ORGANIZATIONAL LEARNING CAPACITY: THE STUDY ON A TEXTILE INDUSTRY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Andressa
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: da Silva, Liliane Liliane de Souza Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/3123
Resumo: Organizational learning capacity is defined by Chiva, Alegre and Lapiedra (2007) as a set of organizational characteristics that facilitate learning at all the levels in a company. The objective of this study was to identify the presence of the dimensions of organizational learning - Experimentation, Propensity to risks, interaction with the external environment, Dialogue and Participatory Decision Making in a textile industry. The research was descriptive, survey and quantitative. The sample was composed by 137 respondents. The analysis was done by structural equation modeling. The results indicated that the propensity to risk showed greater influence on organizational learning, the other dimensions also had influence, with lower amplitude. The lower impact dimension was the Participatory Decision Making. This can be associated with the survey respondents, because they were employees of all levels, whose may or may not participate in organizational decisions.
id UNISUL-1_b9399ebd7dfaa742c1d45795620ddccc
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3123
network_acronym_str UNISUL-1
network_name_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository_id_str
spelling ORGANIZATIONAL LEARNING CAPACITY: THE STUDY ON A TEXTILE INDUSTRYCAPACIDAD DE APRENDIJE ORGANIZACIONAL: ESTUDIO REALIZADO EN UNA INDUSTRIA TÊXTIL ACAPACIDADE DE APRENDIZAGEM ORGANIZACIONAL: ESTUDO REALIZADO EM UMA INDÚSTRIA TÊXTILOrganizational LearningLearning ProcessesTextile industryAprendizaje OrganizacionalProcesos de AprendizajeIndustria Textil.Aprendizagem OrganizacionalProcessos de AprendizagemIndústria Têxtil.Organizational learning capacity is defined by Chiva, Alegre and Lapiedra (2007) as a set of organizational characteristics that facilitate learning at all the levels in a company. The objective of this study was to identify the presence of the dimensions of organizational learning - Experimentation, Propensity to risks, interaction with the external environment, Dialogue and Participatory Decision Making in a textile industry. The research was descriptive, survey and quantitative. The sample was composed by 137 respondents. The analysis was done by structural equation modeling. The results indicated that the propensity to risk showed greater influence on organizational learning, the other dimensions also had influence, with lower amplitude. The lower impact dimension was the Participatory Decision Making. This can be associated with the survey respondents, because they were employees of all levels, whose may or may not participate in organizational decisions.La capacidad de aprendizaje organizacional es definida por Chiva, Alegre e Lapiedra (2007) como un conjunto de características organizacionales que facilitan el aprendizaje en todos los niveles de la empresa. El objetivo de este estudio fue identificar la presencia de las dimensiones de aprendizaje organizacional - Experimentación, Propensión a Riesgos, Interacción con el Ambiente Externo, Diálogo y Toma Participativa de Decisiones en una industria textil. La investigación fue descriptiva, survey y cuantitativa. La muestra tuvo 137 respondientes. El análisis fue hecho por modelación de ecuaciones estructurales. Los resultados indicaron que la Propensión a Riesgo presento mayor influencia en el aprendizaje organizacional, las demás dimensiones también presentaron influencia, con menor amplitud. La dimensión de menor impacto fue la Toma Participativa de Decisiones. Ello puede estar asociado con los respondientes de la investigación, pues fueron considerados empleados de todos los niveles jerárquicos, que pueden o no participar de las decisiones organizacionales. A capacidade de aprendizagem organizacional é definida por Chiva, Alegre e Lapiedra (2007) como um conjunto de características organizacionais que facilitam a aprendizagem em todos os níveis da empresa. O objetivo deste estudo foi identificar a presença das dimensões da aprendizagem organizacional - Experimentação, Propensão aos Riscos, Interação com o Ambiente Externo, Diálogo e Tomada de Decisão Participativa em uma indústria têxtil. A pesquisa foi descritiva, survey e quantitativa. A amostra foi de 137 respondentes. A análise foi feita pela modelagem de equações estruturais. Os resultados indicaram que a Propensão ao Risco apresentou maior influência na aprendizagem organizacional, as demais dimensões também apresentaram influência, com menor amplitude. A dimensão de menor impacto foi a Tomada de Decisão Participativa. Isto pode estar associado aos respondentes da pesquisa, pois foram considerados funcionários de todos os níveis hierárquicos, que podem ou não participarem das decisões organizacionais. