Fat-phobic society: discourses related to fat clothing
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista dObra[s] |
Texto Completo: | https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1434 |
Resumo: | Clothing for fat people presents several problems: one of the issues to be highlighted is the low commercialization offer in the city of Fortaleza, state of Ceará. There is no significant supply of brands for fat people in Fortaleza local trade, when we compared with stores to the slim public. This article is part of a research related to the PhD in Design, University of Lisbon (ULisboa). We do not use words obesity or overweight because they are generally aimed at people with health problems. We aim, from a theoretical discussion – by highlighting authors such as Aires, Gurgel, Ribeiro, and Jimenez – to analyse a social construction of the body of thin and fat women, when discussing the use of the words curvy, fat, plus size, and obese. These words comprehend social issues should precede easy access to fat women clothing consistent with their body, without suffering discrimination due to a standard body, a thin body, exalted by fat-phobic society. |
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Fat-phobic society: discourses related to fat clothingSociedade gordofóbica: discursos relativos ao vestuário de gordasFatphobiaFat womenPlus sizeGordofobiaMulheres gordasPlus sizeClothing for fat people presents several problems: one of the issues to be highlighted is the low commercialization offer in the city of Fortaleza, state of Ceará. There is no significant supply of brands for fat people in Fortaleza local trade, when we compared with stores to the slim public. This article is part of a research related to the PhD in Design, University of Lisbon (ULisboa). We do not use words obesity or overweight because they are generally aimed at people with health problems. We aim, from a theoretical discussion – by highlighting authors such as Aires, Gurgel, Ribeiro, and Jimenez – to analyse a social construction of the body of thin and fat women, when discussing the use of the words curvy, fat, plus size, and obese. These words comprehend social issues should precede easy access to fat women clothing consistent with their body, without suffering discrimination due to a standard body, a thin body, exalted by fat-phobic society.O vestuário para gordos apresenta uma série de problemas: uma das questões a destacar é a pouca oferta de comercialização na cidade de Fortaleza, capital do Estado do Ceará. Não há uma oferta significativa de lojas e marcas que atendam aos gordos no comércio local da cidade, quando comparamos com lojas para o público magro. O presente artigo faz parte de uma investigação ligada ao programa doutoral em Design da Universidade de Lisboa (ULisboa). Ao caracterizar os termos que indicam os gordos, optamos por não utilizar as palavras obesidade ou sobrepeso porque são destinadas geralmente a pessoas com problemas de saúde. Objetivamos, a partir de uma discussão teórica – ao destacar autores como Aires, Gurgel, Ribeiro e Jimenez –, analisar a construção social do corpo das mulheres magras e gordas, ao discorrer sobre o uso das palavras curvy, gorda, plus size e obesa. As questões aqui tratadas são também de cunho social e devem preceder o fácil acesso ao vestuário das mulheres gordas condizente com seu corpo, sem que sofram descriminação por não estarem em conformidade com o corpo padrão hegemônico, o corpo magro, exaltado pela sociedade gordofóbica.Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem2021-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/143410.26563/dobras.i33.1434dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; n. 33 (2021); 135-1522358-00031982-0313reponame:Revista dObra[s]instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)instacron:ABEPEMporhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1434/725https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMatos, Cynthia de Holanda SousaLopes, Humberto Pinheiro2021-11-30T20:32:26Zoai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/1434Revistahttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/indexONGhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/oaidobras.abepem@gmail.com2358-00031982-0313opendoar:2023-01-12T16:05:47.609565Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)true |
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