study aims to raise the perceptions of graduates of a distance learning course, linked to the National Program for Strengthening School Councils, about their contributions and developments related to professional performance. The research had a mixed approach and was based on the application of a questionnaire in a convenience sample of 1113 participants. The results revealed that the main contribution referred to the acquisition of knowledge about school councils, which guided the development of skills and attitudes that allowed acting mainly in actions to strengthen school councils. It is noteworthy that the distance modality allowed the training action, linked to a government program and an educational policy, could be carried out in different regions of the country, involving various institutions. Thus, the democratizing potential of DE is reinforced and it is evident that these training processes result in changes in the professional performance of their graduates.A flexibilização do espaço e tempo de aprendizagem característico da Educação a Distância (EaD) ampliam as possibilidades de acesso à educação, revelando também seu caráter de democratização. Essa perspectiva atende a políticas nacionais de formação, pois remete ampliação do acesso e a necessidade de processos avaliativos pautados em indicadores de qualidade. Diante disso, este estudo tem o objetivo de levantar as percepções dos egressos de um curso de formação a distância, vinculado ao Programa Nacional de Fortalecimento dos Conselhos Escolares, sobre as suas contribuições e os desdobramentos relacionados à atuação profissional. A pesquisa teve abordagem mista e pautou-se na aplicação de um questionário em uma amostra constituída por conveniência de 1113 participantes. Os resultados revelaram que a principal contribuição referiu-se a aquisição de conhecimentos sobre os conselhos escolares, o que pautou o desenvolvimento de habilidade e atitudes que permitiram atuar principalmente em ações para o fortalecimento dos conselhos escolares. Ressalta-se que a modalidade a distância permitiu que a ação de formação, vinculada um programa de governo e a uma política educacional, pudesse ser efetivada em diferentes regiões do país, envolvendo várias instituições. Assim, reforça-se o potencial democratizador da EaD e evidencia-se que esses processos de formação resultam em mudanças na atuação profissional de seus egressos.Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância2020-08-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/39010.17143/rbaad.v19i1.390Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020)1806-13622359-034310.17143/rbaad.v19i1reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainstname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)instacron:ABEDporhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/390/343Pesquisa Nacional no BrasilCopyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Daniela Karine2020-11-19T22:45:43Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/390Revistahttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/ONGhttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/oairbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br1806-13622359-0343opendoar:2020-11-19T22:45:43Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação
title Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação
spellingShingle Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação
Ramos, Daniela Karine
Educação a Distância. Democratização. Conselhos Escolares. Aprendizagem.
title_short Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação
title_full Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação
title_fullStr Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação
title_full_unstemmed Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação
title_sort Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação
author Ramos, Daniela Karine
author_facet Ramos, Daniela Karine
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Daniela Karine
dc.subject.por.fl_str_mv Educação a Distância. Democratização. Conselhos Escolares. Aprendizagem.
topic Educação a Distância. Democratização. Conselhos Escolares. Aprendizagem.
description The flexibility of the learning space and time characteristic of Distance Education (DE) increases the possibilities of access to education, also revealing its democratization character. This perspective meets national policies of professional development, as it leads to increased access and the need for evaluation processes based on quality indicators. Given this, this study aims to raise the perceptions of graduates of a distance learning course, linked to the National Program for Strengthening School Councils, about their contributions and developments related to professional performance. The research had a mixed approach and was based on the application of a questionnaire in a convenience sample of 1113 participants. The results revealed that the main contribution referred to the acquisition of knowledge about school councils, which guided the development of skills and attitudes that allowed acting mainly in actions to strengthen school councils. It is noteworthy that the distance modality allowed the training action, linked to a government program and an educational policy, could be carried out in different regions of the country, involving various institutions. Thus, the democratizing potential of DE is reinforced and it is evident that these training processes result in changes in the professional performance of their graduates.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/390
10.17143/rbaad.v19i1.390
url https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/390
identifier_str_mv 10.17143/rbaad.v19i1.390
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/390/343
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Pesquisa Nacional no Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020)
1806-1362
2359-0343
10.17143/rbaad.v19i1
reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
instname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron:ABED
instname_str Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron_str ABED
institution ABED
reponame_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
collection Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
repository.mail.fl_str_mv rbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br
_version_ 1798046170964033536