Brand image, cultural events and loyalty in mobile industry
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Produção Online |
DOI: | 10.14488/1676-1901.v13i2.1000 |
Texto Completo: | https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1000 |
Resumo: | : This study analyses the effect of cultural events in brand image and customers’ loyalty in the mobile industry. The main relevance is to discuss the effectiveness’ of cultural events, those demanding high investments’ for the companies which have to explain the results in terms of loyalty and brand image. The subject is reviewed theoretical considering three topics: cultural events, brand image and loyalty, which lead to hypotheses to be tested. The field research of a quantitative nature uses the survey method, which was applied to 150 teenagers consumers of mobiles companies, classes A and B. The results of field research show that there is a positive relationship between cultural activities and brand image, and between the brand image and loyalty. However, there was significant correlation between cultural events and loyalty only to B Company. It may be related with B events wish were prepared to this target and may improve loyalty. To companies as A and C, brand image acts as moderator between cultural events and loyalty. These results indicated that cultural events may have impact in loyalty, since the company developed those actions to the target. As contribution, this study fills a gap which is the study that discusses effect of cultural activities on brand image and loyalty, in emerging economies, as Brazil, where few researches consider cultural events. |
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Brand image, cultural events and loyalty in mobile industryO efeito das ações culturais na imagem de marca e lealdade dos clientes no setor de telefonia móvelMarketing Strategy. Cultural Activities. Brand Image. Loyalty.Estratégia de Marketing. Ações Culturais. Imagem de Marca. Lealdade.: This study analyses the effect of cultural events in brand image and customers’ loyalty in the mobile industry. The main relevance is to discuss the effectiveness’ of cultural events, those demanding high investments’ for the companies which have to explain the results in terms of loyalty and brand image. The subject is reviewed theoretical considering three topics: cultural events, brand image and loyalty, which lead to hypotheses to be tested. The field research of a quantitative nature uses the survey method, which was applied to 150 teenagers consumers of mobiles companies, classes A and B. The results of field research show that there is a positive relationship between cultural activities and brand image, and between the brand image and loyalty. However, there was significant correlation between cultural events and loyalty only to B Company. It may be related with B events wish were prepared to this target and may improve loyalty. To companies as A and C, brand image acts as moderator between cultural events and loyalty. These results indicated that cultural events may have impact in loyalty, since the company developed those actions to the target. As contribution, this study fills a gap which is the study that discusses effect of cultural activities on brand image and loyalty, in emerging economies, as Brazil, where few researches consider cultural events.Este estudo analisa o efeito das ações culturais na percepção sobre a imagem de marca e lealdade dos clientes do setor de telefonia móvel. Este estudo analisa o efeito das ações culturais na percepção sobre a imagem de marca e lealdade dos clientes do setor de telefonia móvel. Sua relevância está em discutir o efeito das ações culturais, que tanto demandam investimentos por parte das empresas, e são questionadas quanto a sua efetividade em relação a imagem de marca e lealdade dos clientes. O tema é enfocado a partir de uma revisão teórica em que se consideram três tópicos: ações culturais, imagem de marca e lealdade, que dão origem às hipóteses a serem analisadas. A pesquisa de campo, de natureza quantitativa, utiliza o método survey aplicado a 150 jovens consumidores de telefonia móvel de classe A e B. Os resultados da pesquisa de campo demonstram que existe uma relação positiva entre ações culturais e imagem de marca e entre imagem de marca e lealdade, pois os constructos apresentaram correlação positiva. Entretanto, apenas para a empresa B, houve correlação significativa entre ações culturais e lealdade, apontando que essas ações têm impacto direto na lealdade dos clientes. Já nas empresas A e C, a variável imagem de marca atua como moderadora entre as ações culturais e a lealdade dos clientes, ou seja, as ações culturais impactam a imagem de marca e esta, a lealdade dos clientes. Esses resultados apontam que as ações culturais podem, sim, ter impacto direto na lealdade, mas, para isso, precisam estar alinhadas com as preferências do público-alvo. Como contribuições, este estudo preenche uma lacuna que são os estudos que analisam o impacto das ações culturais na imagem de marca e lealdade dos clientes em países emergentes, como o Brasil, no qual poucos investigam o efeito das ações culturais.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2013-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/100010.14488/1676-1901.v13i2.1000Revista Produção Online; Vol. 13 No. 2 (2013); 450-478Revista Produção Online; v. 13 n. 2 (2013); 450-4781676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1000/1009https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1000/1008Copyright (c) 2014 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Thelma ValériaKatayama, Natália HaraFuhrer, Christophe FabienCherubini, Thereza2015-11-11T17:25:43Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1000Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2015-11-11T17:25:43Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false |
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