Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
Texto Completo: | https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/390 |
Resumo: | The flexibility of the learning space and time characteristic of Distance Education (DE) increases the possibilities of access to education, also revealing its democratization character. This perspective meets national policies of professional development, as it leads to increased access and the need for evaluation processes based on quality indicators. Given this, this study aims to raise the perceptions of graduates of a distance learning course, linked to the National Program for Strengthening School Councils, about their contributions and developments related to professional performance. The research had a mixed approach and was based on the application of a questionnaire in a convenience sample of 1113 participants. The results revealed that the main contribution referred to the acquisition of knowledge about school councils, which guided the development of skills and attitudes that allowed acting mainly in actions to strengthen school councils. It is noteworthy that the distance modality allowed the training action, linked to a government program and an educational policy, could be carried out in different regions of the country, involving various institutions. Thus, the democratizing potential of DE is reinforced and it is evident that these training processes result in changes in the professional performance of their graduates. |
id |
ABED-1_d87167b1d91d32bea359905dace628fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/390 |
network_acronym_str |
ABED-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação Educação a Distância. Democratização. Conselhos Escolares. Aprendizagem.The flexibility of the learning space and time characteristic of Distance Education (DE) increases the possibilities of access to education, also revealing its democratization character. This perspective meets national policies of professional development, as it leads to increased access and the need for evaluation processes based on quality indicators. Given this, this study aims to raise the perceptions of graduates of a distance learning course, linked to the National Program for Strengthening School Councils, about their contributions and developments related to professional performance. The research had a mixed approach and was based on the application of a questionnaire in a convenience sample of 1113 participants. The results revealed that the main contribution referred to the acquisition of knowledge about school councils, which guided the development of skills and attitudes that allowed acting mainly in actions to strengthen school councils. It is noteworthy that the distance modality allowed the training action, linked to a government program and an educational policy, could be carried out in different regions of the country, involving various institutions. Thus, the democratizing potential of DE is reinforced and it is evident that these training processes result in changes in the professional performance of their graduates.A flexibilização do espaço e tempo de aprendizagem característico da Educação a Distância (EaD) ampliam as possibilidades de acesso à educação, revelando também seu caráter de democratização. Essa perspectiva atende a políticas nacionais de formação, pois remete ampliação do acesso e a necessidade de processos avaliativos pautados em indicadores de qualidade. Diante disso, este estudo tem o objetivo de levantar as percepções dos egressos de um curso de formação a distância, vinculado ao Programa Nacional de Fortalecimento dos Conselhos Escolares, sobre as suas contribuições e os desdobramentos relacionados à atuação profissional. A pesquisa teve abordagem mista e pautou-se na aplicação de um questionário em uma amostra constituída por conveniência de 1113 participantes. Os resultados revelaram que a principal contribuição referiu-se a aquisição de conhecimentos sobre os conselhos escolares, o que pautou o desenvolvimento de habilidade e atitudes que permitiram atuar principalmente em ações para o fortalecimento dos conselhos escolares. Ressalta-se que a modalidade a distância permitiu que a ação de formação, vinculada um programa de governo e a uma política educacional, pudesse ser efetivada em diferentes regiões do país, envolvendo várias instituições. Assim, reforça-se o potencial democratizador da EaD e evidencia-se que esses processos de formação resultam em mudanças na atuação profissional de seus egressos.Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância2020-08-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/39010.17143/rbaad.v19i1.390Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020)1806-13622359-034310.17143/rbaad.v19i1reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainstname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)instacron:ABEDporhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/390/343Pesquisa Nacional no BrasilCopyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Daniela Karine2020-11-19T22:45:43Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/390Revistahttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/ONGhttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/oairbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br1806-13622359-0343opendoar:2020-11-19T22:45:43Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação |
title |
Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação |
spellingShingle |
Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação Ramos, Daniela Karine Educação a Distância. Democratização. Conselhos Escolares. Aprendizagem. |
title_short |
Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação |
title_full |
Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação |
title_fullStr |
Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação |
title_full_unstemmed |
Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação |
title_sort |
Educação a Distância em Políticas Nacionais de Formação |
author |
Ramos, Daniela Karine |
author_facet |
Ramos, Daniela Karine |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Daniela Karine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação a Distância. Democratização. Conselhos Escolares. Aprendizagem. |
topic |
Educação a Distância. Democratização. Conselhos Escolares. Aprendizagem. |
description |
The flexibility of the learning space and time characteristic of Distance Education (DE) increases the possibilities of access to education, also revealing its democratization character. This perspective meets national policies of professional development, as it leads to increased access and the need for evaluation processes based on quality indicators. Given this, this study aims to raise the perceptions of graduates of a distance learning course, linked to the National Program for Strengthening School Councils, about their contributions and developments related to professional performance. The research had a mixed approach and was based on the application of a questionnaire in a convenience sample of 1113 participants. The results revealed that the main contribution referred to the acquisition of knowledge about school councils, which guided the development of skills and attitudes that allowed acting mainly in actions to strengthen school councils. It is noteworthy that the distance modality allowed the training action, linked to a government program and an educational policy, could be carried out in different regions of the country, involving various institutions. Thus, the democratizing potential of DE is reinforced and it is evident that these training processes result in changes in the professional performance of their graduates. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/390 10.17143/rbaad.v19i1.390 |
url |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/390 |
identifier_str_mv |
10.17143/rbaad.v19i1.390 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/390/343 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Pesquisa Nacional no Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020) 1806-1362 2359-0343 10.17143/rbaad.v19i1 reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância instname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) instacron:ABED |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) |
instacron_str |
ABED |
institution |
ABED |
reponame_str |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
collection |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br |
_version_ |
1798046170964033536 |