Geoprodutcs in tourist communities for sustainable development and social entrepreneurship: a case study
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Produção Online |
Texto Completo: | https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/4346 |
Resumo: | In a world with major environmental challenges, it becomes evident the need for planning and execution of actions that effectively collaborate in progress and sustainable social development. One of the strategies used by Geopark Araripe is the support in the development of products that rescue the identity and conservation of local heritage, using natural and common resources of the region. Geoproducts aim to intensify culture and value the territory, incorporating communities into new technologies, involving them in commercialization and ensuring sustainability and social inclusion. As an objective, the research sought to strengthen and support innovative approaches related to the territory, encouraging local producers to undertake sustainably in the communities studied. The study was carried out in four stages: systematic review, elaboration of guidelines for classification of geoproducts, preparation of questionnaires, application of questionnaires to geoproducers and case study. The results obtained proved that geoproducts create opportunities and value geodiversity of the region. Therefore, it can be used for entrepreneurship and processing of local producers, stimulating the development and creation of new business establishments, in addition to providing new sources of income. |
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Geoprodutcs in tourist communities for sustainable development and social entrepreneurship: a case studyGeoprodutos em comunidades turísticas para o desenvolvimento sustentável e empreendedorismo social: um estudo de casoGeoprodutosEmpreendedorismoGeoparkSustentabilidadeGeodiversidade.GeoproductsEntrepreneurshipGeoparkSustainabilityGeodiversity.In a world with major environmental challenges, it becomes evident the need for planning and execution of actions that effectively collaborate in progress and sustainable social development. One of the strategies used by Geopark Araripe is the support in the development of products that rescue the identity and conservation of local heritage, using natural and common resources of the region. Geoproducts aim to intensify culture and value the territory, incorporating communities into new technologies, involving them in commercialization and ensuring sustainability and social inclusion. As an objective, the research sought to strengthen and support innovative approaches related to the territory, encouraging local producers to undertake sustainably in the communities studied. The study was carried out in four stages: systematic review, elaboration of guidelines for classification of geoproducts, preparation of questionnaires, application of questionnaires to geoproducers and case study. The results obtained proved that geoproducts create opportunities and value geodiversity of the region. Therefore, it can be used for entrepreneurship and processing of local producers, stimulating the development and creation of new business establishments, in addition to providing new sources of income.Em um mundo com grandes desafios ambientais, torna-se evidente a necessidade do planejamento e execução de ações que colaborem efetivamente no progresso e desenvolvimento social sustentável. Uma das estratégias utilizadas pelo Geopark Araripe é o apoio na elaboração de produtos que resgatam a identidade e a conservação do patrimônio local, utilizando recursos naturais e comuns da região. Os geoprodutos se pretendem a intensificar a cultura e valorizar o território, incorporando as comunidades às novas tecnologias, envolvendo-os na comercialização e assegurando sustentabilidade e inclusão social. Como objetivo, a pesquisa buscou fortalecer e apoiar as abordagens inovadoras ligadas ao território, estimulando os produtores locais a empreender de forma sustentável nas comunidades estudadas. O estudo foi realizado em quatro etapas: revisão sistemática, elaboração das diretrizes para classificação dos geoprodutos, elaboração dos questionários, aplicação dos questionários ao geoprodutores e estudo de caso. Os resultados obtidos comprovaram que os geoprodutos criam oportunidades e valorizam geodiversidade da região. Portanto, podem ser utilizados para o empreendedorismo e beneficiamento dos produtores locais, estimulando o desenvolvimento e criação de novos estabelecimentos empresariais, além de proporcionar novas fontes de renda.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2021-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfvideo/mp4https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/434610.14488/1676-1901.v21i3.4346Revista Produção Online; Vol. 21 No. 3 (2021); 913-929Revista Produção Online; v. 21 n. 3 (2021); 913-9291676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/4346/2079https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/4346/2098Copyright (c) 2021 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Maria Juliana FerreiraMendonça, Francisca Jeanne de FigueiredoTavares, Frederico Romel MaiaCabral, Nájila Rejanne Alencar JuliãoMaia, Everson Araújo2021-10-21T00:02:08Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/4346Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2021-10-21T00:02:08Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false |
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