Portugal, ora pois! Internationalization strategies of a small family business

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: De Tommaso, Silvia Ferraz Nogueira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Correa, Raísa, Borini, Felipe Mendes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
spa
Título da fonte: Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas - REGEPE
Texto Completo: https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/2451
Resumo: Objective: This teaching case aims to expose undergraduate and graduate students to the business problems of decision-making in the development of internationalization strategies. Dilemma: This teaching case addresses the dilemmas of a small Brazilian family business when making the decision to internationalize in the Portuguese market. A small family business, which operates in the architecture, decoration, and construction sector, in the production of customized works in ornamental stones, which is faced with the opportunity to serve customers in the Portuguese market, after a long period operating only in the national market. Relevance/originality: The case presents itself as an original and real opportunity for the professor to work on internationalization strategies, revitalizing concepts of value proposition, decision-making, adequacy of products and markets and is indicated for application in strategy disciplines in undergraduate and graduate courses.
id ANEGEPE_fc2485a719bb0212c4ed49d2b38544e0
oai_identifier_str oai:ojs.regepe.org.br:article/2451
network_acronym_str ANEGEPE
network_name_str REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal
repository_id_str
spelling Portugal, ora pois! Internationalization strategies of a small family businessPortugal, ora pois! Estrategias de internacionalización para una pequeña empresa familiarPortugal, ora pois! Estratégias de internacionalização de uma empresa familiar de pequeno porteEmpreendedorismoEstratégiaInternacionalizaçãoPequena EmpresaEntrepreneurshipStrategyInternationalizationSmall BusinessEmprendimientoEstrategiaInternacionalizaciónPequeña empresaObjective: This teaching case aims to expose undergraduate and graduate students to the business problems of decision-making in the development of internationalization strategies. Dilemma: This teaching case addresses the dilemmas of a small Brazilian family business when making the decision to internationalize in the Portuguese market. A small family business, which operates in the architecture, decoration, and construction sector, in the production of customized works in ornamental stones, which is faced with the opportunity to serve customers in the Portuguese market, after a long period operating only in the national market. Relevance/originality: The case presents itself as an original and real opportunity for the professor to work on internationalization strategies, revitalizing concepts of value proposition, decision-making, adequacy of products and markets and is indicated for application in strategy disciplines in undergraduate and graduate courses.Objetivo: Este caso docente tiene como objetivo exponer a estudiantes de pregrado y posgrado a la problemática empresarial de la toma de decisiones en el desarrollo de estrategias de internacionalización. Dilema: Este caso docente aborda los dilemas de una pequeña empresa familiar brasileña a la hora de tomar la decisión de internacionalizarse en el mercado portugués. Una pequeña empresa familiar, que opera en el sector de la arquitectura, la decoración y la construcción, en la producción de obras personalizadas en piedras ornamentales, que se enfrenta a la oportunidad de atender a los clientes en el mercado portugués, después de un largo período operando solo en el mercado nacional. Relevancia/originalidad: El caso se presenta como una oportunidad original y real para que el profesor trabaje en estrategias de internacionalización, revitalizando conceptos de propuesta de valor, toma de decisiones, adecuación de productos y mercados y está indicado para su aplicación en disciplinas de estrategia en cursos de pregrado y posgrado.Objetivo: Este Caso de ensino tem como objetivo expor alunos de graduação e pós-graduação às problemáticas empresarias de tomada de decisão no desenvolvimento de estratégias de internacionalização. Dilema: Este caso de ensino aborda os dilemas de uma pequena empresa familiar brasileira ao tomar a decisão de internacionalização no mercado português. Uma empresa familiar de pequeno porte, que atua no setor de arquitetura, decoração e construção, na produção de obras personalizadas em rochas ornamentais, que se depara com a oportunidade de atender clientes no mercado português, depois de um longo período atuando apenas no mercado nacional. Relevância/originalidade: O caso se apresenta como uma oportunidade original e real para o professor trabalhar estratégias de internacionalização, revitalizando conceitos de proposta de valor, tomada de decisão, adequação de produtos e mercados e é indicado para aplicação em disciplinas de estratégia em cursos de graduação e pós-graduação.ANEGEPE - Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas2023-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCaso de Ensinoapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmltext/htmltext/htmlhttps://www.regepe.org.br/regepe/article/view/245110.14211/regepe.esbj.e2451REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal; Vol. 13 No. 1 (2024): Jan./Apr. (Continuous Publication); e2451REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal; Vol. 13 Núm. 1 (2024): ene./abr. (Publicación Continua); e2451REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal; v. 13 n. 1 (2024): jan./abr. (Publicação Contínua); e24512965-1506reponame:Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas - REGEPEinstname:Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ANEGEPE)instacron:ANEGEPEengporspahttps://www.regepe.org.br/regepe/article/view/2451/834https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/2451/835https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/2451/836https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/2451/837https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/2451/838https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/2451/839Copyright (c) 2023 Silvia Ferraz Nogueira De Tommaso, Raísa Correa, Felipe Mendes Borinihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDe Tommaso, Silvia Ferraz NogueiraCorrea, RaísaBorini, Felipe Mendes2024-04-15T17:45:58Zoai:ojs.regepe.org.br:article/2451Revistahttps://www.regepe.org.br/regepe/indexPRIhttps://www.regepe.org.br/regepe/oaieditorialregep@gmail.com2316-20582316-2058opendoar:2024-04-15T17:45:58Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas - REGEPE - Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ANEGEPE)false
