Contribuition of the quality control circle (QCC) to organizational learning: evidence in a textile industry in Santa Catarina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fodra, Rugles Carpiné
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Alano, Fábio da Silva, Silva, Denise Abatti Kasper
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Produção Online
Texto Completo: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/4072
Resumo: The companies need to improve their proccesses to be differentiated in the business environment. For that, many organizations begun to work with methodologies such as the Quality Control Circles (QCC), and also to understand the Organizational Learning (OL) as a differentiating factor for better results. The QCC is a model of work group for develop organizational improvements. About OL, Crossan, Lane and White (1999), created a model known as “4 I’s, where OL happens through the processes of intuition, interpretation, integration and institutionalization, at the individual, group and organizational levels. This paper analyzed the QCC contributions to the OL process at the "4 I's" model, in the context of a textile industry in Santa Catarina, by a case study, where the data were collected from questionnaire aplication. As a result, the existence of learning processes at the "4 I's" model was identified; and that there is no difference in the level of perception among respondent profiles.
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spelling Contribuition of the quality control circle (QCC) to organizational learning: evidence in a textile industry in Santa CatarinaContribuição do círculo de controle de qualidade (CCQ) à aprendizagem organizacional: evidências em uma indústria têxtil catarinenseOrganizational Learning. Quality Control Circle. “4 I’s” model. Work Teams. Textile Industry.Aprendizagem Organizacional. Círculo de Controle de Qualidade. Modelo “4 I’s”Grupos de Trabalho. Indústria Têxtil.The companies need to improve their proccesses to be differentiated in the business environment. For that, many organizations begun to work with methodologies such as the Quality Control Circles (QCC), and also to understand the Organizational Learning (OL) as a differentiating factor for better results. The QCC is a model of work group for develop organizational improvements. About OL, Crossan, Lane and White (1999), created a model known as “4 I’s, where OL happens through the processes of intuition, interpretation, integration and institutionalization, at the individual, group and organizational levels. This paper analyzed the QCC contributions to the OL process at the "4 I's" model, in the context of a textile industry in Santa Catarina, by a case study, where the data were collected from questionnaire aplication. As a result, the existence of learning processes at the "4 I's" model was identified; and that there is no difference in the level of perception among respondent profiles.A busca por vantagens competitivas obriga as empresas a trabalharem com uma gestão voltada para a melhoria contínua. Neste cenário, crescente são as organizações que adotam ferramentas como o Círculo de Controle de Qualidade (CCQ), buscando também compreender a Aprendizagem Organizacional (AO) como fator de diferenciação. Conhecido como um modelo onde profissionais trabalham em grupo, o CCQ contribui para desenvolver melhorias. Quanto a AO, Crossan, Lane e White (1999) desenvolveram o modelo “4 I’s”, onde AO ocorre por meio dos processos de intuição, interpretação, integração e institucionalização, nos níveis individual, grupal e organizacional. Este trabalho analisou as contribuições do CCQ à aprendizagem nos níveis individual, grupal e organizacional, percebidas pelos participantes do programa de uma indústria têxtil catarinense. Para isso, foi realizado um estudo de caso, exploratório e descritivo, de abordagens quantitativa e qualitativa, com coleta de dados via aplicação de questionário e análise documental. Os dados foram analisados por meio de softwares (Excel e Minitab), além da análise guiada pelo framework dos “4 I’s”. Como resultados, constatou-se que o ambiente do CCQ oportuniza a aprendizagem nos níveis individual, grupal e organizacional e que não há diferença no nível de percepção entre os perfis de respondentes no contexto estudado.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2021-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfvideo/mp4https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/407210.14488/1676-1901.v21i1.4072Revista Produção Online; Vol. 21 No. 1 (2021); 1-27Revista Produção Online; v. 21 n. 1 (2021); 1-271676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/4072/2001https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/4072/2002Copyright (c) 2021 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessFodra, Rugles CarpinéAlano, Fábio da SilvaSilva, Denise Abatti Kasper2021-03-16T02:35:06Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/4072Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2021-03-16T02:35:06Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false
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