The Intervened Wardrobe: Making Visible the Agency of Clothes
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista dObra[s] |
Texto Completo: | https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/718 |
Resumo: | The fashion industry is permeated by overconsumption. Mass production, low prices and speed of turnover of trends lead consumers to perceive clothes as disposable objects. The resulting throwaway culture adds to the already problematic environmental impact of the fashion industry. To shift this state of affairs, we propose wardrobe interventions, a method that uses experimental design practices to collect insights and promote more active engagements between wearers and worn by leveraging the notion of material agency. We describe two projects used to develop and verify the method, to demonstrate how foregrounding the agency of clothes can enhance values embedded in wearer-worn relationships, and potentially shift consumer actions. |
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The Intervened Wardrobe: Making Visible the Agency of ClothesO guarda-roupa interferido: tornando visível a agência das roupasFashion research methodfashion and ecologyfashion practicewardrobe interventionmaterial agency.Métodos de pesquisa em modamoda e ecologiaprática em modaintervenção em guarda-roupaagência material.The fashion industry is permeated by overconsumption. Mass production, low prices and speed of turnover of trends lead consumers to perceive clothes as disposable objects. The resulting throwaway culture adds to the already problematic environmental impact of the fashion industry. To shift this state of affairs, we propose wardrobe interventions, a method that uses experimental design practices to collect insights and promote more active engagements between wearers and worn by leveraging the notion of material agency. We describe two projects used to develop and verify the method, to demonstrate how foregrounding the agency of clothes can enhance values embedded in wearer-worn relationships, and potentially shift consumer actions.A indústria da moda é permeada por hiperconsumo. Produção em massa, preços baixos e tendências fazem com que consumidores percebam roupas como descartáveis. Essa cultura do descarte se soma aos já problemá- ticos impactos ambientais causados pela indústria. Para alterar esse cenário propomos intervenções em guarda-roupas, um método que parte de práticas experimentais em design para promover engajamentos mais ativos entre usuários e vestíveis, com suporte da noção de agência material. A partir de dois casos, usados para desenvolver e verificar o método, demonstramos como é possível intensificar valores presentes nas relações usuário-vestível através da percepção da agência das roupas, e, potencialmente, alterar ações de consumidores.Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem2018-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/71810.26563/dobras.v11i23.718dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; v. 11 n. 23 (2018); 197-2172358-00031982-0313reponame:Revista dObra[s]instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)instacron:ABEPEMporhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/718/492Copyright (c) 2020 Julia Valle Noronha, Danielle Wildeinfo:eu-repo/semantics/openAccessNoronha, Julia ValleWilde, Danielle2019-06-13T14:33:36Zoai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/718Revistahttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/indexONGhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/oaidobras.abepem@gmail.com2358-00031982-0313opendoar:2023-01-12T16:05:35.709448Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)true |
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