dc.title.none.fl_str_mv Portugal, ora pois! Internationalization strategies of a small family business
Portugal, ora pois! Estrategias de internacionalización para una pequeña empresa familiar
Portugal, ora pois! Estratégias de internacionalização de uma empresa familiar de pequeno porte
title Portugal, ora pois! Internationalization strategies of a small family business
spellingShingle Portugal, ora pois! Internationalization strategies of a small family business
De Tommaso, Silvia Ferraz Nogueira
Empreendedorismo
Estratégia
Internacionalização
Pequena Empresa
Entrepreneurship
Strategy
Internationalization
Small Business
Emprendimiento
Estrategia
Internacionalización
Pequeña empresa
title_short Portugal, ora pois! Internationalization strategies of a small family business
title_full Portugal, ora pois! Internationalization strategies of a small family business
title_fullStr Portugal, ora pois! Internationalization strategies of a small family business
title_full_unstemmed Portugal, ora pois! Internationalization strategies of a small family business
title_sort Portugal, ora pois! Internationalization strategies of a small family business
author De Tommaso, Silvia Ferraz Nogueira
author_facet De Tommaso, Silvia Ferraz Nogueira
Correa, Raísa
Borini, Felipe Mendes
author_role author
author2 Correa, Raísa
Borini, Felipe Mendes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv De Tommaso, Silvia Ferraz Nogueira
Correa, Raísa
Borini, Felipe Mendes
dc.subject.por.fl_str_mv Empreendedorismo
Estratégia
Internacionalização
Pequena Empresa
Entrepreneurship
Strategy
Internationalization
Small Business
Emprendimiento
Estrategia
Internacionalización
Pequeña empresa
topic Empreendedorismo
Estratégia
Internacionalização
Pequena Empresa
Entrepreneurship
Strategy
Internationalization
Small Business
Emprendimiento
Estrategia
Internacionalización
Pequeña empresa
description Objective: This teaching case aims to expose undergraduate and graduate students to the business problems of decision-making in the development of internationalization strategies. Dilemma: This teaching case addresses the dilemmas of a small Brazilian family business when making the decision to internationalize in the Portuguese market. A small family business, which operates in the architecture, decoration, and construction sector, in the production of customized works in ornamental stones, which is faced with the opportunity to serve customers in the Portuguese market, after a long period operating only in the national market. Relevance/originality: The case presents itself as an original and real opportunity for the professor to work on internationalization strategies, revitalizing concepts of value proposition, decision-making, adequacy of products and markets and is indicated for application in strategy disciplines in undergraduate and graduate courses.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Caso de Ensino
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/2451
10.14211/regepe.esbj.e2451
url https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/2451
identifier_str_mv 10.14211/regepe.esbj.e2451
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
spa
language eng
por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/2451/834
https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/2451/835
https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/2451/836
https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/2451/837
https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/2451/838
https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/2451/839
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Silvia Ferraz Nogueira De Tommaso, Raísa Correa, Felipe Mendes Borini
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Silvia Ferraz Nogueira De Tommaso, Raísa Correa, Felipe Mendes Borini
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv ANEGEPE - Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas
publisher.none.fl_str_mv ANEGEPE - Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas
dc.source.none.fl_str_mv REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal; Vol. 13 No. 1 (2024): Jan./Apr. (Continuous Publication); e2451
REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal; Vol. 13 Núm. 1 (2024): ene./abr. (Publicación Continua); e2451
REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal; v. 13 n. 1 (2024): jan./abr. (Publicação Contínua); e2451
2965-1506
reponame:Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas - REGEPE
instname:Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ANEGEPE)
instacron:ANEGEPE
instname_str Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ANEGEPE)
instacron_str ANEGEPE
institution ANEGEPE
reponame_str Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas - REGEPE
collection Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas - REGEPE
repository.name.fl_str_mv Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas - REGEPE - Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ANEGEPE)
repository.mail.fl_str_mv editorialregep@gmail.com
_version_ 1803580219037057024