Paths to wealth: “New Agriculture”, Phisiocracy and Philantropy – a agrarian economy for Brazil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista História Econômica & História de Empresas (Online) |
Texto Completo: | https://hehe.org.br/index.php/rabphe/article/view/869 |
Resumo: | This paper poses a few questions that aim to broaden our understanding of the postulates of a “New Agriculture” as advocated by the late enlightenment of the late 18th and early 19th centuries. Posed as alternatives for national development, the “New Agriculture” offered options for rural economies based on scientific, social, and intellectual ideas discussed among a circle of thinkers. Such innovations were experimentally tested and published as textbooks to improve farmers’ technical proficiency. “There are no education without books”, that was the motto of Friar José Mariano da Conceição Veloso, the editor of Casa Literária do Arco do Cego (1799-1801). In harmony with Physiocracy and its critics and philanthropy, Friar Veloso, alongside colleagues from Lisbon, translated, published, and designed explicitly for the context of Portuguese America, which Veloso believed to know very well. |
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Paths to wealth: “New Agriculture”, Phisiocracy and Philantropy – a agrarian economy for BrazilLos caminos de la riqyeza: "Nueva Agricultura", Fisiocracia y Filantropía - una economia agraria para BrasilOs caminhos da riqueza: “Nova Agricultura”, Fisiocracia e Filantropia – uma economia agrária para o BrasilThis paper poses a few questions that aim to broaden our understanding of the postulates of a “New Agriculture” as advocated by the late enlightenment of the late 18th and early 19th centuries. Posed as alternatives for national development, the “New Agriculture” offered options for rural economies based on scientific, social, and intellectual ideas discussed among a circle of thinkers. Such innovations were experimentally tested and published as textbooks to improve farmers’ technical proficiency. “There are no education without books”, that was the motto of Friar José Mariano da Conceição Veloso, the editor of Casa Literária do Arco do Cego (1799-1801). In harmony with Physiocracy and its critics and philanthropy, Friar Veloso, alongside colleagues from Lisbon, translated, published, and designed explicitly for the context of Portuguese America, which Veloso believed to know very well.El texto presenta cuestiones para la comprensión de las premisas de una "Nueva Agricultura", a finales del siglo XVIII y principios del siglo XIX, defendida por el pensamiento ilustrado tardío. Discutidas como alternativas de desarrollo para las naciones, las opciones económicas son sobre una economía agraria, basada en concepciones científicas, sociales e intelectuales, discutidas en un círculo de pensadores, probados en prácticas experimentales y por ediciones de textos destinados a la formación técnica de los agricultores. " Sin libros no hay instrucción" es el lema del fray José Mariano de la Concepción Veloso, editor de la Casa Literaria del Arco de los Ciegos (1799-1801). En diálogo con los pensamientos de la fisiocracia y sus críticos, de la filantropía y apoyado por una idea franciscana de "naturaleza", él y su círculo de Lisboa, efecto traducciones y producción de textos específicos para la realidad de la América Portuguesa, que Frei Velloso piensa que él sabe.O texto apresenta questões para a compreensão de premissas de uma “Nova Agricultura”, ao final do século XVIII e início do XIX, preconizada pelo pensamento iluminista tardio. Discutidas como alternativas de desenvolvimento para as nações, as opções econômicas versam sobre uma economia agrária, baseada em concepções científicas, sociais e intelectuais, discutidas em um círculo de pensadores, testadas nas práticas de experimentos e por edições de textos destinados à formação técnica dos agricultores. “Sem livros não há instrução” é o lema de Frei José Mariano da Conceição Veloso, editor da Casa Literária do Arco do Cego (1799-1801). Em diálogo com os pensamentos da Fisiocracia e de seus críticos, da Filantropia e sustentados por uma ideia franciscana de “natureza”, ele e seu círculo lisboeta, efetivam traduções e produção de textos específicos para a realidade da América portuguesa, que Frei Velloso julga bem conhecer.ABPHE2022-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://hehe.org.br/index.php/rabphe/article/view/86910.29182/hehe.v25i1.869Economic History & Business History; Vol. 25 No. 1 (2022); 196-231História Econômica & História de Empresas; v. 25 n. 1 (2022); 196-2312525-81841519-331410.29182/hehe.v25i1reponame:Revista História Econômica & História de Empresas (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em História Econômica (ABPHE)instacron:ABPHEporhttps://hehe.org.br/index.php/rabphe/article/view/869/515Meneses, José Newton Coelhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-17T22:44:37Zoai:ojs.hehe.org.br:article/869Revistahttps://hehe.org.br/index.php/rabpheONGhttps://hehe.org.br/index.php/rabphe/oaihehe.abphe@gmail.com2525-81841519-3314opendoar:2022-05-17T22:44:37Revista História Econômica & História de Empresas (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em História Econômica (ABPHE)false |
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