Proposal for improvement in a emergency care using lean approach and system dynamics
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Produção Online |
Texto Completo: | https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/3337 |
Resumo: | The health is a right of everyone and should provide efficient care that gives satisfaction to the patient, however, health systems are full of inefficiencies. Lean is a set of principles which aim to create the most value from the point of view of consumers, using minimal resources. Among the health provider institutions, is an emergency care where there is patient dissatisfaction due to the compromised system performance and from a diagnosis of this current situation, this work was developed. So, the aim of this study is to propose improvements in an emergency care, using system dynamics and value stream mapping. Between the diagnosis of the situation as is happening today and how this should be, we used the concepts of system dynamics that through dynamic modeling helps to understand how the system in focus evolves over time and how changes in their parts affect his whole behavior, also helps to propose an ideal future state containing improvements more likely to be successful in their implementations. |
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Proposal for improvement in a emergency care using lean approach and system dynamicsProposta de melhoria em um pronto atendimento integrando a abordagem lean e a dinâmica de sistemasLean Healthcare. Value Stream Mapping. System Dynamics. Dynamic modeling. Emergency Care.Lean Healthcare. Mapeamento do Fluxo de Valor. Dinâmica de Sistemas. Modelagem Dinâmica. Pronto Atendimento.The health is a right of everyone and should provide efficient care that gives satisfaction to the patient, however, health systems are full of inefficiencies. Lean is a set of principles which aim to create the most value from the point of view of consumers, using minimal resources. Among the health provider institutions, is an emergency care where there is patient dissatisfaction due to the compromised system performance and from a diagnosis of this current situation, this work was developed. So, the aim of this study is to propose improvements in an emergency care, using system dynamics and value stream mapping. Between the diagnosis of the situation as is happening today and how this should be, we used the concepts of system dynamics that through dynamic modeling helps to understand how the system in focus evolves over time and how changes in their parts affect his whole behavior, also helps to propose an ideal future state containing improvements more likely to be successful in their implementations.A saúde é direito de todos e deve oferecer uma atenção que proporcione satisfação ao paciente, contudo, os sistemas de saúde são repletos de ineficiências. O lean é um conjunto de princípios os quais visam criar o máximo de valor do ponto de vista dos consumidores, consumindo o mínimo de recursos. A abordagem lean voltada a serviços de saúde é conhecida como lean healthcare. Dentre as instituições provedoras de saúde, encontra-se um pronto atendimento em que há insatisfação dos pacientes por conta do desempenho comprometido do sistema e a partir de um diagnóstico dessa situação atual, desenvolveu-se este trabalho. Assim, o objetivo do presente estudo é propor melhorias em um pronto atendimento, utilizando a dinâmica de sistemas e o mapeamento do fluxo de valor. Entre o diagnóstico de como a situação está acontecendo na atualidade e de como essa deveria ser, empregou-se os conceitos da dinâmica de sistemas que por meio da modelagem dinâmica auxilia a compreensão de como o sistema em foco evolui no tempo e como mudanças em suas partes afetam todo o seu comportamento, além de auxiliar a propor uma condição futura ideal contendo melhorias com maiores chances de serem bem sucedidas em suas implementações. Associação Brasileira de Engenharia de Produção2019-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfvideo/mp4https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/333710.14488/1676-1901.v19i4.3337Revista Produção Online; Vol. 19 No. 4 (2019); 1231-1261Revista Produção Online; v. 19 n. 4 (2019); 1231-12611676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/3337/1852https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/3337/1853Copyright (c) 2019 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessHeiderscheidt, Francisca GoedertForcellini, Fernando AntônioNeto, Rafael Ariente2019-12-19T22:26:14Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/3337Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2019-12-19T22:26:14Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false |
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