The professional qualification under a focus of work psychology: a historical study in a technological education institution

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Alexandre de Carvalho
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Madureira, Natalia Campanha Silva, Assumpção, Georgia de Souza, Carvalho, Vinicius dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Produção Online
Texto Completo: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2746
Resumo: This study addresses issues related to professional qualification and human factors at work. The objective of the article was to analyze the use of mental test in the 1940s and 1950s as a way of assessing students' specific skills in the “National Technical School” (ETN) from the perspective of Work Psychology, with a qualitative method of documentary analysis exploratory-descriptive. The results showed that the vestibular exams in the ETN, starting in 1942, began to include the compulsory mental test, because if the candidate did not have the aptitude for technical education, he could not be enrolled. However, in spite of the emphasis on this mental test, the management of this teaching process was truncated and inconsistent, although, in the context of Taylorism, a discourse prevailed in favor of the relevance of an objective and scientific evaluation of the skills of the workers.
id ABEPRO-2_3ed55ee9f4393e92afbbad2bf514b52e
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2746
network_acronym_str ABEPRO-2
network_name_str Revista Produção Online
repository_id_str
spelling The professional qualification under a focus of work psychology: a historical study in a technological education institutionA qualificação profissional sob enfoque da psicologia do trabalho: estudo histórico em uma instituição de ensino tecnológicoProfessional qualification. Human factors at work. National Technical School. TaylorismWork Psychology.Qualificação profissional. Fatores humanos no trabalho. Escola Técnica Nacional. Taylorismo. Psicologia do Trabalho.This study addresses issues related to professional qualification and human factors at work. The objective of the article was to analyze the use of mental test in the 1940s and 1950s as a way of assessing students' specific skills in the “National Technical School” (ETN) from the perspective of Work Psychology, with a qualitative method of documentary analysis exploratory-descriptive. The results showed that the vestibular exams in the ETN, starting in 1942, began to include the compulsory mental test, because if the candidate did not have the aptitude for technical education, he could not be enrolled. However, in spite of the emphasis on this mental test, the management of this teaching process was truncated and inconsistent, although, in the context of Taylorism, a discourse prevailed in favor of the relevance of an objective and scientific evaluation of the skills of the workers.Este estudo aborda questões relativas à qualificação profissional e aos fatores humanos no trabalho. O objetivo do artigo foi o de analisar o uso do teste mental, nas décadas de 1940 e 1950, como forma de avaliar aptidões específicas dos alunos na Escola Técnica Nacional (ETN), a partir da perspectiva da Psicologia do Trabalho e de uma metodologia qualitativa de análise documental exploratório-descritiva. Os resultados obtidos mostraram que na ETN, os exames vestibulares, a partir de 1942, passaram a incluir a obrigatoriedade do teste de nível mental, porque se o candidato não apresentasse aptidão para o ensino técnico, não poderia ser matriculado. No entanto, em que pese a ênfase nesse teste mental, a gestão desse processo de ensino foi truncada e inconsistente, muito embora prevalecesse, no contexto do taylorismo, um discurso em prol da relevância de uma avaliação objetiva e científica das aptidões dos trabalhadores.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2018-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfvideo/mp4https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/274610.14488/1676-1901.v18i1.2746Revista Produção Online; Vol. 18 No. 1 (2018); 189-206Revista Produção Online; v. 18 n. 1 (2018); 189-2061676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2746/1634https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2746/1635Copyright (c) 2018 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Alexandre de CarvalhoMadureira, Natalia Campanha SilvaAssumpção, Georgia de SouzaCarvalho, Vinicius dos Santos2018-03-15T12:40:39Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2746Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2018-03-15T12:40:39Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false
dc.title.none.fl_str_mv The professional qualification under a focus of work psychology: a historical study in a technological education institution
A qualificação profissional sob enfoque da psicologia do trabalho: estudo histórico em uma instituição de ensino tecnológico
title The professional qualification under a focus of work psychology: a historical study in a technological education institution
spellingShingle The professional qualification under a focus of work psychology: a historical study in a technological education institution
Castro, Alexandre de Carvalho
Professional qualification. Human factors at work. National Technical School. Taylorism
Work Psychology.
Qualificação profissional. Fatores humanos no trabalho. Escola Técnica Nacional. Taylorismo. Psicologia do Trabalho.
title_short The professional qualification under a focus of work psychology: a historical study in a technological education institution
title_full The professional qualification under a focus of work psychology: a historical study in a technological education institution
title_fullStr The professional qualification under a focus of work psychology: a historical study in a technological education institution
title_full_unstemmed The professional qualification under a focus of work psychology: a historical study in a technological education institution
title_sort The professional qualification under a focus of work psychology: a historical study in a technological education institution
author Castro, Alexandre de Carvalho
author_facet Castro, Alexandre de Carvalho
Madureira, Natalia Campanha Silva
Assumpção, Georgia de Souza
Carvalho, Vinicius dos Santos
author_role author
author2 Madureira, Natalia Campanha Silva
Assumpção, Georgia de Souza
Carvalho, Vinicius dos Santos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Alexandre de Carvalho
Madureira, Natalia Campanha Silva
Assumpção, Georgia de Souza
Carvalho, Vinicius dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Professional qualification. Human factors at work. National Technical School. Taylorism
Work Psychology.
Qualificação profissional. Fatores humanos no trabalho. Escola Técnica Nacional. Taylorismo. Psicologia do Trabalho.
topic Professional qualification. Human factors at work. National Technical School. Taylorism
Work Psychology.
Qualificação profissional. Fatores humanos no trabalho. Escola Técnica Nacional. Taylorismo. Psicologia do Trabalho.
description This study addresses issues related to professional qualification and human factors at work. The objective of the article was to analyze the use of mental test in the 1940s and 1950s as a way of assessing students' specific skills in the “National Technical School” (ETN) from the perspective of Work Psychology, with a qualitative method of documentary analysis exploratory-descriptive. The results showed that the vestibular exams in the ETN, starting in 1942, began to include the compulsory mental test, because if the candidate did not have the aptitude for technical education, he could not be enrolled. However, in spite of the emphasis on this mental test, the management of this teaching process was truncated and inconsistent, although, in the context of Taylorism, a discourse prevailed in favor of the relevance of an objective and scientific evaluation of the skills of the workers.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2746
10.14488/1676-1901.v18i1.2746
url https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2746
identifier_str_mv 10.14488/1676-1901.v18i1.2746
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2746/1634
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2746/1635
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Produção Online
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Produção Online
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
video/mp4
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
dc.source.none.fl_str_mv Revista Produção Online; Vol. 18 No. 1 (2018); 189-206
Revista Produção Online; v. 18 n. 1 (2018); 189-206
1676-1901
reponame:Revista Produção Online
instname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron:ABEPRO
instname_str Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron_str ABEPRO
institution ABEPRO
reponame_str Revista Produção Online
collection Revista Produção Online
repository.name.fl_str_mv Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
repository.mail.fl_str_mv ||producaoonline@gmail.com
_version_ 1761536950523658240