A Avaliação Atitudinal no Ensino Superior e o Desenvolvimento da Inteligência Emocional: uma análise semântica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTOS, Edson Ramon Lima Pereira dos
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Agulhas Negras
Texto Completo: http://www.ebrevistas.eb.mil.br/aman/article/view/11335
Resumo: The objective of this research is to describe the relationship between the development of the attitudinal component in Higher Military Education and the theories of emotional intelligence through a semantic analysis. To this purpose, the epistemological bases of competency-based teaching were explored, as well as the theoretical framework related to emotional intelligence and the official documents that regulate Higher Military Education since the adoption of Competency-Based Teaching in the Agulhas Negras Military Academy (AMAN). The limits for the research are related to the legislations that regulate Higher Military Education within the period between 2010 and 2022. The research question is: how is attitudinal assessment related to the development of emotional intelligence in students trained at AMAN? The chosen methodology consists of a descriptive, qualitative approach, using bibliographic research based on content analysis that combines official documents and analytical literature. The data suggest that attitudinal assessment in Higher Military Education enables the development and the assessment of emotional intelligence by students. We indicate paths for prospect developments, presenting the feasibility of stimulating the development of emotional intelligence in higher education through macroalterations and suggesting new research to measure our hypothesis.
id AMAN-1_b139b1e9ca590300ccbc274ffcfa4869
oai_identifier_str oai:meiramattos.eceme.ensino.eb.br:article/11335
network_acronym_str AMAN-1
network_name_str Revista Agulhas Negras
repository_id_str
spelling A Avaliação Atitudinal no Ensino Superior e o Desenvolvimento da Inteligência Emocional: uma análise semânticaCompetency-based teachingEmotional intelligenceEducationOrganizational psychologyAttitudinal assessmentinteligência emocionalconteúdo atitudinaleducaçãopsicologia organizacionalavaliação atitudinalCiências MilitaresDefesaThe objective of this research is to describe the relationship between the development of the attitudinal component in Higher Military Education and the theories of emotional intelligence through a semantic analysis. To this purpose, the epistemological bases of competency-based teaching were explored, as well as the theoretical framework related to emotional intelligence and the official documents that regulate Higher Military Education since the adoption of Competency-Based Teaching in the Agulhas Negras Military Academy (AMAN). The limits for the research are related to the legislations that regulate Higher Military Education within the period between 2010 and 2022. The research question is: how is attitudinal assessment related to the development of emotional intelligence in students trained at AMAN? The chosen methodology consists of a descriptive, qualitative approach, using bibliographic research based on content analysis that combines official documents and analytical literature. The data suggest that attitudinal assessment in Higher Military Education enables the development and the assessment of emotional intelligence by students. We indicate paths for prospect developments, presenting the feasibility of stimulating the development of emotional intelligence in higher education through macroalterations and suggesting new research to measure our hypothesis.O objetivo desta pesquisa é descrever a relação do desenvolvimento e da avaliação dos conteúdos atitudinais no Ensino Superior Militar com as teorias da inteligência emocional por meio de uma análise semântica. Para isso, foram exploradas as bases epistemológicas do ensino por competências, o arcabouço teórico atinente à inteligência emocional e os documentos oficiais que regulam o Ensino Superior Militar a partir da adoção do Ensino por Competências na Academia Militar das Agulhas Negras (AMAN). Os limites para a pesquisa estão relacionados às legislações que regulam o Ensino Superior Militar, com o recorte temporal constituído pelo período de 2010 a 2022. Adota-se a pergunta de pesquisa: como a avaliação atitudinal relaciona-se com o desenvolvimento de inteligência emocional nos discentes formados na AMAN? A metodologia empregada adota uma abordagem descritiva, qualitativa, utilizando a pesquisa bibliográfica com base na análise de conteúdo que combina documentos oficiais e literatura analítica. Constatamos que os dados sugerem que a avaliação atitudinal no Ensino Superior Militar possibilita o desenvolvimento e a avaliação da inteligência emocional por parte dos discentes. Indicamos caminhos para desdobramentos futuros, apresentando a viabilidade do estímulo ao desenvolvimento da inteligência emocional no ensino superior por meio de macroalterações e sugerindo pesquisas para mensuração da nossa hipótese.Academia Militar das Agulhas Negras2023-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos parespeer-reviewedapplication/pdfhttp://www.ebrevistas.eb.mil.br/aman/article/view/11335Revista Agulhas Negras; v. 7 n. 9 (2023): REVISTA AGULHAS NEGRAS; 58-73Revista Agulhas Negras; Vol. 7 Núm. 9 (2023): REVISTA AGULHAS NEGRAS; 58-73Revista Agulhas Negras; Vol. 7 No. 9 (2023): REVISTA AGULHAS NEGRAS; 58-732595-1084reponame:Revista Agulhas Negrasinstname:Academia Militar das Agulhas Negras (AMAN)instacron:AMANporhttp://www.ebrevistas.eb.mil.br/aman/article/view/11335/9497Copyright (c) 2023 Edson Ramon Lima Pereira dos SANTOS (Autor)https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSANTOS, Edson Ramon Lima Pereira dos 2023-10-06T12:01:06Zoai:meiramattos.eceme.ensino.eb.br:article/11335Revistahttp://www.ebrevistas.eb.mil.br/amanPUBhttp://www.ebrevistas.eb.mil.br/aman/oaifreire.jo@eb.mil.br || barros.arlindo@eb.mil.br2595-10842595-1084opendoar:2023-10-06T12:01:06Revista Agulhas Negras - Academia Militar das Agulhas Negras (AMAN)false
