The game of catapult to understand the design of experiments: one proposal of playful approach for teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Produção Online |
Texto Completo: | https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1576 |
Resumo: | This paper proposes the use of the Catapult game for teaching design of experiments. This game consists of a small catapult capable of launching small objects. This can have different settings, so up to five control variables can be changed. The possibility of introducing different adjustments to the catapult allows driving of several types of treatments and the use of various DOE techniques. In this direction, one 2k factorial experiment was performed and is presented. Moreover, the text addresses the DOE through the Multiple Linear Regression using the regression coefficient R2 as a measure for assessing the significance of the factors and the interaction between them. Despite the simplicity of the catapult device, several existing activities in conducting industrial experiments are present in this game. This work provides several important concepts of this technique through play. |
id |
ABEPRO-2_b4903795a7974a4ae84f89f21eaed02c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1576 |
network_acronym_str |
ABEPRO-2 |
network_name_str |
Revista Produção Online |
repository_id_str |
|
spelling |
The game of catapult to understand the design of experiments: one proposal of playful approach for teachingO jogo da catapulta para compreender o planejamento e análise de experimentos: proposta de uma abordagem lúdica de ensinoEducational Games. Design of Experiments. Regression Coefficient.Jogos EducativosPlanejamento e Análise de ExperimentosCoeficiente de DeterminaçãoThis paper proposes the use of the Catapult game for teaching design of experiments. This game consists of a small catapult capable of launching small objects. This can have different settings, so up to five control variables can be changed. The possibility of introducing different adjustments to the catapult allows driving of several types of treatments and the use of various DOE techniques. In this direction, one 2k factorial experiment was performed and is presented. Moreover, the text addresses the DOE through the Multiple Linear Regression using the regression coefficient R2 as a measure for assessing the significance of the factors and the interaction between them. Despite the simplicity of the catapult device, several existing activities in conducting industrial experiments are present in this game. This work provides several important concepts of this technique through play. Este trabalho propõe o uso do Jogo da Catapulta para o ensino de técnicas de planejamento e análise de experimentos. Este jogo consiste numa simples Catapulta capaz de lançar pequenos objetos. A mesma pode sofrer diferentes ajustes, uma vez que até cinco variáveis de controle podem ser alteradas. A possibilidade de introduzir diferentes ajustes na catapulta permite a condução de diversos tipos de tratamentos e a aplicação de diversas técnicas de planejamento de experimentos. Nesta direção, um experimento fatorial 2k foi realizado e é apresentado. Além disto, o texto aborda o DOE (Design of Experiments) por meio da Regressão Linear Múltipla com o uso do Coeficiente de Determinação R2 como medida de avaliação da significância dos fatores e da interação entre eles. Apesar da simplicidade do dispositivo proposto, vários cuidados e atividades existentes na condução de experimentos industriais se fazem presentes neste jogo. Isto por sua vez, possibilita trabalhar de modo lúdico vários conceitos importantes desta técnica.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2014-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfvideo/mp4https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/157610.14488/1676-1901.v14i3.1576Revista Produção Online; Vol. 14 No. 3 (2014); 939-971Revista Produção Online; v. 14 n. 3 (2014); 939-9711676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1576/1187https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1576/1186Copyright (c) 2014 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessTorres Júnior, NoelQuinino, Roberto da Costa2015-11-11T17:25:34Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1576Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2015-11-11T17:25:34Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The game of catapult to understand the design of experiments: one proposal of playful approach for teaching O jogo da catapulta para compreender o planejamento e análise de experimentos: proposta de uma abordagem lúdica de ensino |
title |
The game of catapult to understand the design of experiments: one proposal of playful approach for teaching |
spellingShingle |
The game of catapult to understand the design of experiments: one proposal of playful approach for teaching Torres Júnior, Noel Educational Games. Design of Experiments. Regression Coefficient. Jogos Educativos Planejamento e Análise de Experimentos Coeficiente de Determinação |
title_short |
The game of catapult to understand the design of experiments: one proposal of playful approach for teaching |
title_full |
The game of catapult to understand the design of experiments: one proposal of playful approach for teaching |
title_fullStr |
The game of catapult to understand the design of experiments: one proposal of playful approach for teaching |
title_full_unstemmed |
The game of catapult to understand the design of experiments: one proposal of playful approach for teaching |
title_sort |
The game of catapult to understand the design of experiments: one proposal of playful approach for teaching |
author |
Torres Júnior, Noel |
author_facet |
Torres Júnior, Noel Quinino, Roberto da Costa |
author_role |
author |
author2 |
Quinino, Roberto da Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Torres Júnior, Noel Quinino, Roberto da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational Games. Design of Experiments. Regression Coefficient. Jogos Educativos Planejamento e Análise de Experimentos Coeficiente de Determinação |
topic |
Educational Games. Design of Experiments. Regression Coefficient. Jogos Educativos Planejamento e Análise de Experimentos Coeficiente de Determinação |
description |
This paper proposes the use of the Catapult game for teaching design of experiments. This game consists of a small catapult capable of launching small objects. This can have different settings, so up to five control variables can be changed. The possibility of introducing different adjustments to the catapult allows driving of several types of treatments and the use of various DOE techniques. In this direction, one 2k factorial experiment was performed and is presented. Moreover, the text addresses the DOE through the Multiple Linear Regression using the regression coefficient R2 as a measure for assessing the significance of the factors and the interaction between them. Despite the simplicity of the catapult device, several existing activities in conducting industrial experiments are present in this game. This work provides several important concepts of this technique through play. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1576 10.14488/1676-1901.v14i3.1576 |
url |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1576 |
identifier_str_mv |
10.14488/1676-1901.v14i3.1576 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1576/1187 https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1576/1186 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Produção Online info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Produção Online |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf video/mp4 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Produção Online; Vol. 14 No. 3 (2014); 939-971 Revista Produção Online; v. 14 n. 3 (2014); 939-971 1676-1901 reponame:Revista Produção Online instname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) instacron:ABEPRO |
instname_str |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) |
instacron_str |
ABEPRO |
institution |
ABEPRO |
reponame_str |
Revista Produção Online |
collection |
Revista Produção Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) |
repository.mail.fl_str_mv |
||producaoonline@gmail.com |
_version_ |
1761536949289484288 |