Bolsonaro, entertainment and politics
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Compolítica |
Texto Completo: | https://revista.compolitica.org/index.php/revista/article/view/611 |
Resumo: | This work seeks to add entertainment to the analyses of the communicative dimension of Jair Bolsonaro’s political rise. In the first section, we dialogue with the literature on entertainment and politics, arguing for its pertinence and proposing an integration of the perspectives focusing on either mediation, logic or celebrity. In the second section, we present an overview of the collected data, that consists of Bolsonaro’s 34 attendances in national open TV entertainment shows between 2010 and 2018. Finally, we discuss the hypotheses that Bolsonaro's insertion in entertainment contributed to his normalization and projection. In the first sense, we point out that the shows’ format and recurrence contributed for the normalization of Bolsonaro’s image and discourse. In the second, we explore how the change in Bolsonaro’s posture and focus over the shows contributed to his projection not only among television viewers, but also in social media. |
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Bolsonaro, entertainment and politicsBolsonaro, entretenimento e políticaentretenimentocomunicação políticaJair Bolsonaroentertainmentpolitical communicationJair BolsonaroThis work seeks to add entertainment to the analyses of the communicative dimension of Jair Bolsonaro’s political rise. In the first section, we dialogue with the literature on entertainment and politics, arguing for its pertinence and proposing an integration of the perspectives focusing on either mediation, logic or celebrity. In the second section, we present an overview of the collected data, that consists of Bolsonaro’s 34 attendances in national open TV entertainment shows between 2010 and 2018. Finally, we discuss the hypotheses that Bolsonaro's insertion in entertainment contributed to his normalization and projection. In the first sense, we point out that the shows’ format and recurrence contributed for the normalization of Bolsonaro’s image and discourse. In the second, we explore how the change in Bolsonaro’s posture and focus over the shows contributed to his projection not only among television viewers, but also in social media.Este trabalho busca adicionar o entretenimento às análises sobre a dimensão comunicativa da ascensão política de Jair Bolsonaro. Na primeira seção, dialogamos com a literatura sobre entretenimento e política, argumentando por sua pertinência e propondo a integração das abordagens que enfatizam mediação, lógica e celebridades. Na segunda seção, apresentamos um panorama sobre os dados coletados, que correspondem a 34 participações de Bolsonaro em programas de entretenimento da TV aberta de alcance nacional entre 2010 e 2018. Por fim, à luz dos dados, discutimos as hipóteses de que a inserção de Bolsonaro no entretenimento contribuiu para sua normalização e projeção. No primeiro sentido, pontuamos que o formato e recorrência dos programas abriu espaço para a normalização da imagem de Bolsonaro e seu discurso. No segundo, exploramos como a mudança de postura e foco de Bolsonaro ao longo dos programas contribuiu para sua projeção não só entre telespectadores, mas também nas redes sociais.Associação Brasileira de Pesquisadores em Comunicação e Política2023-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.compolitica.org/index.php/revista/article/view/61110.21878/compolitica.2022.12.2.611Compolítica; Vol. 12 No. 2 (2022): Revista Compolítica; 87-112Compolítica; v. 12 n. 2 (2022): Revista Compolítica; 87-1122236-478110.21878/compolitica.2022.12.2reponame:Revista Compolíticainstname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Comunicação e Política (Compolítica)instacron:ABPCPporhttps://revista.compolitica.org/index.php/revista/article/view/611/338Copyright (c) 2022 Victor Rabello Piaia, Raul Nunes Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessPiaia, Victor RabelloOliveira, Raul Nunes2023-12-15T05:15:37Zoai:ojs2.compolitica.ojsbrasil.com.br:article/611RevistaONGhttp://compolitica.org/revista/index.php/revista/oairevista@compolitica.org2236-47812236-4781opendoar:2023-12-15T05:15:37Revista Compolítica - Associação Brasileira de Pesquisadores em Comunicação e Política (Compolítica)false |
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