dc.title.none.fl_str_mv A Avaliação Atitudinal no Ensino Superior e o Desenvolvimento da Inteligência Emocional: uma análise semântica
title A Avaliação Atitudinal no Ensino Superior e o Desenvolvimento da Inteligência Emocional: uma análise semântica
spellingShingle A Avaliação Atitudinal no Ensino Superior e o Desenvolvimento da Inteligência Emocional: uma análise semântica
SANTOS, Edson Ramon Lima Pereira dos
Competency-based teaching
Emotional intelligence
Education
Organizational psychology
Attitudinal assessment
inteligência emocional
conteúdo atitudinal
educação
psicologia organizacional
avaliação atitudinal
Ciências Militares
Defesa
title_short A Avaliação Atitudinal no Ensino Superior e o Desenvolvimento da Inteligência Emocional: uma análise semântica
title_full A Avaliação Atitudinal no Ensino Superior e o Desenvolvimento da Inteligência Emocional: uma análise semântica
title_fullStr A Avaliação Atitudinal no Ensino Superior e o Desenvolvimento da Inteligência Emocional: uma análise semântica
title_full_unstemmed A Avaliação Atitudinal no Ensino Superior e o Desenvolvimento da Inteligência Emocional: uma análise semântica
title_sort A Avaliação Atitudinal no Ensino Superior e o Desenvolvimento da Inteligência Emocional: uma análise semântica
author SANTOS, Edson Ramon Lima Pereira dos
author_facet SANTOS, Edson Ramon Lima Pereira dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv SANTOS, Edson Ramon Lima Pereira dos
dc.subject.por.fl_str_mv Competency-based teaching
Emotional intelligence
Education
Organizational psychology
Attitudinal assessment
inteligência emocional
conteúdo atitudinal
educação
psicologia organizacional
avaliação atitudinal
Ciências Militares
Defesa
topic Competency-based teaching
Emotional intelligence
Education
Organizational psychology
Attitudinal assessment
inteligência emocional
conteúdo atitudinal
educação
psicologia organizacional
avaliação atitudinal
Ciências Militares
Defesa
description The objective of this research is to describe the relationship between the development of the attitudinal component in Higher Military Education and the theories of emotional intelligence through a semantic analysis. To this purpose, the epistemological bases of competency-based teaching were explored, as well as the theoretical framework related to emotional intelligence and the official documents that regulate Higher Military Education since the adoption of Competency-Based Teaching in the Agulhas Negras Military Academy (AMAN). The limits for the research are related to the legislations that regulate Higher Military Education within the period between 2010 and 2022. The research question is: how is attitudinal assessment related to the development of emotional intelligence in students trained at AMAN? The chosen methodology consists of a descriptive, qualitative approach, using bibliographic research based on content analysis that combines official documents and analytical literature. The data suggest that attitudinal assessment in Higher Military Education enables the development and the assessment of emotional intelligence by students. We indicate paths for prospect developments, presenting the feasibility of stimulating the development of emotional intelligence in higher education through macroalterations and suggesting new research to measure our hypothesis.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
peer-reviewed
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.ebrevistas.eb.mil.br/aman/article/view/11335
url http://www.ebrevistas.eb.mil.br/aman/article/view/11335
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.ebrevistas.eb.mil.br/aman/article/view/11335/9497
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Edson Ramon Lima Pereira dos SANTOS (Autor)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Edson Ramon Lima Pereira dos SANTOS (Autor)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Academia Militar das Agulhas Negras
publisher.none.fl_str_mv Academia Militar das Agulhas Negras
dc.source.none.fl_str_mv Revista Agulhas Negras; v. 7 n. 9 (2023): REVISTA AGULHAS NEGRAS; 58-73
Revista Agulhas Negras; Vol. 7 Núm. 9 (2023): REVISTA AGULHAS NEGRAS; 58-73
Revista Agulhas Negras; Vol. 7 No. 9 (2023): REVISTA AGULHAS NEGRAS; 58-73
2595-1084
reponame:Revista Agulhas Negras
instname:Academia Militar das Agulhas Negras (AMAN)
instacron:AMAN
instname_str Academia Militar das Agulhas Negras (AMAN)
instacron_str AMAN
institution AMAN
reponame_str Revista Agulhas Negras
collection Revista Agulhas Negras
repository.name.fl_str_mv Revista Agulhas Negras - Academia Militar das Agulhas Negras (AMAN)
repository.mail.fl_str_mv freire.jo@eb.mil.br || barros.arlindo@eb.mil.br
_version_ 1797042179717201920