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/312310.19177/reen.v9e22016166-191Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 9 n. 2 (2016); 166-1911984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/3123/pdfCopyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Andressada Silva, Liliane Liliane de Souza Vieira2016-09-28T14:24:38Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3123Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:29.035397Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv ORGANIZATIONAL LEARNING CAPACITY: THE STUDY ON A TEXTILE INDUSTRY
CAPACIDAD DE APRENDIJE ORGANIZACIONAL: ESTUDIO REALIZADO EN UNA INDUSTRIA TÊXTIL A
CAPACIDADE DE APRENDIZAGEM ORGANIZACIONAL: ESTUDO REALIZADO EM UMA INDÚSTRIA TÊXTIL
title ORGANIZATIONAL LEARNING CAPACITY: THE STUDY ON A TEXTILE INDUSTRY
spellingShingle ORGANIZATIONAL LEARNING CAPACITY: THE STUDY ON A TEXTILE INDUSTRY
Gonçalves, Andressa
Organizational Learning
Learning Processes
Textile industry
Aprendizaje Organizacional
Procesos de Aprendizaje
Industria Textil.
Aprendizagem Organizacional
Processos de Aprendizagem
Indústria Têxtil.
title_short ORGANIZATIONAL LEARNING CAPACITY: THE STUDY ON A TEXTILE INDUSTRY
title_full ORGANIZATIONAL LEARNING CAPACITY: THE STUDY ON A TEXTILE INDUSTRY
title_fullStr ORGANIZATIONAL LEARNING CAPACITY: THE STUDY ON A TEXTILE INDUSTRY
title_full_unstemmed ORGANIZATIONAL LEARNING CAPACITY: THE STUDY ON A TEXTILE INDUSTRY
title_sort ORGANIZATIONAL LEARNING CAPACITY: THE STUDY ON A TEXTILE INDUSTRY
author Gonçalves, Andressa
author_facet Gonçalves, Andressa
da Silva, Liliane Liliane de Souza Vieira
author_role author
author2 da Silva, Liliane Liliane de Souza Vieira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Andressa
da Silva, Liliane Liliane de Souza Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Organizational Learning
Learning Processes
Textile industry
Aprendizaje Organizacional
Procesos de Aprendizaje
Industria Textil.
Aprendizagem Organizacional
Processos de Aprendizagem
Indústria Têxtil.
topic Organizational Learning
Learning Processes
Textile industry
Aprendizaje Organizacional
Procesos de Aprendizaje
Industria Textil.
Aprendizagem Organizacional
Processos de Aprendizagem
Indústria Têxtil.
description Organizational learning capacity is defined by Chiva, Alegre and Lapiedra (2007) as a set of organizational characteristics that facilitate learning at all the levels in a company. The objective of this study was to identify the presence of the dimensions of organizational learning - Experimentation, Propensity to risks, interaction with the external environment, Dialogue and Participatory Decision Making in a textile industry. The research was descriptive, survey and quantitative. The sample was composed by 137 respondents. The analysis was done by structural equation modeling. The results indicated that the propensity to risk showed greater influence on organizational learning, the other dimensions also had influence, with lower amplitude. The lower impact dimension was the Participatory Decision Making. This can be associated with the survey respondents, because they were employees of all levels, whose may or may not participate in organizational decisions.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/3123
10.19177/reen.v9e22016166-191
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/3123
identifier_str_mv 10.19177/reen.v9e22016166-191
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/3123/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 9 n. 2 (2016); 166-191
1984-3372
1984-3372
reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
collection Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com
_version_ 1800220657622974464